Sv: Schabrakförvaring m.m.
Köp en dynlåda från Jysk och förvara dem utomhus! Den behöver inte stå under tak, den håller tätt. I den kan du även ställa ner alla dina lösa prylar som du har i korgarna på väggen. Det går lätt och smidigt att nå alla grejerna och man får plats med übermycket i dem. Det är även ingjutet plats till ett litet lås i locket så du kan även ha lådan placerad där hästarna går (om du är tvungen) utan problem. De fungerar även superbra för att förvara täcken i.
Grejerna i korgarna, så de till höger om sadlarna är sådant som fryser i minusgrader. De kan jag dock utan problem t ex ställa i en låda i ett skåp eller en skrubb. Men om jag ändå ska/måste ha sadlarna 'i rummet' så kan lika gärna flaskorna etc stå där med. Det gör mig inget om det är tre sadlar punkt, eller om det är som nu.
Samma sak gäller benskydden som är i korgen ovanför sadlarna, de kan jag utan problem ha någon annanstans, men om jag ändå ska ha sadlar så då kan 'allt' få vara samlat på ett ställe helt enkelt.
När det gäller schabrak och bett så som jag sagt innan, även om man kan förvara dem fuktfritt utomhus, så innebär utomhusförvaring att jag måste gå ut, hämta och ta in det jag ska ha, låta det värmas alt värma upp det, och sen ta ut det och använda. Så där känns det ganska onödigt ha det utomhus. Även där finns det möjlighet ha dem 'ur vägen' inomhus, men återigen, ska/måste iaf sadlarna vara inne, kan resten få vara på samma ställe.
Så funderingen ang schbrakförvaringen var alltså inte för hur jag skulle kunna ha dem på annat ställe, utan smartast där de nu hamnade.
Sadlarna skulle du ju kunna förvara i bilen så att du slipper ha dem inomhus. På hööks finns det smidiga sadelvagnar som gör att man kan rulla dem lätt inne i bagageutrymmet (om man behöver maka på dem för att få plats med annat)
En VARNING här. Det finns i princip INGEN försäkring som täcker om sadlarna stjäls ur bil om de förvaras där regelmässigt (en del försäkringar täcker om de stjäls när de temporärt och 'av anledning' förvaras i bilen, t ex vid tävling).
Dessutom så 3 sadlar i bilen, det blir inte plats för mycket annat då
Och återigen, då är det iskalla sadlar vi talar om som måste tas in innan användning (för nej, jag lägger inte iskall utrustning på den varma hästryggen. På samma sätt som jag inte direkt är förtjust stoppa mina varma fötter i ett par stövlar som stått torrt men i minusgrader).