trampar av skon...less!

T

tazza

Hej!

Min egen ägandes häst sedan två månader har den lilla ovanan att trampa av sig skorna. Tre gånger på två månader, senast i går två dagar efter skoning.
Vad ska man göra? :eek: Hon har tyvärr för dålig hovkvalitet för att gå barfota utan vidare, men jag börjar allvarligt fundera på boots.
Det är framskon, och minst två gånger höger (den tredje kan jag inte minnas säkert).

Kan någon komma med tips och råd?
Hästkräket trampar ju mitt ute i skogen också så jag hittar inte skon, jag har letat flera timmar idag...

Sv: trampar av skon...less!

Om det händer vid ridning, så sätt för all del på boots! På min häst hjälper det - han trampar av sig skorna om han kommer i obalans i traven (och när han bockar.....), men med boots sitter skorna kvar.

Däremot skulle jag inte vilja ha boots på i hagen - tycker det blir väl många timmar och risk för skavsår och mugg och elände.

Diskutera problemet med din hovslagare! H*n kan eventuellt sko lite "trängre", dvs med mindre del av skon utanför hoven vid trakterna. Det gör ju att hästen måste skos om tidigare, men det kan det kanske vara värt för att slippa tappskorna.

Åh vet precis hur du känner dig har ett fullblod med samma roliga trick=)
Vi har sånA härade skor med två stycken flickar så att säga du vet vanliga skor har en sån fick i mitten den här skon har två stycken vid sidan tror travare brukar ha såna för att inte slänga av sig skorna på bannan.
Det är i allfall omöjligt att fråga hovslagaren för han vill ju tjäna pengar=)
en tun gummis sula kan vara ett allternativ för du ksa inte behöva ha boots på hästen

Har du något tips på vilken sorts boots man ska ha? Det är en djungel av märken ju...
Jag har tyvärr inte hittat den optimala hovisen ännu, den jag har är nyexaminerad och kanske inte helt kunnig...

Jag har sökt runt på forumet och upptäckt att fler än jag har detta problem. Det kunde jag ju kollat innan. :o
Men om det finns någon som har en bra hovis i Gävletrakten som kan sko tossiga nordisar med undertramp får den personen gärna pm:a mig! :D

Min kuse har oxå haft detta problem, vilket han antagligen har av att han vb har en skada som gör att han håller vf lite väl länge i backen innan han lyfter och då är olyckan ett faktum....
Jag har fått lösa detta genom att jag vissa perioder när det behövs (efter ca 3 vckors nya skor). Jag har massor av olika boots o ser till att de är rena o fina jämt. Sen har vi inga leriga hagar heller...
Lite skavsår är inget mot de balltramp som jag fick innan jag började använda boots i hagen.
Ibland är det pest eller kolera som gäller :o

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästvård Min häst håller på att göra mig galen (ruinera mig inom snar framtid?).. Han är otursdrabbad när det gäller hans fötter..eller jag...
2
Svar
23
· Visningar
8 596
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV