Trampskada på fölis...

gylle

Trådstartare
I går kväll hände då det jag alltid fasat för och dessutom mitt framför ögonen på mig, fölis busade runt och skulle smita mellan mamma och vägg i en miniliten lucka, mamma svänger i samma sekund runt men stannar när hon känner att hon tränger fölis bara med en miss hon står på något sätt på fölis ena bakhov med sin bakhov. Fölis trillar och kämpar för att komma loss, stoet vågar inte flytta sig för fölis ligger i en hög vid hennes fötter, jag flyger in i boxen och får stoet att lyfta bakhoven så att fölis kommer loss. Just där detta hände är väldigt tjockt med underlag då de bäddar upp mot denna vägg så massor av spån och hö, det var bortersta foten in mot väggen som satt "fast" så hon behöver alltså logiskt inte trampat så mkt utan kan ha klämt foten mot väggen också.

Så snart fölis kom loss så for han upp och skuttade iväg på tre ben, för att efter han stannat stå och lyfta benet och kicka lite med det. Jag gick efter hjälp (är det nya lilla fölet) för att kunna undersöka honom ordentligt. När vi kom tillbaka ut så gick han på benet om än lite linkit, när jag däremot skulle få tag på honom och få på grimman så var det inga problem alls att skutta runt i boxen och försöka finta mig i full fart. Han är ju ännu inte van vid att man undersöker benen så det viftades friskt men kunde inte känna något konstigt någonstans och nu gick han som sagt på benet, så bestämde mig för att hålla koll och avvakta.

Hade sedan koll på honom med kamera och var också ute ett par gånger. Reste sig utan problem och några timmar senare såg jag även honom busa runt i boxen utan problem.

När jag släppte ut idag så har han svullnat mellan kota och hov, enbart på insidan, vätskig mjuk svullnad, helt torr och ren i själva kotan och även i karleden. Verkar ha full rörlighet och inte trycköm någonstans och man kan inte känna något konstigt vid palpation. Lite linkig men inte halt utan mer lite försktigt, glömmer dock det när han skuttar iväg och rör sig då som vanligt, är dock betydligt lugnare än vanligt och inga vilda röj som de andra dagarna så han känner ju nog något. Precis när han reser sig och lägger full belastning på det så ser det ut som att det gör lite ont.

Vad tror ni som har mer erfarenhet, kan det vara allvarligt skadat trots att han visar så lite ? Känns ju som att skall man göra något så är det in på klinik och röntgen som gäller (vilket jag gärna slipper med den mamman om det inte är absolut nödvändigt). Typiskt nog har vi ju en storhelg framför oss därav min stora tvekan om man skall släpa iväg honom till klinik nu innan eller om man vågar sitta lugnt ända tills måndag (om han inte blir ordentligt försämrad naturligtvis då får man ju åka in oavsett om det är storhelg eller ej).
Funderar på om man skall försöka bandagera honom för att ge lite stöd om det skulle vara vrickat ? Han är naturligtvis redan innan lite skev i det benet sedan födseln (var lite windsweept) och belastar klart mest precis i det område som är svullet.

Några kort på hur svullnaden ser ut.

Först en bild på det friska bakbenet som jämförelse
DSC_0005-1.jpg


Och så då det svullna ur olika vinklar
DSC_0006.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0004-1.jpg

DSC_0011.jpg

DSC_0021.jpg
 
Sv: Trampskada på fölis...

Jag hade nog ringt en veterinär för att rådfråga, men eftersom han går på benet och trots allt skuttar omkring och är pigg tror jag inte att du behöver åka till någon klinik i ilfart. Det finns ju en del veterinärer som kan ULa på plats, kanske det är ett alternativ? Det kan ju synas om det är någonting då...
 
Sv: Trampskada på fölis...

Ul funkar ju inte på akuta svullnader vätskan brukar ju blockera rätt effektivt när det är färskt, de brukar ju alltid vilja att vätskesvullnad lägger sig innan det är lönt att ula.
Känns ju som att en vet på hemmaplan är ganska utkastat, finns ju liksom inte mkt de kan göra utan röntgensyn. Palpationsmässigt går det inte att känna någonting. Rörelsemässigt är det inte så lätt att visa fram honom just nu då mannen inte precis har varit en stjärna på att lära sig gå i grimma på dessa dagar utan man bär helt enkelt mer eller mindre ut honom med ett grimskaft om gumpen (mamma har nämligen den trevliga egenskapen med sina nyfödda att hon måste ha mulen på dem när man tar ut dem vilket gör att hon inte går ett enda steg i förväg utan tvärtom går efter så någon draghjälp från det hållet får man inte de första veckorna).

Synd att här inte är någon här nere som har portabel röntgen, närmsta är väl uppe i norra skåne så lär inte vara så enkelt att få dem att komma ner.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Är nästan helt säker på att Ann Arvidsson i Löberöd har en portabel... kolla med henne!
Jättetråkigt med grabben juh, hoppas verkligen inte de e något allvarligt!
 
Sv: Trampskada på fölis...

Det har du ju helt rätt i, jag vet ju mycket väl att det inte går att ULa när de är svullna.. *suck* blir så trött på min hjärna när den får hjärnsläpp....måste vara så trött i hjärnan idag, sitter här med nästan 40 graders feber o en näsa som rinner värre än en kran...
 
Sv: Trampskada på fölis...

Djurambulansen har portabel utrustning!

Skelettet på de små är mjukt. Risken för fraktur mindre då.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Eftersom han går på benet och det inte ser ut som om kotan är svullen, hade jag avvaktat till efter helgen. Håll koll och blir det värre under helgen finns inget annat att göra än att åka till klinik:eek:. Har inte svullnaden gått ner (blivit mindre) till efter helgen hade jag ringt och rådfrågat vet.
Detta är min fasa också. Jag fick halvpanik när vårt föl var nyfött och gjorde sina första försök att resa sig. Stoet stod med baken in i ett hörn när fölet trillade in mellan hennes bakben. Dessa långa, smala, ostadiga fölben spratlande runt mammas bakben! Men vårt underbara sto stod helt stilla och höll upp ett bakben och lät oss dra fram honom :love:
 
Sv: Trampskada på fölis...

Hej!

Om du inte fått tag i ngn portabel röntgen än så har Ursula Palm (Equimed Kågeröd) en sådan.

Nu ska jag inte försöka diagnosticera ngt men jag hade nog inte lyssnat på dem som sa att "avvakta". Min häst var inte halt och den svullnaden (som är lik den på ditt föl) visade sig vara en skada på sesamediala ligamentet (tror det stavas så) och kunde tagit hur lång tid att läka som helst. Nu blev det 6 mån men kunde enl min vet (landslagsvet) tagit 18 mån om jag fortsatt rida.

Hoppas allt går bra!
 
Sv: Trampskada på fölis...

Hej!

Om du inte fått tag i ngn portabel röntgen än så har Ursula Palm (Equimed Kågeröd) en sådan.

Nu ska jag inte försöka diagnosticera ngt men jag hade nog inte lyssnat på dem som sa att "avvakta". Min häst var inte halt och den svullnaden (som är lik den på ditt föl) visade sig vara en skada på sesamediala ligamentet (tror det stavas så) och kunde tagit hur lång tid att läka som helst. Nu blev det 6 mån men kunde enl min vet (landslagsvet) tagit 18 mån om jag fortsatt rida.

Hoppas allt går bra!

Jo det är Ursula som jag känner till har portabel men det är ganska många mil för henne att köra ner här.
Just något med sidoligamenten är jag själv inne på att det är risk att de skadats, nu är det ju dock en markant skillnad mellan din häst och denna lilla fölis. Den rids ju inte och den väger ca 50 kg så det blir inte precis någon jättebelastning på den lilla hoven. Är ganska övertygad om att man inte gör någonting på en liten fölis om det är en sådan skada utan det är nog bara att vänta på att det läker.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Är nästan helt säker på att Ann Arvidsson i Löberöd har en portabel... kolla med henne!
Jättetråkigt med grabben juh, hoppas verkligen inte de e något allvarligt!

Ah, tack för tipset skall kolla upp det, kan ju även vara bra att veta inför framtiden är ju bra mkt smidigare när unghästarna skadar sig om man kan röntga hemma och det är ju inte så långt från oss. Är hon alltså vanlig veterinär på fältet ? Trodde bara att det fanns Staffans klinik i Löberöd (som är den jag använder).

Kan även uppdatera att jag tycker att det gått på rätt håll, svullnaden är inte lika markant, utan har blivit mindre och mer allmän så jag tror att den håller på och lägger sig. Fortfarande inte trycköm någonstans. Var betydligt piggare idag och busade runt i hagen vid utsläppet, emellanåt ser man att han reagerar lite på att det gör ont men det är tex när han är uppe och går på bakbenen och klättrar på mamma :angel: men det gör inte mer ont än att han gör om det några sekunder senare. Såg även honom stå och klia sig med bakbenet i ansiktet och då valde han själv att stå bara på det trampade bakbenet så han verkar inte ha särskilt ont.

Vi avvaktar över helgen och ser om det fortsätter att se bättre ut, funderar på att lägga ett litet bandage för att se om svullanden försvinner helt om man hjälper den lite på traven för att se om den dyker upp igen eller om det bara var en akut reaktion, har dock bara inte kommit på hur jag skulle lyckas få dit det på unge herr sprattelkalle. :cool:
 
Sv: Trampskada på fölis...

När Mini fick sin fraktur blev jag klart avrådd från allt vad bandage heter på fölunge. Väldigt vanligt att de skadar sig på bandagen...
 
Sv: Trampskada på fölis...

När Mini fick sin fraktur blev jag klart avrådd från allt vad bandage heter på fölunge. Väldigt vanligt att de skadar sig på bandagen...

Så hon har varit helt obandagerad hela tiden ?

Det jag har funderat mest på ang bandage är att det måste vara väldigt enkelt att stasa de små benen, har dock faktiskt sett flera bandagerade småglin när jag varit på kliniken, dock vet jag ju inte om det handlat om sårskador då eller varför de varit bandagerade.
Tänkte mest att det kunde ge lite stöd om speciellt iom att han redan innan belastar just det området mest iom att han naturligtvis är lite skev åt just det hållet.

Men då är det kanske säkrast att lägga de funderingarna på hyllan.

Blev Mini också trampad ? Var hon mkt svullen /halt ? Man är ju ganska nojjig att det trots att han inte visar så mkt ändå skall vara något allvarligt.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Vi har en liten i stallet som har blivit opererad på två ben som går med bangage utan problem, nu står de ju såklart i en liten hage,
Men ungen är en liten räser så han hoppar och klättrar på mor sin, Men bandaget sitter utmärkt på ungen, dock är det (så vitt jag vet)
lindat av veterinär om det har någon betydelse.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Vi vet inte vad som hände med Mini, jag såg plötsligt att hon stod och vilade på ett bakben i hagen, tog in dem och sen svullnade bakbenet upp från hoven nästan till hasen. Hon var aldrig halt med jag kunde som du se hur hon i vissa situationer avlastade benet lite. Jag hade också svårt att få tag på röntgen, men efter att ha pratat med lite olika veterinärer som alla rådde mig att röntga så fick jag tag på en med portabel röntgen. Är det en fraktur är det tydligen väldigt lätt att det blir värre om man inte gör ngt åt det. En liten spricka kan lätt bli värre av lite skutt. Ser du dock att det hela tiden blir bättre borde det ju inte vara någon fara.

Hon har gått obandagerad hela tiden. Vi tog nya röntgenbilder igår, och hela kotsenbenet är splittrat i två lika stora delar! Det ska inte opereras, i alla fall inte nu. Vi får ta nya plåtar då och då och sen ev operera när hon blir vuxen...
 
Sv: Trampskada på fölis...

Ja känslan säger mig att det borde svullna mer i benet om det är en fraktur vilket din ju gjorde iofs så har jag ju precis genomgått läkningen av Joys fraktur och kan ett ben vara mitt av på en vuxen häst med bara en minimal svullnad lokalt första veckan efter skadetillfället, har inte tänkt på det innan att han ju hade så liten svullnad utan tänkt just att de borde svullna mer.

Blev din mer eller mindre svullen när hon rörde på sig ?

Tycker att det gått ner ytterligare lite nu ikväll, försökte mig på lite rörlighetskontroll genom att hålla hoven och röra den lite i olika riktningar, vågade inte ta i så mkt om det skulle vara något men tycker att den känns normal och fick ingen tydlig protest av rörelse i någon riktning, känns lite spänt av vätskan men det kändes som att det var mindre vätska nu än när jag testade i går kväll.
När han har hoven i luften så håller han den helt rak, tycker att om sidoligamentet skulle vara av eller uttöjt så borde hoven peka snett om ligamentet saknades för att hålla den på plats.

Man kan ju inte släppa det utan man är ju där och glor och känner och klämmer varje stund man har över. Har inte svullnaden lagt sig helt till på måndag så får det nog bli en röntgen så att man själv kan koppla av.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Hon vara bara rejält svullen första kvällen, sen gick svullnaden ner lite. Hon gick ute i hagen som vanligt dagen efter, två dagar efter hade jag dem inne stora delar för att hålla henne still. Då hade jag börjat oroa mig. Efter att jag börjat ringa runt till veterinärer och de skrämt upp mig rejält ställde jag dem på box, och då gick svullnaden nästan ner helt.

Hon är inget svullen nu, trots att hon går med ett kotsenben som är i två delar. Tittar man noga kan man se att den kotan har lite annorlunda form än den andra.
 
Sv: Trampskada på fölis...

Men då blev din alltså mindre svullen av att stå i box, jag tycker mig ana att det är tvärtom med min att han är mindre svullen efter att ha varit ute och mer efter att ha stått stilla (greppar efter halmstrå att det inte skall vara fraktur....)
 
Sv: Trampskada på fölis...

Jag kan ha missat att du har skrivit det:o Men har han puls i hoven? Har ni palperat hoven?
 
Sv: Trampskada på fölis...

Jag kan ha missat att du har skrivit det:o Men har han puls i hoven? Har ni palperat hoven?

Inte helt lätt att undersöka :angel: tycker inte där är puls när han ligger (går klart enklast att undersöka då ;)) när han står upp så viftas det rätt friskt med benet när man känner och då tycker jag att jag har lite puls dock vet jag ju inte om det beror på att benet rör sig som en lärkvinge samtidigt.
Har klämt ihop ballarna ordentligt utan att få något tecken från honom att det gör ont, vilket det brukar göra om hovbenet är skadat. Så förhoppningsvis är det helt i alla fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 196
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp