Trampar av sig skorna

Hannely

Trådstartare
Min häst(4 år) har de senaste månaderna börjat böja till sina framskor, genom att han trampar på änden med bakhovarna. Har tidigare bara varit på höger utsida men nu även på vänster. Till saken hör att han har mkt stor skritt (40-50 cm övertramp vid total framåtbjudning o avspändhet), och han är ganska stor och valpig i sin kropp, balansen är inte på topp. De rör sig även mkt i hagen, ganska mkt bus. Problemet har tilltagit sen vi bytte hovslagare i vintras, han lägger ut skorna mer än den tidigare så det finns mer att kliva på liksom. Utlägget i sig är ju bra, hovarna växer fort så det behövs. Samtidigt är det ju inte bra varken för hovarna el min ekonomi om han böjer till skorna/trampar av sig dem hela tiden. han skoddes i tisdags, och hovslagaren la då ut skon mindre för att se om det hjälpte, men igår hade hästen likväl böjt till skon igen. Så min undran är om det finns någon speciell sko/annat beslag som kan hjälpa, det verkar ju som att han inte hinner undan med sina framfötter liksom. Ska såklart fråga hovslagaren om detta men tänkte kolla här också. tips mottages tacksamt!
 
Sv: Trampar av sig skorna

det bästa är nog att prata med hovslagaren att han inte lägger ut skon så mycket.
på vissa hästar går det inte att göra så, då de bara trampar av sig..
det går ju att ha boots så han inte kommer åt att trampa på skon.
 
Sv: Trampar av sig skorna

jo, fast nu la han ju ut skon mindre (och vi bokade in nästa skoning lite tätare så han inte växer över), och det hjälpte ju inte.
Boots funkar inte heller.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Boots brukar hjälpa. Min häst har i perioder klivit ur en framsko per vecka i snitt, eller varför inte bägge två över natten (i box)?

Har du tillräckligt stora boots?
 
Sv: Trampar av sig skorna

Jadå. Tilläggas bör dock att jag mest testade dem när det var lerigt, innan betssläpp och då rök ju skorna snabbare än nu. Till saken hör också att jag helst inte vill ha på något då hästarna går ute mkt (minst 12 timmar/dygn vintertid, nu på bete sen en vecka-sept), blir så många timmar med saker som kan skava, tappas osv.
Det jag eg är ute efter är väl ett sätt att slippa problemet helt, inte bara hindra skorna från att ryka om ni förstår? Att med hjälp av skoningen (och självklart uppbyggande av balans och styrka via träning) underlätta för hans kropp att hålla sin balans så han INTE kliver på framhovarna.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Säger som dom andra ha inte för stora skor fram & använd boots.

Vad har du för boots? För att det kan ju säkert skilja endel på vad man ha för några, hur dom sitter & hur stora & hur långt dom går ner. En i stallet har boots som är i neoprene med en utsida av konstläder. Dom har ju en upphöjd del vid karleden för att undvika snurrande & dom sitter på dygnet runt & han har inte fått några skav av dom, men det gäller ju att dom passar. Detta va en häst som trampade av sej skorna var & varannan dag, men nu har hon inte haft tappskor på länge. :)
 
Sv: Trampar av sig skorna

Har haft gummiboots, med kardborrband och så stora att de går ner till mark i bakkant. Dyrare boots är inte ett realistiskt alternativ då de lätt tappas el bits sönder.... Och hela gummiboots går bort då de är för jobbiga att få på/av.
Och även om man har boots på, och det ev avhjälper själva skotrampandet, så finns ju grundproblemet kvar, att bakhovarna slår i framhovarna. Och det känns som att det inte är bra för varken kropp el hovar. Jag vill liksom lösa problemet, inte bara åtgärda konsekvenserna av det.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Ok, men dom där bootsen i neoprene kostar typ runt 160:- så det är ju inte så mkt pengar, kan ju vara värt att prova kanske! Men tror du inte 'grundproblemet' är att hästen helt enkelt har ett långt baktramp? Alltså den är född med det steget & då går det väl inte göra så mkt åt det, utan då är den sådan bara. För att den i stallet har ett naturligt långt baktramp så det är därför bakhovarna trampar i framhovarna & det går ju inte göra så mycket åt själva steget.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Jo, han har ju mer övertramp än "normalt". Men de flesta hästar (förutom de med riktigt dålig skritt) trampar ju över frambenens spår med bakbenen, utan att för den skull kliva på sina framfötter. Så det handlar nog till stor del om att han inte "kommer undan" tillräckligt fort med frambenen, kanske beroende på dålig balans el så. Så jag funderar kring om man kan påverka mha lätta skor fram, el tyngre skor bak eller något annat. Har dålig koll på hur olika beslag påverkar rörelsemönstret.
Det händer dessutom alltid i hagen, aldrig vid ridning. Nu är han i princip bara riden rakt fram, har precis börjat galoppera så jag känner väl inte direkt att jag kan påverka hans rörelsemönster riktigt än. Han är dessutom lite snubblig och vinglig av sig, stor som han är. Så min teori är att det händer vid bus/spring, när han inte riktigt har koll på var han sätter sina fötter.
Om inte annat får jag väl hoppas att han växer ur sin stora valpighet snart.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Jag köpte min häst för två år sedan och jag upptäckte ganska snart att hon hade lätt för att tappa sina skor. Det är iofs inte samma sak som att trampa av sig, men har man otur så kan ju slutresultatet bli detsamma.

Dojan på hästen lossnade under betesgång, men bara till hälften. På ena sidan, alltså. Skon vred sig under hoven med det resultatet att hon gick och trampade in tåkappan i hoven. Av det blev det en hovbensfraktur. :crazy:

Om jag, med min erfarenhet av skorelaterade olyckor, hade en häst som din, som trampar av sig skorna i tid och otid, då skulle jag helt sonika plocka av hästen dosorna. Det var vad jag gjorde med min och det har fungerat över förväntan med tanke på hennes miserabla hovkvalitet.

Jag gav henne linfrökaka och lät henne gå barfota i hage. Vid ridning använder jag boots (easyboot epics) i fram, i bak behövs det inte då kvalitén på hovarna blivit så bra. Men där har å andra sidan skorna varit borta längre..

Lycka till hur du än gör!!
 
Sv: Trampar av sig skorna

Otäckt! Min tappar inte skorna så lätt, däremot trampar han till dom så att ena skänkel blir lite böjd. Inte mycket, men så att det bli några mm glipa mellan skon och hoven på den sida (hittills bara utsidan) vilket ju inte är bra om han går med några längre perioder. Det gör ju också att skon lättare ryker om det är det minsta lerigt, med ev trasiga hovar som följd.
Eftersom detta är ett så pass "nytt" problem för oss så vill jag gärna testa allt utan att behöva ta av skorna, har mycket steniga grusvägar så barfota funkar inte.
 
Sv: Trampar av sig skorna

min hade gummibots dygnet runt (förutom när jag red) ett tag när vi korrigerade hans hovar just för att skorna rök fort som attans

Han fick aldrig skav och pålle är annars rätt så skavkänslig
 
Sv: Trampar av sig skorna

Hannely skrev:
Eftersom detta är ett så pass "nytt" problem för oss så vill jag gärna testa allt utan att behöva ta av skorna, har mycket steniga grusvägar så barfota funkar inte.

Vi har BARA steniga grusvägar innan man kommer till någon vettig ridväg, det är därför jag köpt bootsen. :)
 
Sv: Trampar av sig skorna

Hej
Jag har gjort samma sak som Yamaha, köpte häst för två år sen och han plockade också av sina skor. Så tillslut skodde jag av honom, nu hade förra ägaren haft honom oskodd tidigare och han var bara skodd fram så jag visste ju att det skulle fungera. Jag använder också Easyboots fram när jag kör eller rider mycket på asfalt/hård grus mest för att han inte ska slita snett.

Min kompis häst, som är svårskodd, har för två veckor sen blivit avskodd. Var öm ett par dagar och rids med Easyboots nu, inga problem alls. Hovis tyckte det var en bra idé och lånade ut en hovrasp för att rätta till ev. öjämnheter eller sprickor, givetvis visade hon hur man skulle göra också.

Mina erfarenheter av att ha oskodd häst, easyboots och avskoningar har varit bra. Easybootsen håller förvånansvärt bra, sitter kvar till och med när vi badar i havet och det blir faktiskt billigare, ja för min del i alla fall.

Nu kanske du inte vill sko av och det kan jag förstå, men det är ett alternativ om inget annat fungerar. Det man får ha i tanke är att det tar upp till ett år innan hovarna är lika starka igen som innan första gången man skodde, så mycket förstör vi våra hästars hovar genom att sko dem...
 
Sv: Trampar av sig skorna

hejsan
min pålle hade samma problem, dock hade hon mkt dålig hovkvalite, men våran hovslagare slog in det yttersta på skon extra mkt, så att det inte stack ut någonting. och så fick hon skor med tåkappor på sidorna, istället för en där fram så har hon två på sidorna. och nu tappar hon nästan aldrig dojjorna längre! prova det! :) ;)
 
Sv: Trampar av sig skorna

Bara i hagen, däremot kan han vara lite snubblig när man rider och det kan säkert bero på att han kliver lite på sig då också. Fast jag har aldrig hört honom "slå i sko" då.
Han trampar ju alltså sällan av sig skorna, utan mer kliver på ena skänkel så den blir böjd, och sen ryker den ju oftast efter nån dag pga det om inte hovis hinner komma ut på en gång.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Min har jättebra hovkvalite, och inte problem med att han tapar skorna utan med att han trampar av dem. Så sidokappor gör nog ingen större skillnad.
Utlägget bak har vi redan minskat så mycket det är möjligt utan att tvinga hoven att växa utanför.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Min har varit oskodd helt och hållet som unghäst, men opererades för ett år sedan för en benbit som gjort att han gått och avlastat det benet. Så för att underlätta för honom att använda hela sin kropp och inte fortsätta i "avlastningsmönstret" så vill jag ha honom skodd. Han är inte speciellt öm i hagen, men jag vill eliminera alla saker som skulle kunna göra att han blir sned igen, och ev ömhet är definitivt en sådan faktor.
 
Sv: Trampar av sig skorna

Be hovslagaren kapa skona med en vinkelslip! Det funkar jättebra på min ena häst. Hon trampar av sig hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 200
Senast: mily
·
Hästvård Min häst har under ett års tid trampat av sig framskorna regelbundet, jag skulle vilja ha tips och råd hur jag ska gå vidare med detta...
Svar
9
· Visningar
3 449
Senast: coari
·
Hästvård Jag håller på att bli tokig...senaste tiden sitter inte skorna kvar på ponnyn...fyra veckor efter skoning fick hovis komma och slå på...
Svar
10
· Visningar
4 958
Senast: Nollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp