Trampar på sig

antiloop8

Trådstartare
Sen min pålle blev mer musklad och piggare överhuvudtaget så har han börjat ta monsterkliv med sina lååånga ben. Ja faktiskt så långa att han trampar på sig själv :confused:

Någon som har tips på vad jag ska göra? Om jag har boots på honom så tar väl karlederna stryk? Finns det något annat man kan göra?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Trampar på sig

Prata med hovslagaren!
En bra hovslagare kan oftast hjälpa hästen att hitta ett lämpligt rörelsemönster.

Fast tills hovslagaren kommer skulle jag prova med boots eller kotringar, om han trampar sig så att det blir skador. En del klarar det och andra inte. Min häst får skav direkt...

prata med hovslagaren och varför skulle karlederna ta stryk av boots??? min hade det utan problem förr hela dagarna i ha´gen innan vi rätt med skoningen

Balansera om hästen och använd boots till dess att du hittat rätt balans.

Karlederna behöver inte ta stryk för att du använder boots nån timme då och då.
Se bara till att du har rätt storlek på dom.
Det finns ju i neoprene om du inte vill ha i gummi.
Själv har jag gummi oftast på vintern när hästen är broddad och har aldrig fått något skav eller så, trots att han kan vara känslig för sånt.

Min häst kan slå ihop skorna och hovarna ibland när han inte är riktigt balanserad.
Eller om han är trött.
Förut slog han ofta i hop hovarna (bak med fram) men sällan nu.
Ibland när man rider i ridhuset om det är nyharvat och djupare så slår han ihop oxå.

Antar att du meanr att han trampar sig på ballarna på framhovarna av bakhovarna?

Snacka med hovslagaren, han kan oftast gör ganska mkt åt sådant. Det är posistivt att hästen tar för sig men troligtvis så kommer hästen hitta sin balans igen när han blir starkare i sitt nya rörelsemönster. En kille jag red hade ett enormt kliv och han gick alltid med boots fram just pga att han lätt trampade sig under träning (spec dressyr) när han ville mer än han klarade av att reda upp. Ride INTE denna hästen utan boots tills ni fått ordning på det. Min kille hade gått utan ett tag och när tränaren satt upp så tyckter hon att han var onödigt "ovillig" att sätta under sig och trodde att det mkt väl kan ha berott på att han gått och trampat sig (med tidigare ryttare, de visste inte då vad han gjorde) och därmed börjat koppla ihop "ordentligt arbete" med "ont". Han var även skodd utan tåkappor bak för att mer undvika att han trampade sig på ballarna fram. Hade PC boots som knäpptes på framsidan av hoven/kronan (komemr inte ihåg vad modellen hette) och de gav inga skav alls!!

Tack för alla tips allihopa :)

Det som är märkligt är att han trampar sig aldrig när han rids, utan det är i hagen och såklart när man tar in han från hagen.
Vi har kollat när han rids och när han longeras men då är han inte i närheten ens. Men jag ska prata med hovis han kommer förhoppningsvis nästa vecka :)

Ok, trodde det var under ridning. Då kan det nog vara såa att hna går lite i obalans och inte rikitgt "klarar av sig själv" ännu med nya muskler å så kanske;)

Låter bra att ta ett snack med hovis!

antiloop8 skrev:
Tack för alla tips allihopa :)

Det som är märkligt är att han trampar sig aldrig när han rids, utan det är i hagen och såklart när man tar in han från hagen.

Om du har vattensjuka/leriga/sanka hagar så kan det vara anledningen. När hästen sjunker ner fördröjs ju steget vilket ofta orsakar tramp på sig själv.

Han har inga skor på sig just nu!

mackan: Där sa du något!! :idea:
Denna hage som han går i är otroligt stor men på många delar är den väldigt lerig! Det kan säkert vara så eftersom han inte visar något när man rider honom!

Tack för tipset!
:bow:

Det var så lite så antiloop :p Vad glad jag blir om jag hjälpt till :D Många tror ju att lera gör att det blir något slags baksug som i sig sliter av skon, men så är det ju faktiskt inte, det är som sagt fördröjningen av steget som orsakar tramp och då ryker skon :D Lycka till och hoppas det löser sig för dig!

Min häst trampar sig också lätt i hagen men inte under ridning. Han trampar sig både bak i fram men även bak på bak och fram på fram. Han får gå med boots dygnet runt utom vid ridning eftersom han då inte trampar sig.
Min häst har rätt dålig grundkoll på sina ben och är dessutom inte "färdigmusklad" det tror jag är bidragande orsaker, men också att han har ett mycket stort och luftigt steg, det är väl inget man vill ta bort och jag förstår inte hur en hovslagare ska kunna förändra det heller (riktat till dem som föreslagit det)?

Så mitt tips är boots, gärna lite olika sorter att byta med så att de inte sitter och skaver på samma ställe hela tiden, och sen kasnek problemet försvinner i takt med att han "hittar" sig själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 720
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
806
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka