Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Dreamer skrev:
Tror jag kör på din variant Pelle, det krävs nog en alltför lång borr för att borra diagonalt... och jag vågar inte testa att borra från två håll.

Måste jag verkligen ringa värden först..? :crazy:

Tycker du ska snacka med värden först så det inte kommer surt efter.

Sen ska du be en elektriker göra en fast installation av ett jordat
uttag som du förlägger kabel genom det hål du menar behöver borras.

Om du som glad amatör inte satt upp tjugotalet fasta installationer
i största allmänhet är förläggning av starkströmskabel genom vägg inte det första du skall börja med.

Vidare skall du ha ventilation uppe och nere i din garderob, samt skall luft kunna strömma fritt genom detta med stängd garderobsdörr.

Räkna lite på förlusteffekterna här.

Och datorer brinner visst.

Ride on skrev:
Nä, men jag vill ju inte att hemsidan ska gå ner, hur skulle det se ut? :angel: Sen bor jag ju på landet och det vet väl alla hur kommunikationerna inte fungerar där. ;)

Vet du om dina närmaste routrar har nån reservkraft då? Annars är det ju ganska onödigt att ha ;)

Inte_Ung skrev:
Bubben, var är du?????

Här :banana: :banana:

Det står ju inte helt klart det här i föreskrifterna, men drar man en anslutningskabel genom ett hål i väggen är den ju inte löstagbar utan då blir den helt plötsligt fast installerad!

Och DÅ gäller det vissa krav på kabeltyp, förläggningssätt, dimensionering osv.

Det största "problemet" för kreti och pleti är att all utökning av en fast installation är behörighetspliktigt arbete!

Dock vet jag ingen som någonsin blivit dömd för olaga elinstallationsarbete :eek:

Bara en reflektion angående reservkraften som nämdes tidigare i tråden, hur är generatorn avsäkrad?
Har du eget jordtag och har du räknat på utlösningsvilkoret?

Just generatorer är väldigt luriga då dom lämnar så låg kortslutningsström att dom kan få problem med att lösa den vanliga säkringen!

Har man inget eget jordtag kan man få väldigt "lustiga" fenomen om jordförbindelsen till matande transformator bryts (vid t.ex. kabelbrott)
Då kan man få upp till 400V mellan fas och nolla och den spänningen gillar inte många 230V-grejor!

Bedeviler skrev:
Vet du om dina närmaste routrar har nån reservkraft då? Annars är det ju ganska onödigt att ha ;)
Jag bekymrar mig inte om det, kör reservöverföring via parabol i så fall. :angel:

Eget jordtag, automatisk faskorrektion och betryggande utlösningsvillkor. Egenhändigt hopsnickrad reservkraftbrytare som även är egenhändigt installerat. (Naturligtvis.) Och sist men inte minst egenhändigt utskälld idiot (läs bas) från kraftbolaget som inte hade en ringaste aning om vad han pratade om när han kom och var nyfiken. (Jag fick till och med en skriftlig ursäkt från hans chef som var och besiktade installationen.) :)

Hej hej på dig min vän i elektriska djungeln.

Bubben skrev:
Dock vet jag ingen som någonsin blivit dömd för olaga elinstallationsarbete :eek:
Det är väl snarare ett problem som man kan få OM det händer något och OM man vill att ett försökringsbolag skall stå för ev. skador.

Man "får" ju göra en massa saker, bara man inte gör fel.
Vanlig skarvkabel genom en vägg är ju fel då.

Dreamer skrev:
Frågan är då fortfarande - hur ska jag borra..?
Diagonalt över till sovalkoven eller som ett L?
Så stort att du kan stoppa in hela handen med kontakt och allt genom det.
För då så kan du ju använda en skarvdosa.

Jag skulle ta bort ett hörn på garderobsdörren för att kringå problemet.
Garderobsdörrar kan man dessutom lätt köpa nya när man flyttar.

Finns det ingen taklampa i gardroben? Tänkte att skarva från den? Jag tar dock inget som helst ansvar, bara så du vet ;)

Inte_Ung skrev:
Hej hej på dig min vän i elektriska djungeln.

Det är väl snarare ett problem som man kan få OM det händer något och OM man vill att ett försökringsbolag skall stå för ev. skador.

Man "får" ju göra en massa saker, bara man inte gör fel.
Vanlig skarvkabel genom en vägg är ju fel då.

Visst är det så i den elektriska djungeln.

Paradoxalt nog är det inte risken att bli dömd i domstol som är den mest överhängande faran, utan att bli utan ersättning från försäkringsbolagen.

Sedan tycker ju jag personligen att man ska vara väldigt rädd om sitt och andras liv, man har ju bara ett.
Gör man fel så är det troligt att man inte får en andra chans!

Borra ett tillräckligt stort hål så att stickproppen går igenom så är det inga problem.

Tänk på att ta strömmen från ett jordat vägguttag och använd jordade skarvsladdar och grendosor!

Liknande trådar

Utrustning Jag har som bekant ingen sadelkammare i stallet, och kallstall, vilket innebär att grejerna måste tas in vintertid. har tidigare haft...
2
Svar
34
· Visningar
3 018
S
Övr. Katt Hade varit jätteskoj om ni som har rasthagar till era katter ville visa bilder och dela med er hur ni har gjort när ni byggde dem...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: Skuggabaldur
·
Övr. Katt Någonstans har jag fått för mig att det här med katter är ganska smidiga djur att hålla sig med. Mormors katter låg mest i fönstren och...
2
Svar
28
· Visningar
2 235
Senast: Åska
·
Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka