Tragiken på Flyinge

Sv: Tragiken på Flyinge

Nej, rättar sig i ledet gör han nog inte här, kanske till en början, men sedan kommer han nog att se till att det blir som han vill, han brukar få sin vilja fram, både på gott och ont, men i fallet med Flyinge så behövs det nytt folk som kan röra om lite i grytan. Lägg där till att han har råd att satsa innan han får sina intäkter. Han kommer säkert ha sina synpunkter om både det ena och det andra, så som sagt en spännande tid går oss till mötes när det gäller utvecklingen gällande aveln på Flyinge.

Först och främst så tycker jag detta ska bli väldigt intressant!

.....Framför allt är PS en affärsman med mycket kontakter världen över, så om man skulle lyckas få honom att hålla i någon typ av marknadsföring av SWB, jag då tror jag att man valt helt rätt! En auktion där PS valt ut hästar t ex, det drar köpare från andra länder!

OM han marknadsför SWB-hästar ja, men med tanke på detta klipp från stuteri Lewitz hemsida tvivlar jag tills jag sett det....han har ju mkt eget att ta av och Tyskland har ett stort hästöverskott. Detta är vad SWB-uppfödarna ska konkurrera med:

......succesful businessman Paul Schockemöhle created a remarkable empire of the modern horse breeding industry, unique to Europe. The stabling area comprises 30000 square meters plus an additional grazing land of 3000 hectare. At the moment 3500 horses feel at home on the property and 650 foals are born each year.

Jag tror inte att PS kommer att framhålla SWB framför sitt eget förbund, men han kan plocka fram guldkorn han hittar här och marknadsföra dem, naturligvis mot en del i kakan, och på så vis får de internationella kunderna upp ögonen mer för att det finns hög kvalitet på SWB hästar också. Sedan tror jag att om han kan lockas med att vara med i Sveriges auktioner, oavsett om han skulle vara arrangör eller i publiken som presumptiv budgivare, så drar det internationella kunder.

Jag förstår resonemanget, men då ska alla pengar som svenska spel drar in fördelas på respektive sport dvs mest fotboll och ishockey. Och då snarast fördelas på elitlagen (de är ju de som spelar och inte småklubbarna) och istället för att försörja hästar som blir petade kan det gå till spelarnas pensioner och de spelare som blir skadade eller petade för de inte håller måttet.

Nu är spelandet statligt reglerat, vill man frångå det så är det mer logiskt att låta marknaden ta hand om spelandet än att ge privata intressen (travsporten består i stort sett av just detta och elitklubbaran (hockey och fotboll) blir mer och mer företag och mindre förening) monopol på spelandet inom ett visst område. Traditionellt så går vinster från spel och double till föreningslivet och inte för att ta hand om företags restprodukter (uttjänta atleter och atleter som inte håller måttet) eller för att utveckal elitsporten och dess anläggningar.

Han kommer säkert ha sina synpunkter om både det ena och det andra, så som sagt en spännande tid går oss till mötes när det gäller utvecklingen gällande aveln på Flyinge.

Håller verkligen med och det ska bli spännande att se vad som händer! KEH verkar iaf otroligt positiv och får han vara kvar så har jag ganska stort förtroende för vad som händer:). I den bästa av världar hoppades man naturligtvis att tex JB skule vilja göra en PS och tagit över hela alltet och startat ett SWB-imperium. Men svenskar är troligen för blygsamma för att göra den sortens enorma satsning även om det skulle gått att hitta investerare.

Jag undrar småsaker dock:

Kommer den en Flyingekatalog till våren?
Var kommer Belamour ta vägen? Och vem kommer att rida honom?

Undra om en ny "hyresgäst" behöver ta över alla dessa underhållskostnader eller de får helt andra förutsättningar för avel att gå runt på stället.

Det lär den nya hyresgästen få göra, däremot om det blir en sådan hingsthållare som tex. P.S så är det en väldig skillnad i pengarna som han kan omsätta med sina kontakter jämfört med vad det gjorts med Flyinges verksamhet hittills.

För helt ärligt så är Sveriges marknad ensam för liten för att driva runt ett sådan anläggning som det är på flyinge.
Det måste både var attraktivare hingstar än vad det var på Flyinge under många år, med undantag för de sista säsongerna för då var det ett bättre utbud men tyvärr så kom det ju precis i samma veva som lågkonjunkturen.
Och det som föds upp behöver vara på toppnivå så att det går att sälja dyrt, för visst har det väl varit bra hästar men ingen riktigt topp som det behövs för att det ska gå runt.

/Camilla

Jag förstår resonemanget, men då ska alla pengar som svenska spel drar in fördelas på respektive sport dvs mest fotboll och ishockey. Och då snarast fördelas på elitlagen (de är ju de som spelar och inte småklubbarna) och istället för att försörja hästar som blir petade kan det gå till spelarnas pensioner och de spelare som blir skadade eller petade för de inte håller måttet.

Nu är spelandet statligt reglerat, vill man frångå det så är det mer logiskt att låta marknaden ta hand om spelandet än att ge privata intressen (travsporten består i stort sett av just detta och elitklubbaran (hockey och fotboll) blir mer och mer företag och mindre förening) monopol på spelandet inom ett visst område. Traditionellt så går vinster från spel och double till föreningslivet och inte för att ta hand om företags restprodukter (uttjänta atleter och atleter som inte håller måttet) eller för att utveckal elitsporten och dess anläggningar.

Möjligt att jag nu missförstår ditt inlägg men pengar som satsas på spel på travhästar ska gå tillbaka till travhästar. En åsikt som jag inte viker för.

Spel om fotboll osv har jag inga åsikter om.

Pengar på spel om hästar ska gå tillbaka just till t.ex anläggningar, premie, uppfödarpengar, tränare hästägare och fd travare.

Inte till en dressyrbana nånstans.
Pengar till dressyrbanor kan Kyra och co dra in på nåt sätt.
Finns så mycket konservativt folk där enligt min åsikt.
Att från start redan tycka att man inte ens kan göra ett vettigt register med tävlingsresultat gör ju spelandet i sig stört omöjligt.
Spel på hästar finns det massor med folk som inte ens tycker är rumsrent.

Ridsporten, har dom över huvud taget nån spelform?
Typ ekipage 6 ligger i 10 i odds men kan bli favorit då den såg bra ut i värmingen . ;)

Travsporten har fått dom sista åren att ta emot så mycket skit att det är bedrövligt.
(när en travare dör i brusten aorta så skrivs det i kvadrat här, när en hopphäst råkar ut för samma sak så är det jättesynd om samtliga inblandade.)

Att en sådan som t.ex Kolgini går rätt ut i V75 och säger att rid och trav inte kan samarbeta är inte helt uppe i väggarna. "Tänket" skiljer sig åt. Fast kanske inte så mycket i elitnivån som i basnyvån.

Har många exempel på töser som, i alla fall förut, inte ens fick träna i vårt distrikts ridhus just p.g.a. av att dom red på frysmärkt häst..

Det ena ger det andra som ger det tredje.
Och eftersom travsporten nu ligger i kris så är det rätt att dra öronen åt sig.
Hellre mera uppfödarpengar än en fin ridanläggning.
(och hur mycket pengar plöjdes det inte ner i det nya glas-ridhuset förresten?? )

Jag är helt övertygad att det måste en rejäl rensning i ledningen. Ut med gammeltanter och gubbstruttar och in med nytt folk som tänker mer á la 2000-tal.
Tider, ekonomi och marknad förändras och då får man åtgärda saken.

Att det svenska halvblodet och dess hingstar t.ex. tappar mot dom fräsiga utlandshingstarna är väl en led i att alla måste tänka till både ett och två varv?

AM

Fast var ska pengarna från Spader och Keno gå? Lotto? Joker?

Jag menar inte att du har fel i sak men jag tycker att man måste föra diskussionerna utifrån verkligheten. Jag är inte så jätteinsatt ska jag erkänna men jag tror att mycket pengar går till idrotten därifrån (kollar snabbt, enligt wikipedia ca 1 miljard från Svenska Spel år 2005 till den svenska idrottsrörelsen).

Det är så det funkar, precis som Lobelia skriver så regleras allt (nåja) spel i Sverige av staten. Och det är också de som fördelar pengarna.

Sen håller jag absolut med dig om att ridsporten har mycket att lära av travet när det gäller ekonomi och marknad. Men man måste ha med sig den svenska ridsportens största problem, och det är att man ska vara både folklig och lukrativ. Det går inte ihop! Det finns inget annat land i världen som tillåter så många barn ungdomar en uppväxt i stallet, men det finns nog heller inget annat land i världen som har så dålig lönsamhet i sin företagsamhet inom ridsektorn.

Detta brottas vi med varje dag och det är ett dilemma som man lever med hur marknadsinriktad man än är som företagare. Det slipper "ni" (jag pysslar ju också lite med travhästar sekundärt s.a.s) inom travet helt ifrån.

Det är jättesvårt (= omöjligt) att som företagare konkurrera med ideell verksamhet. Och med Flyinge som färskt exempel ser vi att det är svårt att driva företag med vit arbetskraft.. helt sjukt. Men jag vill ändå inte skippa det svenska ridskolelsystemet, det är unikt, och något vi ska vara rädda om. Om det nu är möjligt, ser man på andra idrotter som fotboll och ishockey så blir ju den ideella biten allt mindre.

Anledningen att ridsport fått del av ATG's inkomster är väl uppgörelsen att man inte får spela på annan ridsport. Om inte annat så var det så förr. Då är det väl inte mer än rätt att de får del av kakan?

Anledningen att ridsport fått del av ATG's inkomster är väl uppgörelsen att man inte får spela på annan ridsport. Om inte annat så var det så förr. Då är det väl inte mer än rätt att de får del av kakan?

Det där med att man inte får spela på annan hästsport känner jag igen. Visst var det ett hallå och en stor sak 1991(tror jag) när VM gick i stockholm och man faktiskt kunde spela på vem som vann hoppningen? Kanske de andra disciplinerna också, men jag spelade på hopningen i alla fall (och förlorade :p).

Lite OT, men jag kan tycka att frågan om att få spela på ridsporten är lite intressant ändå.

Du kan inte isolera travsporten och spelandet på på travhästar från övriga samhället. Det är lätt att avfärda mina argument med att du inte har åsikt om andra idrotter, men faktum är att överskotten från spel i sverige går till föreningslivet och idrottsrörelsen och inte till privata aktörer. Det är möjligt att systemet är omodernt och har överlevt sig själv med tanke på att gränsen för det komersiella och det ideella blir allt mer otydlig och omvärlden knackar på dörren.

Man bör i såfall se över hur hela systemet fungerar, men jag skulle bli mycket förvånad om man i så fall ger privata intressenter monopol på spelet så att elitfotbolls/ishockeyklubbarna får monopol på spelet där och travfolket på sin bit. För att inte tala om bingolotto som då borde sponsra TV kanalerna med samma logik.

Men är det så viktigt att bevara SWB hästar då? Det är ju redan många uppfödare som registrerar i andra förbund, dessutom är väl en bra häst en bra häst oavsett vilket förbund den är registrerad i eller vilken ras den tillhör, bara det är ett halvblod?

När jag letade hingst till mitt sto så var de flesta hingstar utlandsfödda märkte jag. Finns det marknad för "rena" SWB hästar med all konkurrens med utländska avelsförbund?

Möjligt att jag nu missförstår ditt inlägg men pengar som satsas på spel på travhästar ska gå tillbaka till travhästar. En åsikt som jag inte viker för.

Spel om fotboll osv har jag inga åsikter om.

Pengar på spel om hästar ska gå tillbaka just till t.ex anläggningar, premie, uppfödarpengar, tränare hästägare och fd travare.

Inte till en dressyrbana nånstans.
Pengar till dressyrbanor kan Kyra och co dra in på nåt sätt.
Finns så mycket konservativt folk där enligt min åsikt.
Att från start redan tycka att man inte ens kan göra ett vettigt register med tävlingsresultat gör ju spelandet i sig stört omöjligt.
Spel på hästar finns det massor med folk som inte ens tycker är rumsrent.

Ridsporten, har dom över huvud taget nån spelform?
Typ ekipage 6 ligger i 10 i odds men kan bli favorit då den såg bra ut i värmingen . ;)

Travsporten har fått dom sista åren att ta emot så mycket skit att det är bedrövligt.
(när en travare dör i brusten aorta så skrivs det i kvadrat här, när en hopphäst råkar ut för samma sak så är det jättesynd om samtliga inblandade.)

Att en sådan som t.ex Kolgini går rätt ut i V75 och säger att rid och trav inte kan samarbeta är inte helt uppe i väggarna. "Tänket" skiljer sig åt. Fast kanske inte så mycket i elitnivån som i basnyvån.

Har många exempel på töser som, i alla fall förut, inte ens fick träna i vårt distrikts ridhus just p.g.a. av att dom red på frysmärkt häst..

Det ena ger det andra som ger det tredje.
Och eftersom travsporten nu ligger i kris så är det rätt att dra öronen åt sig.
Hellre mera uppfödarpengar än en fin ridanläggning.
(och hur mycket pengar plöjdes det inte ner i det nya glas-ridhuset förresten?? )

Jag är helt övertygad att det måste en rejäl rensning i ledningen. Ut med gammeltanter och gubbstruttar och in med nytt folk som tänker mer á la 2000-tal.
Tider, ekonomi och marknad förändras och då får man åtgärda saken.

Att det svenska halvblodet och dess hingstar t.ex. tappar mot dom fräsiga utlandshingstarna är väl en led i att alla måste tänka till både ett och två varv?

AM

:bow::bow::bow::bow:

Med SWB-hästar menar jag hästar födda i Sverige hos svenska uppfödare och reg i SWB/ASVH. Sen kan de som alla nordeuropas ridhästar vara efter utländska hingstar och för den delen ha utländska mödrar också. Men många svenska uppfödare står med osålda unghästkullar och förutsättningarna för att föda upp, utbilda och sälja hästar i Sverige är tuffare än i många andra länder och blir ännu svårare när vi får konkurrens på hemmaplan från en storproducént som verkar på andra villkor. Så jag tror det blir ytterligare prissänkningar på hästar, färre bet ston , färre hingstar till prov (dock har vi för många redan) och fler uppfödare som slutar. Rationalisering och tuffare urval kan säkert vara bra men vill vi ha hangardrift och "de glömdas lada" ?

Risken är alltså stor att Schockemöhle konkurrerar ut de svenska uppfödarna om jag har förstått det rätt?

*kl*

Kommer man att sälja de Flyinge-ägda hingstarna som är stationerade där i dagsläget, någon som vet? Hittade inget om det på Flyinges hemsida.

Jag är i vanlig ordning annorlunda (trög kanske...) men jag tycker det låter kanon det upplägg PS har för Flyinge! Kanonhingstar, han har ju inte några skithästar liksom, kan det bli bättre?

Jag är i vanlig ordning annorlunda (trög kanske...) men jag tycker det låter kanon det upplägg PS har för Flyinge! Kanonhingstar, han har ju inte några skithästar liksom, kan det bli bättre?

Jag tror faktiskt också att det kan bli bra med PS, till och med riktigt bra att få en sådan kontaktkälla utåt.

Han har inget att vinna på att knäcka den svenska avel, bara allt att tjäna på att bygga upp den och stärka den.

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka