Trampar sönder sulorna

Lavinia

Trådstartare
Hjälp!

Min kära prinsessa måste ju gå med sulor på hovarna eftersom hon är så galet ömfotad (eller hon var i vintras och vi vågar inte chansa på att det ska komma tillbaka igen eftersom hon varit sån tidigare också). Hon har jättebra hovkvalitet och tjock fin hovsula, men är ändå ömfotad på gränsen tills galet halt.

Nu har hon gått med sulor sen i vintras (motvilligt, men nödvändigt med andra ord). Första tjocka sulor som höll rätt ok, sen dubbla sulor (en läder och en gummi?), men så snart snön försvann trampade hon av sej dom. Nu har hon gått 1 eller 2 perioder med röd sula som ska vara sviktande- de har hon i slutet av skoperioden lyckats spräcka. Och nu skoddes hon i onsdags, med blåa sulor som tydligen ska vara lite hårdare, och igår var ena sprucken från trakten till ungefär halva hoven och den andra har sprickor i mitten (så att säja).

Jag skulle behöva hjälp med tips på vad man kan göra från folk som är vana vid sulor, varken jag eller min hovis gillar dom egentligen inte. Vad beror det på att hon trampar sönder dom? Brukar dom vara så lätt-trasade? Kan man göra nåt åt det?

/Lavinia, livrädd att hästen ska bli öm igen och inte gå att rida på 2 månader till..

Sv: Trampar sönder sulorna

Har haft sulor på under tävlingsperioder(distans) och har aldrig lyckats ha sönder någon... Har ni något under sulan som packning eller skor ni på utan?

Hej!

Vi har nåt svart klägg som luktar tjära, som jag inte ett dugg minns vad det heter.. Solepack kanske?? Nåt sånt.

/Lavinia

verkar ju konstigt och helt ologiskt om din häst har fina hovar och är så öm? Jag skulle prova en bättre hovslagare eller kanske göra en utredning på klinik.. Lycka till

Har heller aldrig hört talas om att sulorna spricker.

Vad rider du på för underlag?

Plåtsulor finns ju.

Har också sulor på min ena, har aldrig gått sönder. Skon har han trampat av sig, men då ha sulan suttit kvar hel. Till och med återanvänt sulorna vid skoning. De är svarta och vad jag kan känna väldigt elastiska, förstår inte vad hästen skulle behöva göra för att få dem att spricka.

Hmm då käns det ju väldigt mysko om de spricker, hade det varit tomt under så hade jag kunnat tänka mig att sulan skulle kunna svikta tillbaka på vassa stenar och gå sönder.

Låter konstigt. Har haft båda hårda plastsulor och lite mjukare sulor på min häst, och har aldrig varit med om att de spruckit.

Iom att sulan inte sitter fast annat än till främre hälften så kan den ju röra sig.

Sticker strålen upp o du får en nötning just däröver eller vad?

En plastsula som är så hård som den blå håller om man inte rider enbart på makadam hela dagarna.:grin:

Hej!

Hästen ÄR utredd på klinik. Det finns ingenting att anmärka på, både min hovis, klinikhovis samt 3 olika veterinärer kliar sej unisont i huvudet. Tjocka fina sulor båda gångerna hon röntgades i vintras, funkar superbra med sulor på, ömmar utan och när hon tappar skor.

Det lustiga är att hon går bara i hage första dagen efter skoning och där går hon på gräs, men även då lyckades hon döda den ena sulan lite lagom.. (den som spruckit i mitten så att säja).

Jag rider på varierat underlag, skogsvägar, grusvägar, stigar, ängar, U name it. Och i alla tempon. Det enda riktigt steniga stället är precis på väg ut från stallet och där skrittar vi bara och helst i kanten.. Och jag kan verkligen inte fatta hur hon lyckas ha sönder sulorna- det är ju inte som om hon väger flera ton heller.

Hovis brukar vara noga med att skära av strålen och så gott jag kan se utifrån går ingenting emot i bakkant.

På nåt sätt får jag idén om att hon klampar ordentligt med sina små vackra hovar och det är därför hon från början fått ont (och nu har trasiga sulor)..

Även i vintras hade hon sönder sulorna (genomskinliga sulor hade hon då) och då gick hon på snö och det var klinikhovslagaren som satt på skor och sulor.

Jag hajar ingenting och blir lite trött på kostnaden för omskoning pga trasiga sulor..

/Lavinia, som uppenbarligen inte ens frågat om hon inte redan funderat igenom de "vanliga" orsakerna.

Vi har flytsula fram vintertid på vårt fullblod. Hovis lägger ett speciellt svart nät under skon som armering, sen sprutar hon flytande .... vad det nu hette? som härdar på nån minut, är ganska mjukt, sviktar när man trycker på det. Kostar mycket men funka så bra, i alla fall på våran ömfoting. Han har haft flera andra sorters plastsulor/läder/funktionssula men dom bygger på så skorna sitter sämre, då får han en del tappskor istället= trasig hov.

Tycker det låter skitskumt med tanke på hur många olika sulor ni har provat och med samma resultat så går min tanke till hur de är skurna och hur de sätts på plats av hovis och hur allt ser ut när det är klart.

Jag använder mig uteslutande av de ljusa hela sulor som finns på GG att handla, har aldrig haft några problem alls. Jag har fortfarande kvar och skor fortfarande om med samma sulor jag satte dit i höstas, inte ett fel på dem utan de är intakta och välformade utifrån hoven och jag räknar med att kunna ha samma sula i ett års tid innan jag byter till nya. Har heller aldrig fått tappskor pga sulorna.

Varför inte prova utan sula och istället använda sole-guard? Det finns ytterligare någon mjukare variant som ingår i Equi-pack serien från Wettec.

Kan det vara så att sulorna reagerar ihop med silikonet?

Om det är sole-guard (det är svart men det kanske finns fler som är svarta från Wettec) så skall ju inte den användas i kombination med sula, utan som sula.

Lycka till

devere

som heller aldrig varit med om att sulor spricker, men intressant att höra. Gillar inte den blå sulan ffa inte om det är den som är som en kilsula.

Hej alla!

Ja vi tycker också att detta med sulorna är skitskumt.

Anledningen till att vi bytt sulor är ju inte i första hand att hon haft sönder dom utan för att ja.. vi bytt dom och sen testat olika mot ömheten. Dom dubbla funkade ju ok i vintras, blev inte såå trasiga och dom röda/orange-aktiga höll ju sådär länge iaf (gick att ha hela skoperioden). Dom bytte vi ut eftersom det är så hårt i marken nu och fröken gissningsvis behöver mer skydd sommartid (hon brukar vara ömmare då) och dom är ju tydligen mindre sviktiga än de rödaktiga(dom var inte så röda när vi tog av dom). Men dom här blå rackarna- inte ens en vecka på nån av hovarna, det bara kan inte vara normalt. Dom är helt vanliga platta sulor som klipps till efter skons form, som anpassas efter hovarnas form..

Och sen när det är 2 olika hovisar som slagit på sulor med samma resultat (varav den ena är klinikhovis och således mest pysslar med sulor och sjukbeslag dagligen) känns det inte så troligt att det är hovisarnas fel heller.. Båda skor ju dessutom mängder med fullblod och dom om några brukar ju ha både sulor och ömma fötter..

Det underlättar ju inte heller att häst inte får tappa skor- då blir hon halt och det läänge (ja, det har vi också testat och utrett och nej, ingen hittar nånting *suck*). Hon är helt enkelt en känslig prinsessa. Ska prata med hovis och se om hon har nån idé. Kanske man får testa och vara utan men då är ju risken att hon stampar sönder hovarna istället för sulorna.. Gahhhh.. Varför ska det envist vara såhär??

/Lavinia, trött på hovar och magar.

Oki har haft de röda i flera år med soulpacken under... ALDRIG att de har spruckit, hon brukar dessutom ha samma 2 perioder...
Vi har ju också ridit ut

Testa min hovis, håller ju till i samma omr. ! :)

silicon?

min hovslagare använder det som alternativ till sulor på hästar i behov, h*n rekommenderar det varmt - dock är det dyrt.

Lavinia: jag tycker också det låter superskumt att sulorna spricker/trasas sönder? :confused:

Hej!

Jo, att hon lyckas ha sönder sulorna är helt jäkla otroligt. Nästan så man tror att hon letar reda på hagens vassaste sten och står där och slår tills hon hör ett mysigt sprickande ljud. Fast igår rök ju en när vi red och då var ju vägarna mjuka.. skumt.. Och den andra hästen klarade ju ridturen utan problem..

Messy: Skulle ju säkert kunna testa ny hovis, problemet är bara att de flesta är ganska fullbokade och dessutom ganska så kinkiga med hästar som har ADHD. Minsta störning och fina fröken går i taket.. Inte så populär liksom.. Och jag har ju redan provat 2 olika med samma sulresultat..

/Lavinia, som väl får se om det blir de röda sulorna, dom höll ju iaf lite längre..

Testat polyritan sula? (Kanske stavar galet:D). Aldrig varit med om att någon sula spruckit så det var intresant höra!

Prova gröna sulor med filt på en sida dom är slitstarka och av lite seg plast som inte spricker! Vanliga på travhästar..

eller lädersulor.... eller silicon utan sula.....

skulle testa ngn av de alternativen inklusive det du nämner.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Nu har jag tröttnat.. HUR får man skorna att sitta på hästen?? Min pålla är grym på att trampa av sig skorna, hon skoddes i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 588
Senast: Lavinia
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: Mithalagos
·
Hästvård Går här och funderar fram och tillbaka och behöver lite input om mina tankegångar. Historien kort. Min hingst fick en kraftig...
Svar
9
· Visningar
1 562
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur