F

FridaW

Vad är Trakhener för ras egentligen?
Jag har kollat lite på olika hästar till salu, för vi letar efter en större häst till mig, så hittade jag en trakhener idag som verkade väldigt intressant, men jag kan ingenting om rasen... Så vad är det för häst egentligen? (ex. avlad till trav, galopp etc.) Jag vill ha en häst till hoppning, och hästen verkade väldigt duktig på det.

Sv: Trakhener

Trakehner är en tysk halvblodsras.

Det svenska halvblodet är framkorsat genom främst trakehnare, hannoveranare och fullblod.

Trakhener är en jättefin tysk ras. Det är ett halvlbod men ser mer ut som ett fullblod, de brukar vara smidiga och bra till både dressyr, hoppning och körning.
De brukar heller inte vara så enormt stora som en del halvblod kan vara, de jag har träffat på har varit ganska nätta i typen och jättetrevliga, har hoppat som katter :)

De trakhener jag träffat och ridit är otroligt trevliga att både rida och hantera. De är nätta och oftast långbenta, har lätt för sig i ridningen och är mycket bra i hoppningen. De är smidiga och hoppar med en stor spänst. Dock har några av dom varit lite nervösa, men det har gått att träna bort eftersom att de är så välvilliga till allt och gillar att arbeta. Jag kan bara säga gott om rasen!

Mina egna, ytterst personliga och totalt ovetenskapliga erfarenheter säger att trakhenern är ett lättare halvblod, ofta långbent, utmärkt hopphäst. Dock lite "knepig" i huvet..

Mim mamma var medryttare på en sådan, och han var det lataste skrället som nånsin vandrat på denna jord! Han var inte speciellt smäcker heller. Men otroligt snäll däremot, och hoppade bra när han ville!

Jag har en trakehner. Hade aldrig hört talas om rasen men har läst lite om dem efter att jag skaffade en egen. Men mkt som många ngn har skrivit stämmer bra in. Min har otroligt bra rygverksamhet i hoppnigen, dock är han inte speciellt långbent:p Trevlig att rida, kanske lite speciell i huvudet, men det beror ju mkt på individen oxå. Har aldrig träffat en så kelig och tillgiven häst som honom. Märks vem som är hans matte:love:
Men om du vill syssla med hoppning så är en trakehner jättebra. Har inte ridit ngn annan trakhener förutom min, men det jag gillar är att han inte är så stor men han har stora gångarter så han har aldrig problem med avstånd osåna saker.
:banana:

Hej!

Jag har en Trakhener som jag har haft i lite mer än 3 år nu. Jag har nästan bara positiva tankar om dom. Visste inget om rasen när jag köpte honom,men jag föll för honom direkt! Jag tycker bara mer och mer om honom för varje dag. Min är så himla kelig och social. Han är som en väldresserad hund! Trakhener är helt underbara att rida, jag tycker om hästar som har rätt så mkt temperament så det blev helt perfekt för mig. Så jag rekomenderar Trakhenerrasen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
480
Senast: Emiro
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 970
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar