• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sprettur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 888
S

Sprettur

Vet inte om jag får ha denna tråden här. Men jag tänkte höra med er vad ni har för trailers till era hästar. Vi köpte en ny igår, det är en Blomerts boggie vagn. Enkel men jäkligt praktisk! :)
/Emma
graphit_400x.jpg

Sv: Trailers

Har den löstagbar bom fram? Vi funderar också på att köpa en ny och vill ha någon med just denna typ av "säkerhets-funktion". Någon som vet vilka märken som har det?

Där är säkerhetsbommar både fram och bak. Denna vagnen påminner riktigt mycket om Böckmanns släp. Dessa är bra i pris med.

/Emma

Vad är det för vikter på en sån??? Totalvikt och lastvikt?

Vilken prisklass ligger de på??

Jag har just nu ett enaxlat tranesläp från -76 men letar efter ett nyare boggi-släp...

/Linda

Du kan kolla på
Blomerts
Vi har vägt ner denna till 1460 så att vi ska kunna köra med två islandshästar i den. Den väger 800-860kg bara släpen.

Ok, tack.

Bara ett tips, det är inte säkert att två isisar ryms inom 700kg som det blir kvar till lastvikt...

När min häst var inne för operation nu i juni så vägde hon 420 kg :smirk:

Visserligen aningen överviktig men inte 70 kg för mycket...

hon e 136 cm hög...

/Linda

Övervikt får du hur du än gör om du ska köra två hästar i en boggie vagn. Vad vi har kollat upp är att du inte blir av med körkortet iallafall... Det är ju alltid något, vad ska man göra annars när man har två hästar att köra med?

Min är jätte överviktig nu, väger som din ungefär, men han är 143cm, men jag ska ta ner honom till 390-400kg ungefär. Han bantas just nu... Men jag kan ju inte svälta honom heller..

Denna vagnen som heter Graphite ligger runt 55-60000:-

/Emma

Jag kör runt med en Valeryd-släp, enkelaxlat från 1969. Vill ha ett nytt, men har inte råd.

/Malin

Freyr skrev:
Jag kör runt med en Valeryd-släp, enkelaxlat från 1969. Vill ha ett nytt, men har inte råd.

/Malin
Tur man har en gullig syster som jag har.. ;)
Vi har haft lite jobbigt med kompisens häst som hoppade över bommen och grejer så vi ville så gärna ha en bom som vi kunde fälla ner.
Sen började golvet och väggarna bli kass i de gamla.. gammalt och gammalt, det är -94...

/Emma

-94...då skall du inte snacka gammalt! 1969! Det är gammalt :D
Men det mesta är utbytt och det går igenom besiktning ua än så länge.

/Malin

Freyr skrev:
-94...då skall du inte snacka gammalt! 1969! Det är gammalt :D
Men det mesta är utbytt och det går igenom besiktning ua än så länge.

/Malin
Precis.. man tycker inte att de borde vara i så kass skick, men det breor kanske på vad de gjort med släpen innan vi köpte den..
Golvet sprakar och brakar lite, så det känns inte så kul. Våra står snällt, men man vet aldrig..
Han vi köper de andra släpet av tar in detta i byte så att säga. Så han kommer ju säkert att göra det jättesnyggt och sälja det igen!

/Emma

Min kompis köpte Cheval Liberté lättviktsboggi. Den har totalvikt på 1400 kg och lastvikten är 700 kg, släpet väger bara 700 kg. Det borde man få in två normalviktiga isisar i. Då är det automatiskt stödhjul, massa fönster, sadelkammare, mjuk mellanvägg, löstagbara bommar både fram och bak, hingstgaller med. Kostade totalt 50.000 kr!!!!!!!!!!!!! :)

Tittade nyss ut på en hemsida som säljer de släpen, de var snygga med!! :)

/Emma

Juliana skrev:
Har den löstagbar bom fram? Vi funderar också på att köpa en ny och vill ha någon med just denna typ av "säkerhets-funktion". Någon som vet vilka märken som har det?
I princip alla märken har säkerhetsbommar fram numera på de nyproducerade släpen med undantag för Värmlandsvagnen, Trane (ej Exclusive), Läckö, Reko(?) som har hela bommar som standard. I princip de billigare svenska släpen. Vet ej om det går att få delbart som tillval.

Sprettur skrev:
Övervikt får du hur du än gör om du ska köra två hästar i en boggie vagn. Vad vi har kollat upp är att du inte blir av med körkortet iallafall... Det är ju alltid något, vad ska man göra annars när man har två hästar att köra med?

Min är jätte överviktig nu, väger som din ungefär, men han är 143cm, men jag ska ta ner honom till 390-400kg ungefär. Han bantas just nu... Men jag kan ju inte svälta honom heller..

Denna vagnen som heter Graphite ligger runt 55-60000:-

/Emma
Fint släp!

Annars om man har två hästar man kör samtidigt regelbundet och vet med sig att man egentligen inte klarar viktkraven kan man ju skaffa sig BE, ev. kanske byta bilen mot som matchar den totalvikt som behövs på släpet. (Ett litet beskt tips...)

Vi har en ny värmlands vagn, en boggie :) Tyvärr ingen bild, men det är inte den aldra nyaste med droppar..

Har nu en Värmlandsvagn, enkelaxlad, årsmodell 2003. Innan hade jag en kort sejour med en likadan men årsmodell 1996 som dock fick åka hem till släpvagnsförsäljaren igen.
Och innan det var jag lyycklig med mitt helrenoverade Trane från 1973 ;)

har en Star Diamant 2000. jättebra transport.
men vi ska byta till en Boj så småning om, vill ha dörrar bak.

vi har en Värmlandsvagn nu, en 02a tror jag är inte säker. långtidshyr den men kommer byta upp oss till en ny (den nya modellen med vinrött tak) för leasing istället, vi tjänar på det och så är ju vagnen vår efter ja hur många månader det nu är :p.
kommer även leasa två långvagnar (märke royal tror jag det är) och detta hamnar inkl moms tror jag 1200/mån. och just nu så betalar vi runt 800 kr och då för bara släpet, samt att det är äldre.

försöker få mina föräldrar att ta ett med sadelskåp oxå och de ska jämföra priserna :), och innan har de varit emot dom och "man kan lika gärna ha allt i skuffen" men när de började fundera så var det " ja men vi skulle ju kunna hänga in våra selar därinne..." :p

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 741
Senast: Seaside
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 583
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka