Tråkig hästmage...

bettysmatte

Trådstartare
Ja, nu är hästen lös i magen igen. Hon verkar inte tåla vinter... Har hösilage i år igen, och har fodrat med det i några veckor nu utan problem. Men nu de senaste dagarna har jag upplevt att hon blivit lösare i magen. I boxen ligger det en blandning av riktigt, riktigt lösa högar och högar med "bollar" i. Hon älskar också att trycka rumpan mot väggen, tydligen, och bakben och svans är obeskrivligt äckliga :crazy:... Hon verkar inte det minsta allmänpåverkad, hängig eller något liknande.

Pållan (haflinger) får i dagsläget 10-11 kg hösilage (ts 71%) och ska inte äta mer pga övervikt (får redan för mycket energi). Utöver hösilaget får hon någon morot när hon kommer in, bara för att det ska finnas något till henne i krubban. Har funderat på att ge bakjäst, men vad ska jag ge det i? Hon får ju inget kraftfoder, och hon äter det inte som det är. Proviva kanske jag ska prova? Andra tips?

Sv: Tråkig hästmage...

gurkmeja är hur bra som helst mot dåliga magar! har även många andra välgörande egenskaper. ska dock vara ej värmebehandlad gurkmeja (inte sådan man köper i mataffärn)
annars är tex proviva bra, men jag kör alltid ovanstående vid magtrubbel. :)

Min häst blir lös i magen när enselaget är för blött, kanske något sånt? Det brukar bli så på vintarna och då kan man blanda med lite torrt hö, men iom att du ger honom höselage känns det ju inte som om det kan vara det riktigt ...

Min lilla är också lös i magen, det har varit samma visa varje vinter. Jag får schamponera svansen varje vecka.

Hur stor mängd proviva kan jag ge? Pållen är ca 90 cm och väger 150kilo.Är det någon proviva som jag inte kan ge...

Jag ger det tillsammans med betfor (och lusern) till mina. Betfor är också bra för magen. Jag tar inte med vattnet eftersom det innehåller sockret (inte farligt i och för sig men onödigt till dessa två). Det tar nog ett tag för dem att vänja sig vid jästen. I början löste jag upp den men nu lägger jag den ovanpå. Om jag glömmer det så äter de den sedan ur handen.

Mina är likadana periodvis... Alla 3 vallacker mår jättebra på ensilaget, men mina två ston sviktar lite.

Jag köpte faktiskt mag och tarm-bakterier till slut efter att ha provat jäst, fil, proviva osv och det funkar. Dock var de skitdyra, så jag tänkte kolla idag om Eko har nåt billigare.

Jag ger det i ett par äpplen/morötter och det går ner utan problem, smakar ju ingenting.

gurkmeja är hur bra som helst mot dåliga magar!

Hur mycket ska man ge av det?

Till Betysmatte:

En av mina är också lös i magen som din. Jobbigt och grisigt. Pratade med min foderlevenantör om ett annat hösilage med högre ts men han tyckte att jag skulle ge en större mängd av det jag har till att börja med, vilket kunde stabilisera magen. Men det är ju inte aktuellt i ditt fall... så egentligen har jag väl inte så mycket tips annat än att fodra med vanligt hö... vilket verkar vara hårdvaluta iaf där jag bor... :grin:

Om man inte kan byta till hö istället så prova att ge proviva. Vi gav det till vår fölunge som reagerade på första frosten.

Min kompis häst har varit lös i magen hela hösten. Hon hade hemma vet. och han påstod att det gamla gräset i hagarna är under en förruttnelseprocess, och det kan ställa till det i hästmagarna. Det är vanligare än man tror tydligen. Processen stannar av efter några frostnätter. Jag förstår tanken, gräset vissnar och komposteras. Det kan nog inte vara så bra för hästen att äta det egentligen.
Den här hästen går på lösdrift och får vanligt torrt hö + gräset i hagarna. Ägaren till lösdriften skiftar hagar ofta för att det ska finnas bra med gräs att tugga på under dagarna. Det funkar för ägarens hästar, men inte min kompis häst. De har mycket gräs kvar och det är säkert lite sörjigt.

Hon har tagit in hästen om nätterna nu och han får bara gå i sandhage på dagarna. Han fick mag och tarmbalans ett tag och har blivit mycket bättre i magen.

Kan det vara så att din häst fortfarande går i hage med mycket gräs kvar?

jag ger ca 1 matsked om dagen i en tiodagars kur :). min häst brukar dock bli bra redan efter 3-4 dagar med gurkmeja.

Vi har samma problem, haft det varje höst/vinter sedan vi köpte våran ( 5år)
Han är utredd, vi har provat alla möjliga preparat. I bland funkar vissa men när man tror att man hittat lösningen till nästa vinter så funkar det inte då.
Det vi har märkt är att han blir lösare av morot under denna tid, så prova att inte ge det ett tag.
Annars så ger vi jäst och a-fil.

Tror inte din häst skulle bli såpass mycket fetare för att du ger en näve kraftfoder uppblandat med foderjäst. Den får ju redan rejält med hösilage, om det är bra värde är det ju mycket för en Haflinger.
Tycker hellre du skall prova att ge foderjäst med annat foder än morötter eftersom en del hästar reagerar med lös mage av det.

Om det inte alls går att få tag i hö så tycker jag definitivt att du skall göra något för att få din häst bättre i magen, inte bra alls att gå såhär och vara kass i magen.

Foderjäst finns ju nästan överallt att få tag på så det är bara att köra igång, som andra skrev är ju Probiotika också bra.
Tarmfloran blir rejält rubbad om hästen har diarre under längre tid så gör vad du kan nu för att stabilisera magen.
Annars har man bara en massa följdsjukdomar såsom dåligt närings, vitamin och mineralupptag, magsår mm...

Vill inte skrämma upp men det måste tas på allvar när hästar är sähär i magen.
Magsår hos hästar ( även fritidshästar och unghästar det är skrämmande ) är alltför vanligt..

Jo, jag tar problemet på största allvar, men kan börja med att säga att torrhö är uteslutet till 100%. Jag hittar inget bra hö, och knappt något dåligt heller, till salu där jag bor. Dessutom kan jag inte lagra hö - det bara möglar... Så hösilaget måste stanna! Jag har skaffat både Proviva och bakjäst idag, så hon får sig väl en "slurk" i kväll. Hon var, peppar peppar, faktiskt bättre i magen i natt. Nästan inget bajs på svansen alls, samt rättså "snygga" ;) högar i boxen. Hoppas att det håller i sig! Nu vill jag också förtydliga att det alltså inte är så att det bara sprutar ur hästen på något vis, men lite halvtaskig är hon i magen från och till på vintern.

Mitt fullblod hade koblaffor och rasade ner i vikt.

Hon får noll betfor.

Jag gav lucernhack i musli foder och då började magen torka samt att jag fodrar henne med ca 250gr linfröpellets. Nu får hon 1kg lucernpellet, 0,25 linfröpellets, 0,5kg müsli, mineraler och biomag och detta bara på kvällen, fri tillgång på hösilage.

Resultatet är att magen fungerar, hästen lägger på sig och bukigheten minskar. Müslin kommer hon bara få tills den tar slut.

mitt sto får bakjäst i upplösta lucernpellets! det funkar skit bra och eftersom det är proteiner i lucernet så behöver du inte oroa dig för energin! det är ju ett grovfoder så då slipper du kraften och energin wihoo

dessutom kan man köpa en extremt bra glansspray så skiten rinner av svansen :angel:

Senast ändrad:

Vi ger våra hästar Proequo när någon får en svajig mage. Samma tillverkare som Proviva, dock anpassat för hästmagen.

jag ger ca 1 matsked om dagen i en tiodagars kur :). min häst brukar dock bli bra redan efter 3-4 dagar med gurkmeja.

Vart får man tag i gurkmeja om man inte skall använda "krydda" som man köper i butik då?
Visste inte att det var bra för lösa magar. Annars sägar man ju att gurkmeja är indiens antibiotika för det har bakteriehämmande effekt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst brukar bli lös i magen vid foderomställningar, som t.ex när betet är slut på hösten och man går över till hösilage och...
Svar
15
· Visningar
2 339
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 193
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall