Tråkigt om Abbie :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Usch då, det lät inte bra alls... :( Hur upptäcktes det? Genom ultraljud eller hörs det när de lyssnar på hjärtat?

Tur att min kisse nyligen är kollad, annars hade jag varit helt nojig nu efter alla grejer med Abbie. Jag var in med henne precis före jul för jag tyckte att hon drack och kissade så mycket. Som tur var var alla värden bra och veterinären trodde att det var hennes nya lightfoder som orsakat ökad törst. Jag fick stränga order om att banta henne rejält :o men det känns nästan omöjligt. Det går inte att banta den kissen. 6,0 väger hon! :eek: hur mycket väger dina?
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Och så kan vi sätta in en till diagnos i samlingen. HCM. Vad har denna katt gjort för fel? Hon har alltså drabbats av njursten, har mild HCM, dubbelsidig patellaluxation med efterföljande artros och så herpesen.
Nu är hon hemma i alla fall. Inte ätit än vilket stör mig, men hon har slickat i sig lite yoghurt i alla fall.

Huh, stackars tjejen :(
Du ligger verkligen inte plussidan när det gäller katt-tur, måtte det vända snart.

Kram!
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Hon har ätit 14 g mat sen kl 15 :) Så jag hoppas det är på uppgång. Hon har ju knappt ätit nått på 1 v, så det är klart det kan ta lite tid. Stumpan :(
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Det upptäcktes via ultraljud nu. Hon hade blåsljud på hjärtat och ultraljudades därför. Hur 3 olika veterinärer kan ha missat det i somras vette 17, men nu fanns det där iaf. Yoga väger 5,5 och Abbie vägde innan detta hände 5,8. Yoga något överviktig, Abbie inte i mina ögon.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Blåsljud kan ju komma och gå med stress, sjukdom mm så det är ju inte så märkligt, men då kanske menar att du ultaljudade henne nyss också?

Frasse hade ett markant blåsljud ett halvår efter en HCM-scanning u.a, och det har aldrig hörts före eller efter det.

Det är ju tyärr inte så otroligt att HCM dyker upp efter så massiv sjukdomsproblematik som Abbie haft. I de fallen jag hört talas om har det inte varit HCM som varit stötestenen i slutänden ändå, utan hjärtat håller sig mer eller mindre kontant sålänge kattens hälsa i övrigt inte försämras.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Hon ultraljudades i tisdags innan hemgång just för blåsljudets skull.

Idag har hon bara ätit 3 g :(
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Usch då :(
Tvångsmatar du henne? Jag har tagit för vana att göra det så fort de tappar aptiten, det verkar som att de fastnar i en ond spiral så fort de börjar trappa ner på ätandet.

Det jag tänkte på ang hjärtat var mest att det kan vara väldigt hastigt uppkommet. Som sagt, Frasse hade tydliga blåsljud när han var bara småsjuk och stressad efter sjukhusvistelse, och sedan helt u.a alla gånger efter (det är 2 år sedan nu).

En väns katt gick från u.a till HCM på ett halvår, men stannade sedan där utan försämringar.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Tack, det lät bra! Veterinären ansåg det vara i så tidigt skede så inga mediciner krävs. Nu får hon ju Fortekor för njurarna, men ändå.
Jag har satt igång tvångsmatning nu, funderar på om det är för sent? Bra tips? Hittade bara en spruta för papegojor och den funkar sådär. Pipen är tunn och det fastnar en hel del och blir trögt att trycka ut. Så nu får hon Gourmet gold och jag lägger i VitaBe för att förhoppningsvis höja hungern.

Behöver mer tips, har aldrig tvångsmatat en katt förr.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Doseringssked som man använder för att trycka i barn medicin har jag hört ska funka bra när man tvångsmatar katter. Finns gratis på Apoteket.

Dossked.gif


Funkar bra för att trycka i barn medicin men jag har inte provat att tvångsmata katter med den.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Jag geggar upp maten med lite vatten så att den blir ganska rinnig, och sen i en vanlig doseringsspruta rån apoteket. a/d eller RC Recovery funkar bra, så behöver man inte få i dem lika mycket. Hittills har det funkat så att katterna kommit igen efter ett par dagars tvångsmatning, förutom när Elise var nysnittad. Det var en riktig pärs, fem små ungar som inte ville äta från nappen och så Elise som fick tvångmatas i över en vecka innan hon kom igång och började äta själv :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 964
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa I Onsdags fick jag åka akut till Strömsholm med min dalmatiner som helt plötsligt inte kunde kissa. Uratstenar var min första tanke, var...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 233
Övr. Hund Fortune är nu inlagd igen, sist var den 14 februari... De hittar inte felet! För närvarande har hon ingen feber, men antibiotikan...
Svar
15
· Visningar
1 864
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp