Trakt eller tå först?

Egonson_

Trådstartare
Jag har alltid fått uppfattningen att hästen ska (bör?) sätta i trakt först, inte överdrivet förstås men att trakten/strålen landar i marken strax före resterande hov gör det.
Samtliga mina hästar går och har gått på det sättet, både barfota och skodda.
Ja jag är ganska nördig vad gäller just hovar så jag synar alla hästar jag ser :D

Ser dock påfallande ofta hästar som faktiskt går "tå först", främst med framhovarna, i alla gångarter. Senast på hopptävling i går såg jag påfallande många. Både med kortare, trippigt -och de med mer långt och avslappnade steg.
Måste det per automatik innebära att det är fel på skoning/verkning/hästen har ont/är skadad etc, eller kan det vara så att det är exteriört också och att vissa hästar fungerar på det sättet? Kan det sitta högre upp? Vart kommer tågången från?

Är det någon som kan visa mig lite mer matnyttig fakta i ämnet om hur hästen "ska" eller "bör" sätta ner sina fötter i marken.

Sv: Trakt eller tå först?

Min häst gjorde detta när hon hade inflammation i hasor och i kotleder fram. För hennes del var det alltså pga skada.

Hästen ska traktlanda i alla gångarter, i långsam skritt kan det vara ok med platt landning. Enda gången det är normalt att landa med tån först är i uppförsbacke eller om det är väldigt halt.
Tittar man på anatomin i hästens hov så säger det sig självt hur naturen tänkt att det ska vara. Strålen och elastiska putan ska ta första smällen vid islaget i marken och dämpa det så att inte leder och senor behöver ta smällen. Vid traktlandning så är dessutom alla leder i benet samt djupa böjsenan sträckta och i bästa läge för att klara stöten.
Om hästen tålandar så finns det inget mjukt som tar upp stöten, det blir hovväggen och hovbenet som får ta smällen. Dessutom är inte hovleden och djupa böjsenan sträckta utan det blir en "knix" när hästen sätter i hoven som sliter på senor och leder och kan leda till skador.

Glömde... Orsaken till tålandningen kan vara en skada, felaktig verkning/skoning, strålröta, smärta i bakre delen av hoven och säkert flera orsaker. Oavsett vilket så gäller det att hitta orsaken och åtgärda den för tålandning är inte normalt och skadar hästen på lång sikt.

Tack. Just så jag tänker jag att det är. Nu är jag (tyvärr?) inte den personen som går fram till folk och påpekar att du din häst "går på tå", du borde kolla upp den. Fast i bland önskar jag det vore så ;)

Började fundera lite då det verkar så himla vanligt att hästar sätter i tån först om man tittar efter just det fenomenet att de verkar avlasta traktområdet. Kan på rak arm peka ut flera stycken som gör det.

En häst tålandar om hovens bärrand (från sidan sett) är verkad i en annan vinkel mot marken än vad som är naturligt rakt för hästen.
I svensk standarsskoning finns ingen regel för vad som är rakt/vågrätt för hästen i längdled, från sidan sett.

Framifrån sett är nog alla överens om att hoven ska vara rak/vågrät, dvs inte luta vare sig inåt eller utåt, men däremot lutar väldigt många hästars hovar, ibland framåt, men extremt ofta bakåt. Det tvingar att hästen att tålanda, med de många olika följder som det innebär.

Fast är du säker på att det var det du såg? Jag har en gång fått se höghastighetsfilm på landande hovar. I normalt tempo gick det inte riktigt att avgöra vad som landade "först" - och på några hästar såg det absolut ut som tån var före. I höghastighet syntes det däremot mycket tydligt att tån "doppades" nedåt men exakt i landningsögonblicket så vinklas hoven om och trakten faktiskt är först. Jag tror att det är mycket svårt att avgöra med ögonen hur hästen gör..

Om tån verkligen är i före så hörs ofta "dubbelslag" när hästen går på betong eller asfalt - och om så är fallet är det ju allvarliga fel!

Nu blev jag förstås en aning fundersam faktiskt!
Stor skillnad syns det i alla fall, men det är ju självklart så att alla hästar inte är byggda samma och går därmed inte likadant, du kan ha rätt men hur noga man än kollar så upplever jag att tån landar först.

Kanske kan vara så som du säger att de flesta som går så här dippar tån först och sedan sätter i hoven rätt. Måste studera mera ;)

På grund av detta sökte jag på YT och fann massor av slow motion på just hovlandningar. Dessvärre vill de flesta påvisa att skodda hästar landar tå först - vilket inte är sant (om de inte är halta eller kraftigt felskodda). På sådana filmer där tån tydligt är i först hade jag velat se hela hästen - jag tror att det är andra fel på dem..
Däremot syns tydligt just det jag skrivit att många hästar doppar tån och sedan "vinklar om".

ex: http://www.youtube.com/watch?v=venukXZggzc
http://www.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo&list=PL0CF5604C4D4C5A2B

Min häst landar på trakten, möjligtvis exakt samtidigt med tår och trakt i trav. (Har sett slowmotionfilm när han rids)

Det beror inte på om hästen är skodd eller inte hur hoven landar, utan i vilken vinkel hovens undersida är verkad. Hästen försöker alltid landa hoven naturligt rakt dvs hålla hoven så att strålen/trampdynan är horisontal med marken. Om bärranden är verkad i en annan vinkel än strålen hindrar den hästen att sätta ner hoven naturligt rakt.

Ja de har jag sett, och nej jag tror inte heller på att det beror på sko eller ej, som sagt många som vill ha det till det.

På den vita hästen ser man att det ser ut som den tänker gå tå först men sen inte gör det.

*KL*

Min ena landar tå först (och jag vet varför), men det är faktiskt den enda jag sett som verkligen landar tå först (med undantag för när de klättrar/går brant uppför). Däremot som redan påpekats så kan flera SE UT att landa tå först man när det kommer till kritan vinklar de om i sista stund. Skillnaden brukar synas om man slutar titta på hoven och tittar på kotleden, det blir vid en markant tålandning en annan 'rörelse' i kotleden än om de landar plant eller trakt först (även om de dippar tån och i sista stund vinklar om). Svår beskriva, men ser man det så ser man tydligt att det verkligen ser "obekvämt" ut för leden med tå-först-landning.

När min förra häst (kallblodstravare) började sätta i tårna först hade han strålområdeshälta. Det liksom sprutade grus framåt när han gick.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 516
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 443
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 458
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka