Tråkigt om Abbie :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

MissFideli

Trådstartare
Abbie är inlagd på Albano. 1200 i kreatininvärde, 40 i urea. Nu ska hon få dropp och gås igenom (ultraljud och urinprov bl.a) för att utreda om det är akut eller kronisk njursvikt, sen får vi se. Värdena är så höga att hon troligen aldrig kommer få normala värden, men om det går att få ner dom ordentligt så kan hon förhoppningsvis leva lite längre med medicin och dietmat. Så nu får ni hålla tummarna för att hon klarar detta!! Även om det ser mörkt ut :cry:

Lilla kissen, hon råkar ut för allt. För underbar för detta liv tydligen.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Men nej vad tråkigt ! Fina Abbie - hoppas att det går att få bukt med det hela.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Nej, vad tråkigt att höra. :cry:
Håller verkligen tummarna här för att det ska gå vägen!
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Så jättetråkigt att höra! Jag håller också tummarna för att hon kryar på sig.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Här håller vi alla tummar och tassar vi har för att kusinen ska bli bättre. Lilla gumman...
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Nej så hemskt, fina Abbie!! :cry: :love: Håller tummarna så hårt det bara går och skickar några styrkekramar till dig också!

/Erica
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Okej, nu ska vi se om jag skriver rätt.
Dom har tagit urinprov, svaren är inte klara. Dom har även ultraljudat njurarna och sett att njurbäckenet är förstorat. Mest på vänster, men även lite på höger. Även urinledaren på vänster är förstorad, men normal på höger. Detta skulle kunna tyda på att det varit stopp i vänster njurledare. Njurbäckeninflammation alt njursten? Ikväll ska hon röntgas, tror det var för att se eventuella stenar.Värdena har sjunkit, men är fortfarande höga. Dom har tvångsmatat henne, men idag har hon slickat själv från sprutan och fått i sig en hel del utan tvång. Hon är fortsatt pigg och kelar och pratar med dom som tar hand om henne :love: :love:

Fortfarande inget säkert svar alltså och hon blir kvar några dygn till förstås.

Om nån av veterinärerna (eller andra kunniga) här ser att jag skrivit tokigt får ni gärna rätta och gärna även komma med egna idéer om vad det kan vara och vad det betyder i era ögon. Hon har inte PKD i alla fall.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Snällaste storkissen! :love: Kan tänka mig att hon är lika populär hos personalen som min är. :love: Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll!
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Fy vad tråkigt, jag håller tummarna för er!

Hade hon ätit och druckit dåligt innan? Ett högt krea kan ju vara ett tecken på uttorkning, och det är förmodligen pga droppet det sjunker. Vad ska krea ligga på hos en katt? Hos människor ska det ligga under 94. Jag antar att katter ligger högre, då min morfar var ruskigt njursjuk när han hade ett krea på 615.

Har hon haft tidigare njurproblem? Jag har haft om en patient (mänsklig) som plötsligt fick ett stigande krea (ca.550), vilket berodde på ett hinder efter njurarna. Själva njurarna var det eg. inget fel på. Dock vet jag inte hur ureat låg hos honom.

Både njurbäckeninflammation och njursten måste väl vara bättre än njursvikt, eller?

Tummar hålles stenhårt, snälla håll oss uppdaterade!
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Det finns 2 referensvärden, tydligen beroende på testsätt? Det ena säger 159 som max och det andra 170. Albano kör på 170. 1200 är så högt att njurarna troligen tagit för stor skada för att kunna bli helt bra oavsett orsak. Men allt är bättre än en kronisk njursvikt, absolut!! Det tokiga är att hon senaste månaderna fått 2(!!) mediciner som man ska vara försiktig med om njurarna är dåliga. Båda är borttagna nu förstås. Men ändå. Jag har inte märkt av så mycket innan. Hon har knappt gått ner nått i vikt (100 hg) men nu när jag gör rent lådorna när bara Yoga är här så ser jag att kissklumparna är mindre i storlek. Yoga hade förhöjda njurvärden sist vi testade henne så jag har ju förstås trott att det var hennes.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Hon har urinsten. Och som om det inte räcker med det, så sitter den mellan njurarna och urinblåsan.
Så imorgon kommer hon hem med specialfoder som förhoppningsvis ska lösa upp stenarna. Vet inte vilken sorts sten, men gissar på struviter med tanke på behandlingen.

Följdfråga: Varför använder man inte ultraljud på katter när det gäller urinsten?
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Och så kan vi sätta in en till diagnos i samlingen. HCM. Vad har denna katt gjort för fel? Hon har alltså drabbats av njursten, har mild HCM, dubbelsidig patellaluxation med efterföljande artros och så herpesen.
Nu är hon hemma i alla fall. Inte ätit än vilket stör mig, men hon har slickat i sig lite yoghurt i alla fall.
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

Härligt att kissen är hemma igen! :love: Vad är HCM förnåt? Jag kan ju googla, men du får förklara istället! :p Hon kommer säkert snart igång med ätandet igen, ska du sen.

Vad sa Yoga när dottern kom hem?
 
Sv: Tråkigt om Abbie :(

HCM är en hjärtsjukdom som bl.a britterna kan ha. Väggen i vänster kammare blir tjockare och tjockare och orsakar till slut en hjärtsvikt. Man kan ibland stoppa förtjockningen lite, men den är mer eller mindre alltid dödlig.
Yoga har skött sig ypperligt. Hon är skeptisk och har lite koll, men har inte gjort nått dumt hittills.

Jag hoppas hon kommer igång med ätandet, jag är orolig :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 964
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa I Onsdags fick jag åka akut till Strömsholm med min dalmatiner som helt plötsligt inte kunde kissa. Uratstenar var min första tanke, var...
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 233
Övr. Hund Fortune är nu inlagd igen, sist var den 14 februari... De hittar inte felet! För närvarande har hon ingen feber, men antibiotikan...
Svar
15
· Visningar
1 864
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp