Trakehner hingstar

QuickStar

Trådstartare
Jag undrar om nån här vet nåt om hingstarna;

Schwarm f 1966

Glockenklang f 1958

Herbststurm f 1962

Sv: Trakehner hingstar

Tillägg - han var alltså bror till i Sverige godkända Herzbube. Jag glömde honom.

Intressant!
Verkar inte vara så tokigt att ha i stammen på en framtida avelskamel.
:bow: tack!!

Ingen som vet nåt om de andra två herrarna?

Jag har ridit en häst som hade Herbststurm som morfar (pappa var fullblod) en del. En känslig, men väldigt personlig häst, ingen man kunde köra med hur som helst. Men rätt begavad i bade hoppning och dressyr. Snygg häst med god egen balans.

Glockenklang var en son till Humboldt som importerades till Sverige på gamla dar och fick stamboksnummer 261. I Sverige lämnade han Rote Boldt som gick svår hoppning och han finns längre bak i stammen på Hip Hop.

Här finns lite fakta om honom + bild inscannat från danska stamboken.
http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/DH 111.pdf

Schwarm var e Traumgeist xx, som i Sverige lämnat helbröderna Unikum och Amadeus. Den förstnämnde lämnade flera svårklasshästar i fälttävlan och var far till Elizar 614, var son är far till Matador II, som i sin tur är morfar till Blue Hors Matiné bl a.

http://www.varmblod.dk/heste/pdf-filer/hingste-kar-beskr/DH 234.pdf

Har funderat länge på varifrån jag känner igen Schwarm och kom till sist på det.

His Highness fick 2006 en avkomma undan ett sto som var ue Schwarm. Ett superfint sto som vunnit och placerat sig i gångartschampionat i Danmark! Ägaren fanns här på Buke iaf förr!

Skam den som ger sig! ;) Jag brukar inte glömma stammen på de ston hingstarna betäcker, däremot kanske jag glömmer namnet på ägarna...

:bow: :bow: :bow:

Verkar ju vara en hel del godbitar i samtliga av dessa hingstar!
Buke är fantastisk med alla information folk sitter på!

Jag glömmer både namn på hästar och ägare men aldrig en stam:p

Hittade just en bild på Schwarms mamma Schwalbe född 1952 i min trakehnerbok! Hon lämnade 19 föl där tre blev godkända hingstar, Schwärmer e Maharadscha och Schwalbenfürst e Reichfürst. Schwarm stod på station på Hörnstein i Bavaria ihop med Herbststurm innan han kom till Danmark .

Senast ändrad:

Och jag hittade bilden på stoet ue Schwarm. Hoppas det är ok för (iaf dåvarande) ägare.

Bilden är från Breedersfinal 98.

Jag glömmer både namn på hästar och ägare men aldrig en stam:p
.

Just detta gör att jag lägger in kunder i telefonboken på mobilen efter stoets stam. Det är många på K.

Kund Weltmeyer
Kund Buddenbrock
Kund Rotspon

osv. :D Då vet jag ju direkt vilka de är när det ringer.

Just detta gör att jag lägger in kunder i telefonboken på mobilen efter stoets stam. Det är många på K.

Kund Weltmeyer
Kund Buddenbrock
Kund Rotspon

:rofl::rofl::rofl:
det var faktiskt det roligaste jag läst på länge!

Kund Weltmeyer
Kund Buddenbrock
Kund Rotspon

:rofl:....

Lite mer info om Herbststurm som var 1.68 /20 svart. Död 1987.
Var i avel på Gestüt Hörstein 1968-1974

"Herbststurm, an imposing sire with great charisma and shining beauty. Champion Stallion of the DLG at Cologne in 1970. Prior to his sale to Denmark at the age of 12, Herbststurm left 68 registered broodmares, among them were numerous valuable mares which belong to the most outstanding of their era. Particularly successful cross on mares with high content of thoroughbred blood. Herbststurm was also used extensively in Oldenburg to refine and improve the Oldenburg breed."

showphoto.php

Är bara nyfiken men är din Schwalbe möjligtvis e.Totilas u.Saaleck e.Erhabener. Hon fick ett stoföl e.Gondolier 1958, tyvärr står det inget namn på fölet vet du vad det blev av det. Du verkar ju ha koll på saker och ting, tycker att fölet såg trevligt ut så jag är bara lite nyfiken.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: ameo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka