Traktorsinköp

lizzie

Trådstartare
Jag behöver införskaffa mig en traktor och ska ha den till att ploga snö bl.a. Det får bli en riktigt gammal modell då jag har max 20 000 kr att lägga på traktorsköp. Det gör inget ifall traktorn är ful som stryk och gammal som gatan. Men vad ska jag tänka på? Vad är viktigt att kolla - jag är helt nollad när det gäller traktorer.

Tacksam för tips och råd :)

/Lizzie

Sv: Traktorsinköp

Ok. Hur bor du? Jag bor på en kulle och har en 100 meter ganska brant backe upp till min gårdsplan. Dessutom 200 meter gata ut till allmän väg. Bor på Närkeslätten så det blir rejäl drivbildning även vid mindre snömängder.

Så jag behöver ha något som orkar... :)

/Lizzie

Vi har 200 meter till vägen och helt platt.

Fyrhjulingen är ju fyrhjulsdriven, så det borde ju fungera. Men visst är den ej kraftig som en traktor ;)

Vi har en gammal traktor också, men för att ha en sådan skall nog någon på gården vara intresserad av att meka...

Ok. Hur bor du? Jag bor på en kulle och har en 100 meter ganska brant backe upp till min gårdsplan. Dessutom 200 meter gata ut till allmän väg. Bor på Närkeslätten så det blir rejäl drivbildning även vid mindre snömängder.

Så jag behöver ha något som orkar... :)

/Lizzie
Tror du får väldigt svårt att hitta det du söker för den summan. Har du en brant backe och drivor så lär du behöva en kraftig traktor och helst fyrhjulsdriven. Vet inte på vilket håll backen går om det är upp eller ner med tanke på var traktorn ska stå. Med om det är nerförsbacke brukar det vara svårt att klara det med en tvåhjulsdriven traktor. Kommer man inte igenom drivan måste man gräva och då backa med traktorn i uppförsbacke är ingen hit. Minst snökedjor om den inte är fyrhjulsdriven och troligen även motvikt.

Tror du får väldigt svårt att hitta det du söker för den summan. Har du en brant backe och drivor så lär du behöva en kraftig traktor och helst fyrhjulsdriven. Vet inte på vilket håll backen går om det är upp eller ner med tanke på var traktorn ska stå. Med om det är nerförsbacke brukar det vara svårt att klara det med en tvåhjulsdriven traktor. Kommer man inte igenom drivan måste man gräva och då backa med traktorn i uppförsbacke är ingen hit. Minst snökedjor om den inte är fyrhjulsdriven och troligen även motvikt.

Kommer köra både uppför och nerför. Snökedjor och motvikt har jag räknat med.

Har kollat på denna: http://www.blocket.se/orebro/Traktor_Volvo_bm_700_turbo_40161523.htm?ca=8&w=1

Men vet inte vad det innebär att dieselpumpen är defekt...

Kanske bättre att kolla in denna...

http://www.blocket.se/orebro/Traktor_volvoBM36_51_40097050.htm?ca=8&w=1

Frontlastare kommer du garanterat att sakna, man använder ju traktorn till så otroligt mkt mer än att bara ploga vägen vintertid.
Jag har en gammal BM600 från 1972, industrivarianten. Den är min arbetskamrat, jag skulle inte klara mig utan frontlastaren på den en enda dag.

Jag instämmer dock med Masse, tror det blir svårt att hitta en partner som uppfyller de krav du har inom den budgeten du satt upp. Någonstans blir du nog tvungen att kompromissa är jag rädd..

För det första så är däck tämligen dyra till traktorer och om du bara ska ha en tvåhjulsdriven behöver den ha lite mönster för att klara det du vill göra.
Så till den sista länken får du kolla upp vad nya framdäck kostar till den . Men också om du får några redskap med till lastaren, vilket fäste det är på dem och om det då går att köpa utrustning till den. Det är ju en äldre lastare så det är inte säkert att den går att använda till lite nyare saker.
På den andra länken så får du kolla upp vad en dieselpump kostar och hur svårt det är att byta den. För utan den kommer inte traktorn att gå att köra med. Den startar helt enkelt inte.
Kan lugnt säga att ingen av dem hade klarat snöröjningen här hos mig och inte heller att köra ut foder till mina hästar.

Den ser bättre ut på bild än de andra. Får man med utrustningen som den har på bilden kan den nog klara en hel del snö. Kanske inte de allra värsta snöstormarna här där jag bor. Men den vinter som varit hade jag klarat snöröjningen galant med den.

Men den vinter som varit hade jag klarat snöröjningen galant med den.

Haha vintern som varit hade ju tom en leksakstraktor klarat snöröjningen, hur många cm snö har det kommit här nere kan det vara 5 cm på hela vintern ;)
Puttade undan lite snöflingor från gården med grepen en dag för att det skulle regna och sen frysa på under natten men har inte ens rört en snöskyffel denna vinter lite skillnad mot de senaste vintrarna innan dess.

Kan du inte klara dig med en gammal fyrhjulsdriven bil, typ LR/Jeep eller liknande med plog?
http://www.youtube.com/watch?v=4hfEqf8r4nk&feature=fvst

Och hur ska man fåt tag på denna typ av bil för max 20 000 kr... och så ska man ha en bil till att betala skatt och försäkring på?? Behöver också kunna skyffla upp snön när snöhögarna närmar sig 2 meter.

Fördelen med traktor är att jag kan lättar skyffla bort min dygnhög också ;)

/Lizzie

Haha vintern som varit hade ju tom en leksakstraktor klarat snöröjningen, hur många cm snö har det kommit här nere kan det vara 5 cm på hela vintern ;)
Puttade undan lite snöflingor från gården med grepen en dag för att det skulle regna och sen frysa på under natten men har inte ens rört en snöskyffel denna vinter lite skillnad mot de senaste vintrarna innan dess.

Nä, den vinter som var har inte inneburit några problem ;) Skottade av stallplan och gårdsplan vid något tilllfälle för att skulle regna. Tror dock inte att det kommer vara lika lite snö kommande vintrar...

/Lizzie

Med erfarenhet av snöröjning och mängder av olika jobb på gården, så skulle jag aldrig lägga pengar på en gammal utsliten traktor. Räkna hellre på minimum 60kKr för en någorlunda användbar 2-hjulsdriven traktor av kvalitéfabrikat inkl lastare m skopa och snökedjor.
Har du inte dom pengarna, fortsätt spara! ;)

LIA

Jag behöver införskaffa mig en traktor och ska ha den till att ploga snö bl.a. Det får bli en riktigt gammal modell då jag har max 20 000 kr att lägga på traktorsköp. Det gör inget ifall traktorn är ful som stryk och gammal som gatan. Men vad ska jag tänka på? Vad är viktigt att kolla - jag är helt nollad när det gäller traktorer.

Tacksam för tips och råd :)

/Lizzie

Hej!

Vi har en gammal traktor som vi bland annat plogar en massa snö med, och kör hem ved, och tömmer gödselstacken med.

Tror att den är från 1952. och den var i väldigt fint skick när vi köpte den och vi fick med en hel del saker som pallgafflar skopa och snöblad, vi köpte våran för 20000 kr.

Något du antagligen måste ha i med du har en brant backe så måste du ha snökedjor för att du inte ska köra och fast.

ska du kolla efter en traktor så är det viktigt att ha bra däck för som sagt dem kostar en hel del. vi fick byta den främre däcken på våran och ett gick på 1500 kr och då var det det billigaste. dem där bak skulle gå på ett x antal tusen.

Sen när man har en liten äldre traktor så ska man kunna mecka med den lite också.
Kolla så att den är lättstartad i alla väder, en del kan vara lite tjuriga när det är riktigt kallt.

Sen en del gamla traktorer kan vara svåra att få tag på reservdelar. och det är inte alla som vill hålla på med dessa gamla och laga, därför bäst att kunna lite själv. Sen den du funderade med en defekt diselpump ska du inte köpa för det blir dyrt vi fick själva byta på våran och bara diselpumpen gick på 3500 kr begagnad.

Så innan du köper en traktor bör du nog läsa på lite. och inte köpa första bästa för att den är billig.

MVH Sandra

Tack för värdefulla tips :laugh:

/Lizzie

Hej!

Vi har en gammal traktor som vi bland annat plogar en massa snö med, och kör hem ved, och tömmer gödselstacken med.

Tror att den är från 1952. och den var i väldigt fint skick när vi köpte den och vi fick med en hel del saker som pallgafflar skopa och snöblad, vi köpte våran för 20000 kr.

Något du antagligen måste ha i med du har en brant backe så måste du ha snökedjor för att du inte ska köra och fast.

ska du kolla efter en traktor så är det viktigt att ha bra däck för som sagt dem kostar en hel del. vi fick byta den främre däcken på våran och ett gick på 1500 kr och då var det det billigaste. dem där bak skulle gå på ett x antal tusen.

Sen när man har en liten äldre traktor så ska man kunna mecka med den lite också.
Kolla så att den är lättstartad i alla väder, en del kan vara lite tjuriga när det är riktigt kallt.

Sen en del gamla traktorer kan vara svåra att få tag på reservdelar. och det är inte alla som vill hålla på med dessa gamla och laga, därför bäst att kunna lite själv. Sen den du funderade med en defekt diselpump ska du inte köpa för det blir dyrt vi fick själva byta på våran och bara diselpumpen gick på 3500 kr begagnad.

Så innan du köper en traktor bör du nog läsa på lite. och inte köpa första bästa för att den är billig.

MVH Sandra

Vi har en 350 boxer, fungerar alldeles utmärkt till allt från dubbla timmerkärror med vedlass samt snöskottning, med mer. Det du ska kolla på är hydraliken på den. kolla med tyngd på hydralarmarna, sjunker dom så kan de antingen vara fel på pumpen eller kolven till hydralarmarna. provkör den på alla växlar. Kolla oljan och kolla även i den lilla glaskoppen om det är massa skit där i. För då kan en grundligare genomgång av bränslesystemet vara på sin plats. En boxer ligger dock mellan 20-30 papp. Men man får mycket traktor för pengarna.

Och hur ska man fåt tag på denna typ av bil för max 20 000 kr... och så ska man ha en bil till att betala skatt och försäkring på?? Behöver också kunna skyffla upp snön när snöhögarna närmar sig 2 meter.

Fördelen med traktor är att jag kan lättar skyffla bort min dygnhög också ;)

/Lizzie

Inga problem.
Äldre LR/Jeepar ligger för runt den summan på Blocket. Ska du bara skotta snö hemme på gården har du den givetvis avställd o betalar därför varken skatt eller försäkring.
Det där med skopa blir ju lite knivigare. Självklart går det att montera en mindre skopa typ den här på en sådan bil. Men det lär kosta.

Vi har en gammal David Brown som vi haft. En schaktblad har fått agera plog och med snökedjor har det gått ypperligt!
Lastare behöver man inte ha. Du kan lika gärna hänga på ett spjut och skopa på armarna.

Tyvärr tror jag våran precis blivit såld till Ö-bro :-P

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 544
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama