Tragiken på Flyinge

Sv: Tragiken på Flyinge

Håller med! :laugh:

Plötsligt så är det ju rimligt även för hobbyavlaren mig att kunna använda hingstar som förut varit uteslutna pga att de står i Tyskland! Tänkte på att jag ju har begränsad budget när det gäller hingstval och kan inte välja helt fritt. Men å andra sidan så är det ju inte många som tycker jag för aveln framåt när jag "bara" vill ha fram trevliga hobbyhästar för halvkassa gräsrötter som mig själv! ;)

Jag tror absolut det kan vara positivt för oss stoägare. Däremot tror jag inte att hingsthållarna jublar högt, PS kan troligen sätta precis hur låga priser som helst utan att störas av det - vilket kommer att snedvrida konkurrensen ganska duktigt.

Det kommer i vilket fall som helst att bli väldigt spännande att se vilka hingstar som hamnar här på station :).

Jag håller med dig!

Finns en hel del fina hingstar i hans stall så att säga. De håller en otroligt hög nivå. Tänk oooom vi fick hit en av juvelerna som han har! typ Metall, Zardin Firfod, Sir donnerhall, Furstenball fast det kommer inte hända men vilket lyft det hade varit. Sen har han ju både Calido och Balou d R samt ngr till fina hoppehingstar.
Hade varit nöjd med Sir Donnerhall och Calido:D

Läste någonstans att han skulle stalla upp 5 hingstar på Flyinge. Det stod dock inte vilka.
Just Sir Donnerhall känns inte så spännande med tanke på att vi redan har helbrorsan i landet.

PS äger inte och har aldrig ägt Calido I.Han är hemma i Holstein sedan Augusti i år!! Hingsten betäckte närmare 300 ston bara i Tyskalnd i år,men vi hoppas vi kan få honom på TAI 2012 till ett begränsat antal ston ändå som vanligt:)

PS äger inte och har aldrig ägt Calido I.Han är hemma i Holstein sedan Augusti i år!! Hingsten betäckte närmare 300 ston bara i Tyskalnd i år,men vi hoppas vi kan få honom på TAI 2012 till ett begränsat antal ston ändå som vanligt:)

Ah,jag hade fått för mig att han köpt honom men där hade jag visst fel. Inte köpt "allt" ännu med andra ord:)

Ingen del för att förtydliga-du får byta ut dina nyhetskällor;)
Att PS "egen" stammbok Oldenburg,kommer att få komma in i stugvärmen igen lär väl inte överaska direkt.........

Jag tror absolut det kan vara positivt för oss stoägare. Däremot tror jag inte att hingsthållarna jublar högt, PS kan troligen sätta precis hur låga priser som helst utan att störas av det - vilket kommer att snedvrida konkurrensen ganska duktigt.

Det kommer i vilket fall som helst att bli väldigt spännande att se vilka hingstar som hamnar här på station :).

Lite så tänkte jag med, jättekul för stoägarna inte kul för hingstägarna. Det är redan tufft för dom, hur kommer det bli sen?

Kommer svenskarna att bli 'tvingade' att höja sin standard för att kunna matcha dom utländska? Eller kommer dom svenska (medel)stona (som inte är lika bra som dom tyska) dra ner statusen på dom tyska när dom får mycket mera avkommor här?

Eller kommer PS att börja selektera och endast ston som är bra nog får betäckas med 'Flyinge-hingstarna' (och på så vis höja nivån)?

Om vi kommer att behöva höja statusen när vi får ännu mer konkurrens från utlandets billigare och finare hästar, kommer alla höjas då eller bara hingstarna? Kommer det göra ännu mera skillnad mellan professionella uppfödare och buskuppfödare? Kommer ännu fler fina hingstar bli valacker för att dom inte får tillräckligt ston? Kommer ännu flera professionella uppfödare få lägga ner för att endast ha ett par hästar i avel?

Tycker att det är kul att spåna lite :p

Undra hur lång tid det tar innan Oldenburg kommer att ha hingstbesiktningar och för att inte tala om fölbesiktningar/registreringar på Flyinge ;) Det om något kommer ju att hamna lite i kollisionskurs med ASVH kan man tänka.

Tror inte risken är så stor att det blir någon av matadorerna som kommer att ställas på flyinge, kommer säkert att bli några mindre använda eller unghingstar som hamnar här, betäckningsmarknaden är ju väldigt många gånger större nere i tyskland så att parkera någon flitigt använd i sverige lär nog inte ske. Allt är inte guld för att det är utländskt, eller ägs av PS. Vist har han många kanoner men han har också mkt "medelmåttigt" i sitt hingstutbud som utan vidare bra svenska hingstar matchar. Tyvärr är just denna övertro något som är ganska utspritt och det kommer säkert vara en del som väljer PS hingstar för att de tror att allt är bättre trots att det kanske inte blir så speciella hingstar som hamnar här. Kommer säkert att vara så några år tills avkommorna måste bekänna färg.

t.o.m jag som vill avla hopp/ft har börjat studera Sir Donnerhall :D

Annars får gärna Actionbreaker visas här så jag får se han live. Gärna Califax och Atlantus också. Så man får en uppfattning live.

*kl*

Jag fastnade för hans hingst Surprice för nåt år sen. Den är lite av en doldis och var billig att använda. Såg dock att han verkar lämna riktigt fina avkommor. Han har hög fullblodsandel och jag tror iaf att han är en sån typsik hingst som kommer att hamna här.

Samtidigt är det inte omöjligt att PS skulle placera nån halvstjärna här eftersom den svenska marknaden är väldigt styrd av "fix"hingstar-som då kan få riktigt många ston på en säsong. Så vem vet:).

Tycker också att Surprice vore intressant, mkt pga Prince Thatch-blodet. Tsarevitj användes ju knappt, tyvärr. Hur vet du att Surprice lämnar bra? Har bara sett en film en fölunge, måste googla lite...

Senast ändrad:

Kan du utveckla?

Inte för att frågan var till mig, men är ju inte svårt att räkna ut om ASVH skall "samarbeta" med PS så kommer Oldenburg att skutta tillbaka in på listan över stamböcker erkända av ASVH som den plockades bort ifrån för ett tag sedan.

Fortsätter OT (tråden ska ju inte handla om PS hingstar), men Sir Shutterfly vore väl trevlig att få hit.

Satt precis och bläddrade igenom PS katalog och tänkte att han är nog en tänkbar hopphingst som skulle kunna bli placerad här. Men har han egentligen lämnat någonting som är något att hurra för ? Tycker aldrig att man ens hör talas om honom och står inte ett ljud i katalogen om att han skulle lämnat något speciellt.

Finns filmer på flera olika avkommor e Sir Shutterfly på youtube, både löshoppning o uppsuttet. De äldsta verkar var 4 år. Kanske bättre att starta en egen tråd om PS hingstar...

Tycker också att Surprice vore intressant, mkt pga Prince Thatch-blodet. Tsarevitj användes ju knappt, tyvärr. Hur vet du att Surprice lämnar bra? Har bara sett en film en fölunge, måste googla lite...

Kan ju inte påstå att jag har stenkoll, men såg något resultat på Eurodressage där han hade avkommor som låg högt på nån visning. kan ha varit en godkänd son-eller att den gick vidare på en mönstring med goda lovord. Men kommer ärligt talat inte ihåg när eller var. Minns det just för att jag fastnade för honom när jag kollade genom PS katalog när mitt sto skulle betäckas. Han var i min prisklass, lätt i typen, mkt xx och rör sig vädigt fint (och ja, jag gillade verkligen Tsarevitj också-ofattbart att han knappt användes:confused:).

Film på Surprice!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka