Trakehner i Ridhästaveln

Sv: Trakehner i Ridhästaveln

Då borde ju Highlander vara halvtrakenare då, dessutom med fullblod på mödernet. Hohenstein e Caprimond = trakehnare, hur är det med Schwadronneur? (Om någon redan har skrivit om honom ber jag om ursäkt, halvläst tråden!)

Tycker dock att vi borde vara lite piggare och mer alerta på nya blodslinjer! Som någon annan skrev är det lite väl insnöat på W-D-R mm blod just nu. Även om det också är bra.

Då borde ju Highlander vara halvtrakenare då, dessutom med fullblod på mödernet. Hohenstein e Caprimond = trakehnare, hur är det med Schwadronneur? (Om någon redan har skrivit om honom ber jag om ursäkt, halvläst tråden!)

Han var ren trakehner, dog tyvärr 2003. Har gjort stort avtramp i den danska aveln.

Han är även far till godkända Scharmeur som gjorde succé i unghäst-VM förra året, vann i Falsterbo och var bästa 5-åring i Globen.

Om jag inte är felinformerad kommer han vara i avel i år också!

Personligen så tror jag att det är mer "säljbart" med en trahenerpappa än med en fullblodspappa. Trakhenarna har ju rönt mycket bra och välförtjänt uppmärksamhet sista tiden. Det är ju också en ras som är avlad för ridning på ett annat sätt än rena fullblod som ska gå löp. Båda har dock sin plats inom ridhästaveln, men jag tror det är lättare att ta in trakhener än fullblod som blodsuppfriskning.

Nu är ju jag också partisk med ett sto ue: Consul. ;) Men det är otroligt vackra hästar! Min tanke är att när jag ska behålla en dotter efter min dam, så ska hon betäckas med trakhenerhingst. Trakhener, men även fullblod, i avelsstona ger ju en annan bredd på hingsturvalet liksom. Lärde mig en gång i tiden av en riktig gammal hästgubbe som fött upp hästar i hela sitt liv och hans far före honom, att bra fullblod skulle in i varannan generation i ridhästaveln. Något ligger det ju i det, eller hur? Sedan blir det nog som sagt trakhener för min del, till viss del för att det finns mer att välja på där.

OK, var inte säker om du menade han eller Highlander, båda två nämndes ovan.

Hihi ja jag har försökt med det, på båda faktiskt men ja e inte så duktig :( du kan ju se henne på facebook, dock gamla bilder tyvärr, ska försöka få till en fin bild o film på helgens träningar...men bilderna blir så gula i ridhuset.. (förresten, prata med Carina, Maseratis uppf om varför han togs ur bruks, d är ingen fara med honom iaf)

Senast ändrad:

Jag tycker det är en intressant fråga du tar upp i debatt. Tanke på att trakehner blodet består även av anglo, fullblod men även av arabblod.

Det som många gånger inte accepteras i vår avel här i Sverige.

Det ser jag som mkt posetivt att det kommer in i vår avel. Har själv ett hannoveranar sto dräktigt med en ren trakehner hingst.............

Jag tycker det är en intressant fråga du tar upp i debatt. Tanke på att trakehner blodet består även av anglo, fullblod men även av arabblod.

Det som många gånger inte accepteras i vår avel här i Sverige.

Hm..det där låter otroligt intressant. Något säger mej att detta kan bli
mitt nästa "projekt".....:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka