Trampar av sig skor

Sooofiian

Trådstartare
Min häst har under ett års tid trampat av sig framskorna regelbundet, jag skulle vilja ha tips och råd hur jag ska gå vidare med detta!

Oftast är det höger fram som ryker, där har hon en bockhov så när den åker av blir hon öm. Går det ett par dagar innan skon kommer på (fredag eftermiddag är populärt att dra av dom) brukar hon få stå dagen skon kommer på igen, sedan är hon inte längre öm. Kommer skon på efter bara några timmar är hon ohalt direkt. Om vänster fram åker av är det inte lika illa, fortfarande öm utan sko men ohalt så fort den slås på.

Hon är väldigt känslig i fötterna, får väldigt lätt sömstick och det finns inte stor yta att spika på. Just nu har hon tunnare travskor på - sömmen hamnar längre ut - ingen risk för sömstick :) kanonbra! Min underbara hovslagare försöker sko så att det finns minimalt att få tag på men hon lyckas ändå..

Hjälp mig!! Hur hade ni gjort? Speciellt bockhoven slits det av ganska mycket på när den åker av, supersvårt för hovslagare att få dit en ny. Har varit inne på dethär med boots, men då behöver hon ha dom även i hagen, känns som om dom slits fort då och det blir snabbt väldigt dyrt :( Hon går med gummiboots i hage nu som går ner över skon, de går sönder titt som tätt så det märks att dom behövs, men nu hade hon lyckats trampa av sig boots och sko..

Oduglig häst säljes billigt ;)
 
Sv: Trampar av sig skor

Åhh jag vet precis hur drygt det är!

Min ena har under hösten inte gjort annat än att dra av sig framskor såpass att halva hoven följde med och behövde plastas upp och gick såklart inte att sko :(

Hon fick då gå barfota fram men med barfotaboots på sig i hagen och vid ridning under några månader.
Peppar peppar så har det gått bra, bootsen ser knappt använda ut trots att de suttit på i många timmar :)

Nu har vi precis kunnat sko henne igen och har fått flappskor som tydligen är svårare att kliva av sig och peppar peppar så sitter dem ännu kvar :)
 
Sv: Trampar av sig skor

Min erfarenhet är att det är nåt som inte stämmer när de trampar av sig skorna i tid och otid. De är i obalans. Antingen felaktig skoning, hälsomässigt, yttre påverkan osv. Man måste börja ransaka vad är det som gör att hon trampar av sig skorna? För det är inte riktigt normalt. Och ibland kan man komma till den grad att det blir en ond cirkel att de tappat så mycket skor att det inte finns något att spika i och då är det lättare att skorna börjar glappa för att de inte går att fästa och sen går det runt runt. Man måste hitta en lösning. Och tyvärr tycker iafl inte jag att lösningen är att trångsko. men man kan behöva göra det en eller två perioder så man mot alla odds får skorna att sitta tills väggarna vuxit ner så man har nåt att spika i. Men sen måste man lägga ut skorna igen, så man får inte bli feg och fortsätta trångsko. och framförallt måste man under tiden finna anledningen till att de trampar av sig skorna och lösa det under tiden så man minimerar risken sen. :)

Boots är ofta inte räddningen. Det räddar oftast bara ballarna från tramp. Kliver de på traktarmarna så ryker skorna ofta ändå fast man har boots.
 
Senast ändrad:
Sv: Trampar av sig skor

Jag kan bara dra min historia med dessa förbannade jävla tappskor! :devil::p

Hästen hade sedan förra ägaren dåliga fötter och tappade framskorna JÄMT! Så hon fick plasta en gång i veckan och hästen gick aldrig å rida för han blev jätteöm utan skor. Så gick det runt runt för henne.

När han kom till mig var han konvalescent första månaderna så då hann hovarna repa sig. Det blev vinter och inte en enda tappsko. Med sommarskoningen så kom tappskorna. Fy fan hästjäveln trampade av sig framskorna VARJE ridtur nästan. Och han blev så ömfotad så jag nästan tänkte binda han i ett träd och gå hem och hämta finkan, eller ha med mig ryggsäck med extra sko och hovslagargrejor. Typ :cool:

Han trampade aldrig av sig skorna på ridplan eller om jag red på enbart torr grusväg och asfalt. ALDRIG! Utan enbart på gräsvägar, stigar, blöt grusväg, fält osv. Och som sagt alltid. Hände inte en gång vintertid oavsett hur eller vart jag red. Jag höll på bli galen.

Min tanke var att han gjorde det antingen pga hälta eller att han var spänd. Hästen hade mycket tjorv med kroppen men inte halt så det var inte omöjligt. Tillslut började jag uppmärksamma mer och mer att varje gång han trampade av sig skorna höll han på drutta på huvet. Jag var säker på att han gjorde det för att han fastnade i steget när han klev på sig själv. Men sen började jag analysera mer och mer och att glidspåren bör komma från bakbenen? och med hans gängliga bakdel? Och det hände aldrig på vintern?

Så efter mycket funderande så slog tanken mig att har han för lite fäste bak? Broddade i han bak och jag har inte haft en enda tappsko efter det. Eller jo, när jag red på en blöt stig en gång i trav. Då räckte inte fästet och han halkade med bakkärran. Så nu har jag lärt mig att brodd bak året runt och aldrig trav/galopp om det är slirigt. Då funkar det.


Så jag tror man måste börja fundera på varför. Leta små små ledtrådar. Och såklart utesluta att det beror på smärta/avlastning och obalans av någon anledning. Man får slita håret av sig! :)
 
Sv: Trampar av sig skor

När min häst hade trampat av sig fyra skor på två veckor bytte jag hovslagare. Sedan dess har hästen inte haft en enda tappsko.
 
Sv: Trampar av sig skor

Håller med Nominous om att det oftast är obalans som ligger bakom, sedan varför hästen är obalanserad är ju en annan femma som kan ta tid att komma fram till.
Min häst som aldrig i sitt 8 åriga liv haft en tappsko började helt plötsligt dra av sig ena framskon hela tiden. Hoven blev ju mer och mer skadad för varje gång och dyrt blev det ju också.
Det visade sig att den nya sadeln var sned och därmed hade han fått låsningar i rygg, manke och nacke som gjorde att han ändrade sitt rörelsemönster.
Efter behandling av detta och sadelbyte har tappskorna lyst med sin frånvaro så jag tror/hoppas ju att det var detta som framkallade tappskorna.
 
Sv: Trampar av sig skor

När min häst hade trampat av sig fyra skor på två veckor bytte jag hovslagare. Sedan dess har hästen inte haft en enda tappsko.

Fusk att du kunde lösa det så enkelt!

Jag kan faktiskt inte skylla på min hovslagare då han fått värdelösa förutsättningar med min dam och det blir peppar peppar sakta men säkert bättre :)
 
Sv: Trampar av sig skor

Skaffa barfotaboots som du kan sätta på som reservhjul, så hoven inte går sönder mer.

Jag har haft mkt tappskor på unga hästar o även där rejäla utlägg finns. Min lösning är att be hovis att sätta på tunnare söm o inte nita så hårt att hoven går sönder. Tappskor kan jag slå på själv. Har aldrig haft trasiga hovar förutom då nitningen varit för" bra". Har nog heller inte fått tappskor vid ridning utan i hagen.

Fick faktiskt en nu när det var 50 cm snö med skare på- i hagen.
 
Sv: Trampar av sig skor

Det kan bero på hur hästen verkas/skos. Men det kan ju bero på ngt annat också. Jag har haft samma hovslagare i nästan 10 år och så plötsligt började min häst tappa skor. Minst 1 tappsko mellan varje skoning och det höll på i 1 år - dvs alla årstider. Det vi kom fram till var att delvis har hästen haft ganska dålig hovkvalite men dessutom trodde hovis att han fick mjölksyra när det var lerit/halt/snöit och därför började slarva och trampade sig då. Jag fick order att börja rida intervaller för att jobba upp mjölksyran. Jag rider annars väldigt kort, dvs mycket samling några steg, sen paus, och så om igen. Nu skule jag rida långa intervaller och stärka honom att orka mer helt enkelt, innan mjölksyran sätter in.

Jag började rida intervaller 1 gång i veckan i trav och sen dess har han inte tappat en enda sko. Nu nyligen har vi dock tagit av honom barfota för tillfället.

Så om inte hovis får ordning på det, prova att jobba med tex intervaller eller något annat där hästen är svag, och se om det kan bli någon skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 379
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp