Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Sv: Tråktråd - jag ska bygga serverrum

Pelle_P skrev:
Om jag skall vara riktigt tråkig ,så måste jag tala om att det finns väldigt klara regler och föreskrifter om starkströmsanläggningar och kabeldragning.
Bor du dessutom i en hyreslägenhet,och borrat genom vägg draget och kabel kan det bli kostsamt för dig.
Prata med hyresvärden ,och be att få ett nytt utag i "serverrumet"

Men det är ingen starkströmsanläggning - det är bara ett grenuttag! Men ok, jag ska kolla med värden vad som gäller.

Så länge du inte gör något med din lägenhet som inte du själv kan återställa när du flyttar gör det väl inte så mycket?

Pelle_P skrev:
Det beror på att det inte finns ett ja eller nej,utan svaret är, beror på.
Förlängnings sladd är ok,men inte över trösklar om de inte skyddas,och det finns massor med varianter.
Elektriska apparater får inte placeras så brand uppkommer eller risk föreligger,bara ett exempel.

Men om jag inte drar den över en tröskel utan genom ett hål i en vägg?
Vet inte om datorer räknas till speciellt farlig utrustning, i så fall borde man väl rimligen inte heller få ha hushållsmaskiner i köket, där man ju är mer benägen att skada sig i och med allt rinnande vatten.
Datorer brinner inte.

ja? jag vet inte vad det skulle vara för skillnad att borra ett hål genom en vägg och att borra ett hål i en vägg (utan att ta sig igenom).

Generellt när man gör hål i en hyreslägenhet (tex. för tavlor o sånt) ska man göra "snygga" hål, dvs plugga dem eller dyl.
Vet inte riktigt hur man kan få hålet in till ditt förråd snyggt, men i värsta fall får du väl köpa plastic padding när du flyttar. ;)

Dreamer skrev:
Men om jag inte drar den över en tröskel utan genom ett hål i en vägg?
Vet inte om datorer räknas till speciellt farlig utrustning, i så fall borde man väl rimligen inte heller få ha hushållsmaskiner i köket, där man ju är mer benägen att skada sig i och med allt rinnande vatten.
Datorer brinner inte.
Det är säkert ok ,bara du inte skadar kabeln om dörren stängs.

Datorer kan bli livsfarliga,om höljet blir spänningsförande,vid elfel ,anslutet till ett ojordat uttag.

Hur många har anslutet sin dator till ett jordat uttag,de som bor i äldre bostäder,då det bara kanske finns ett jordat utag i köket?

eller så kanske nästa hyresgäst blir jätteglad för hålet och kan tänka sig att ha det kvar! :idea:
Man kan ju alltid fråga!

Alltså jag menar att jag inte öht skulle dra kabeln genom något dörrhål, utan genom ett borrat hål i en vägg.

Alla datorer är anslutna till jordat uttag.

Frågan är då fortfarande - hur ska jag borra..?
Diagonalt över till sovalkoven eller som ett L?

Jag hade nog borrat diagonalt, lättare att trä igenom kabln då... men glöm nu inte att ringa värden! ;)

Dreamer skrev:
Alltså jag menar att jag inte öht skulle dra kabeln genom något dörrhål, utan genom ett borrat hål i en vägg.

Alla datorer är anslutna till jordat uttag.

Frågan är då fortfarande - hur ska jag borra..?
Diagonalt över till sovalkoven eller som ett L?
Borra kortast möjligt, L (två hål),borra med 17-18mm så du kan få i en bit 15 mm VP-rör ,som skydd för kabeln i genomförningen.

Tror jag kör på din variant Pelle, det krävs nog en alltför lång borr för att borra diagonalt... och jag vågar inte testa att borra från två håll.

Måste jag verkligen ringa värden först..? :crazy:

Du måste inte, men då kan du ju lägga undan pengar tills du flyttar ut, för hyresvärdar kan vara tjuriga och då blir det dyrt. :smirk:

Jag håller på att bygga en server-webbserver som innehåller 3 pentiummaskiner, 1 större Proliantserver med cd-cabinett och extra hårddiskkabinett, routers, spänningskorrektionstransformator, UPS och sist men inte minst eget dieselreservkraftverk.
Vad jag vet så är allt över 60 volt starkström enligt föreskrifterna. Som fast utrustning räknas sådant som är fastskruvat i byggnaden, inte sånt som man kan ta i famnen och bära bort.

(Hemmagjord elektriker med hemmagjord behörighet.) :angel:

Hehe, Ups och dieselreservkraftverk? Är det svenska försvarets servrar du driftar eller ;)

Dreamer skrev:
Hehe, Ups och dieselreservkraftverk? Är det svenska försvarets servrar du driftar eller ;)
Nä, men jag vill ju inte att hemsidan ska gå ner, hur skulle det se ut? :angel: Sen bor jag ju på landet och det vet väl alla hur kommunikationerna inte fungerar där. ;)

Ride on skrev:
Nä, men jag vill ju inte att hemsidan ska gå ner, hur skulle det se ut? :angel: Sen bor jag ju på landet och det vet väl alla hur kommunikationerna inte fungerar där. ;)
UPS matning är väl nästan ett måste ,om man skall driva en dator via ett eget aggregat,utan för stora spänningsvariationer?

Ja det är ett måste, nätkorrektionstransformatorn är mest till för åskskydd och under-överspänningsspikar. Vill man ha en billig UPS så leta efter en som är skrotad för att batterierna gett upp. Dom brukar vara gratis eftersom företagen får betala för att bli av med elektronikskrot. Köp ett par billiga bilbatterier och ersätt dom invändiga batterierna med. :idea: Kontrollampan för batterifel kommer att lysa men det är bara att skita i, det funkar ändå. Måla över lampan med svart färg så slipper du reta dig på att den lyser. :angel: Vips så har du en UPS som går flera timmar på en laddning. :bump:

Elverket är byggt av en gammal släpringad elmotor från 40-talet som var till en höfläkt, :angel: en lastbilsmotor och ett egenkonstruerat elektroniskt styrsystem. 3-fas 400 volt och 25 ampere räcker till hela gården. :banana:

Ska du borra och dra ström skulle jag råda dig till att ta hjälp av en elektriker. Då får du ett riktigt uttag som blir snyggt och säkert. Att hålla på att fiffla med ström själv skulle jag aldrig göra, det är helt idiotiskt. Nu bor ju jag i och för sig ihop med en utbildad elektriker :p , som förövrigt jobbar som datatekniker nu. :D

Jag håller med vissa som har skrivit här att det kommer att bli väldigt varmt för datorerna i garderoben. Vi har vårt serverrum i källaren där det är kallt och gott. Nu har ju inte alla den möjligheten så jag förstår att man "tager vad man haver".

Men som sagt, tag kontakt med hyresvärden eller en behörig elektriker, det är mitt tips. En elektriker vet hur h*n ska dra kabeln smidigast och snyggast och ditt problem är löst! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har som bekant ingen sadelkammare i stallet, och kallstall, vilket innebär att grejerna måste tas in vintertid. har tidigare haft...
2
Svar
34
· Visningar
3 018
S
Övr. Katt Hade varit jätteskoj om ni som har rasthagar till era katter ville visa bilder och dela med er hur ni har gjort när ni byggde dem...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: Skuggabaldur
·
Övr. Katt Någonstans har jag fått för mig att det här med katter är ganska smidiga djur att hålla sig med. Mormors katter låg mest i fönstren och...
2
Svar
28
· Visningar
2 235
Senast: Åska
·
Övr. Katt Alla vet väl att kattmänniskor är slöa av naturen, därför ska jag - mästerkatten - tipsa om lite sätt att pigga upp dom på! Alla...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka