Tragiken på Flyinge

Sv: Tragiken på Flyinge

Varför skulle det vara så illa om Schockemöhle tog över Flyinge? Han kan väl tillhandahålla flera av världens bästa hingstar vad jag förstått? Han äger väl tex Totilas?

Dessutom ligger ju Flyingen längst ner i ena änden av Sverige, många som avlar har ju inte så stor nytta av Flyinge ändå när de ska betäcka, de väljer ju stationer som är närmare. Eller?

Så tänker jag också! Nu är jag helt nybörjare på avel, men det är intressant att de som hållit på längre och kan det hela tycker samma sak! :laugh:

Jag tycker att det där med att se ner på varandras sporter försvinner mer och mer! Jag har aldrig sett ner på travet, däremot så har jag fått höra både en och två mycket nedsättande kommentarer om ridsporten från travfolk! :crazy:
Men det var många år sedan jag träffade på någon otrevlig "travsportare", jag tycker mer och mer att det blivit utbyte av användbara erfarenheter! :laugh:

Min fölunge går för tillfället på lösdrift med både ridhäst och travarföl, funkar fint, föl som föl! ;)

...(där för övrigt även travare har verkat) ....

De verkar där fortfarande. De har en travhingst i sin katalog, minns dock inte vad han heter eftersom jag inte är insatt i trav-avel, det är ju den varmblodiga hästen som Flyinge "värnar" om, dvs både ridhästar, travhästar och galopphästar...

Så går det när man inte värnar om de kulturarv vi har, utan tror att "marknaden" kan sköta allt. :(

Flera hundra års uppbyggnad raserat på ett kick.
Vissa tycker att om Flyinge inte går med vinst ska de lägga ned, för det är "illojal konkurrens"

De värden som försvinner kan inte mätas i pengar!

Folk verkar mest uppgivna över detta...

:bow::bow::bow:

Kulturarv
Kulturarvet utgörs av vad tidigare generationer har skapat och hur vi i dag uppfattar, tolkar och för det vidare.

Överallt finns spåren av det förflutna. Kulturmiljön är i princip hela den miljö som har formats av oss människor genom tiderna. Det kan vara alltifrån en enskild plats eller byggnad till hela landskap.

Kulturarv är ett vidare begrepp än kulturmiljö. Det innefattar inte bara föremål, byggnader och fornlämningar utan också berättelser, traditioner och andra immateriella värden som vi övertar från tidigare generationer.

Kulturarv är inte något statiskt
Samtidigt är det viktigt att påpeka att kulturarv inte är statiskt utan något som ständigt förändras och omformuleras. Varje tid bildar sig en egen uppfattning om vad som är kulturarv och vad det betyder.

Riksantikvarieämbetet har regeringens uppdrag att vara pådrivande och samlande i kulturarvsarbetet och verka för att kulturarvet bevaras och brukas på bästa sätt. Vi har också ett ansvar för att utveckla diskussionen om begreppet kulturarv och hur det kopplas till frågor om demokrati och makt, tillhörighet och utanförskap, samt hur det kan ge perspektiv på nuet och framtiden. Läs mer på http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv.html

Dessutom finns det ett mycket välbevarat och exlusivt arkiv på Flyinge. Landsarkivet i Lund har delar utställda i monter just nu för sin exklusivitet som fint exempel (förutom de intressanta dokumentens innehåll) orört och komplett.
Skriv till Riksantikvarieämbetet (adressen ovan, finns mailkontakt) och be dem granska fallet! Detta handlar om mer än pengar, detta är ett kulturarv med långa anor att bevara till kommande generationer. För passar inte Flyinge in i vad man ska bevara som kulturarv gör nog inget annat det heller!

Senast ändrad av en moderator:

Det man söker är en hyresgäst eller entreprenör som kan och vill driva en avelsverksamhet inhyrd på Flyinge. Det har väl aldrig varit tal om att PS eller ngn annan ska ta över ansvaret för k-märkta byggnader och institutionen Flyinge än mindre arkivet?
Idag kostar aveln pengar i stället för att gå runt, inte så konstigt m tanke på att verksamheten ska drivas helt med avlönad personal med ob, övertid, osv. Kanske sitter en del gammalt tänk kvar också....Varje del av Flyinges verksamhet såsom avel, evenemang och skola ska väl bära sina kostnader och det gör inte aveln. Ett affärsproffs med kapital kanske behövs.
PS in på Flyinge (om det blir så, hört ryktas om travprofil också) tror jag påverkar svensk avel, uppfödare, hingsthållare och hela marknaden, mer än det kommer påverka institutionen Flyinge. Det "gamla" Flyinge med egna hingstar, uppköp av hingstföl osv är ju redan borta.

Visst det kostar pengar och bör sannolikt ses över på mer än en front. Men det är ett av världens äldsta och fortfarande verksamma stuteri! Huvuduppgiften har tills ganska nyligen varit avel samt att förse svenska uppfödare med bra hingstmaterial och för detta är vi i Sverige ansedda utomlands (kanske mer än vi anar).

Aveln på Flyinge går att spåra till 1100-talet och Karl X tyckte det var av sådan kvalitet att han gjorde det till kungsgård på 1600-talet.

För egen del hoppas och tror jag det finns någon som fattar vad ett kulturhistoriskt arv är värt historiskt för turism med mera.

Titta vad en påhittad figur som Arn gjort för västergötland och Mobergs utvandrare i Småland, eller Astrid Lindgren...

Med rätt tänk och eldsjälar så är det mesta möjligt. En stiftelse måste väl till en början tro på sin egen verksamhet! Ut med ja-sägare och in med kunskap som vill driva framåt utifrån ett intresse i den egna verksamheten eller åtminstone har förmåga att se dess värde.

Och vad spelar de på, inte är det fotbollen i alla fall. Tycker också att ridsporten får klara sig själv. Det är nog så tuft att få travhästarna att bära sig. De pengarna borde gå till travet och dess uppfödare samt ägare. Och glöm inte att om inte travhästarna skulle gå att spela på så skulle ingen hålla på med dem och massa skattepengar skulle försvinna.

Håller helt med.

Folk "roar" sig att titta på travlöp.

Dom pengar som är över ska gå tillbaka till travarna.
Lägg ner summorna på alla töser som sliter häcken av sig med att skola om travare.
Lägg ner pengarna på att rädda travstuterierna som lägger ner en efter en.

Lägg pengar på instruktörer som inte ser ner på travarna.
Sätt igång en massa kurser till töser som har hand om travarna.

Bygg upp hela ridverksamheter på omskolning av travare.

Då har dom travarna, som sprungit på banan fått en pension.

För övrigt så tror jag jag läste nånstans att Viking Kronos skulle till Flyinge...
Vet inte om jag har helt fel. Men om man jämför hingsthagarna mellan Vikingens dåvarande uppstallning och Flyingen så har Vikingen gjort ett garanterat nedköp.

Uppstallningsavgiften för fölmärrarna då?
310 per dygn???

Inte en travmärr kommer att stallas upp där..nej.
Tror inte att travfolk vill sponsra nåt gammalt ridhus enbart för att det är K-märkt.
Inte så länge underhållet på vissa travbanor borde bli bättre...

AM

Jag tror att du är inne på pudlens kärna, som dessutom är svår löst, det handlar om pengar, Flyinge ska vara "rätt skött" och alla ska ha väl betalt och tyvärr finns inte de pengarna inom hästsporten överlag. Inom varje del av hästsporten finns det människor som sliter dygnet runt, året runt för en lön som "vanliga" svensson aldrig skulle lyfta ett finger för.
Att dessutom hästvärlden är väldigt bakåtsträvande och invaggade i ett tänk "så här har vi alltid gjort" gör inte saken bättre.

Man kan titta en hel del på övrig djurproduktion, stordrift är mer ekonomiskt och mer arbetsbesparande men där slår hästvärlden stopp, för hästar har minsan känslor och vill inte bli behandlade som en ko eller gris. Då finns det en annan väg, man får lov att betala mer. Men då förlorar vi bredden, vi förlorar alla som inte längre kommer att ha råd att ha egen häst, att ha råd att rida på ridskola kommer vara en riktig status grej. Att avla, det är enbart för rikemansfolket för det är ingen annan som har råd att betala de summor som krävs för att det ska bära sig.

Så ja hästsporten som stor står inför en kris, frågan är bara hur man ska ta sig ur den. Just nu rasar hästpriserna, hästaveln krymper medans buskaveln ökar, varför ska jag betala en massa pengar för att åka till ett ställe med utbildad personal när jag kan kliva över till grannen med den söta hingsten.

Egentligen ganska konstigt med den dåliga lönsamheten med tanke på hur mycket alla prylar och tjänster som handlar om häst kostar. Svarta marknaden gör säkert att det blir svårare att se vilka som skor sig på att andra ska arbeta gratis inom näringen. Flyinge har väl varit ganska ren från fuffens?

Ja Flyinge är nog ganska rent på svarta pengar och det är antagligen det som ger dålig lönsamhet för att vara krass... Vita pengar kostar mer, och om man dessutom har folk anställd som är bäst inom sin genre så kostar det ännu mer.

Problemet är nog att många som har hästen som hobby inte riktigt förstår och vill betala andras lön för att hålla på med hästar. De ser det som att man är lycklig som får jobba med hästar och inte förstår inte riktigt att lyckan att få jobba med hästar inte riktigt väger upp en lön, man måste fortfarande äta, betala hyra osv även om man har ett härligt jobb.

Knapplån
Så, nu är det klart att Schockemöhle tar över. Enligt Ridsport så ställer sig ASVH positiva till detta. Ja, de borde ju ha vetat om hela grejen redan innan de skrev på kontraktet om att flytta sitt kansli till Flyinge, med tanke på vilka som sitter i styrelsen, så för dem kom det nog inte som en chock.

Jag menar inte att ASVHs styrelse kunde veta att just PS skulle ta över, men däremot att avelsdelen skulle "säljas ut", eftersom en del personer sitter på "dubbla stolar" s a s.

Senast ändrad:

Skall bli väldigt intressant att se vad som kommer att hända där, känns som att man inte har en aning om det blir positivt eller negativt. Beror väl till stor del på om det enbart kommer vara en hingststation under säsong för PS eller om det kommer att bli mkt aktivitet så att det kan bli positivt ur tävlings och träningssynpunkt för oss som håller till i närheten.

Känns som att det i alla fall blir bättre än om ingen skulle velat ta över så att hela avelsverksamheten skulle blivit nerlagd. Viss är det synd på ett "kulturarv" menar bara att det säkert kunde blivit värre också.

Denna rad från pressmeddelandet var ganska intressant.

"Det är viktigt att framhålla att Paul Schockemöhle och partners i sin verksamhet enbart kommer att i Sverige marknadsföra hingstar godkända av ASVH."

Innebär det då att PS inte längre får marknadsföra sina andra hingstar i Sverige ???
Och håller ett sådant villkor sig verkligen inom ramen för lagstiftningen om man ser till den fria handeln och fria konkurransen ?

Har inte EU förut i hästsverige bestämt att det är snedvriden konkurrens och ändrat beslut? Känns som rätt stor chans att de kommer göra det här också...

Först och främst så tycker jag detta ska bli väldigt intressant!

Drygt hälften av PS hingstkollektion 2011, ett 20-tal, är redan godkänd i ASVH, och bland dem de mest kända. Vill han så kan han säkert få igenom en hel del av de som inte är godkända i dag på deras meriter. Sedan kanske vi inte behöver riktigt så många hingstar till buds i Sverige då vi inte har lika många avelsston här som i Tyskland, och mycket av blodet är liknande på en del av hans hingstar, och en del är något mindre kända.

Framför allt är PS en affärsman med mycket kontakter världen över, så om man skulle lyckas få honom att hålla i någon typ av marknadsföring av SWB, jag då tror jag att man valt helt rätt! En auktion där PS valt ut hästar t ex, det drar köpare från andra länder!

"Det är viktigt att framhålla att Paul Schockemöhle och partners i sin verksamhet enbart kommer att i Sverige marknadsföra hingstar godkända av ASVH."

Innebär det då att PS inte längre får marknadsföra sina andra hingstar i Sverige ???

Är nog bara inom verksamheten på Flyinge det gäller. Han kan ju ha andra samarbetspartners i Sverige som marknadsför hans icke ASVH-hingstar. :angel:

Ja det skall bli väldigt intressant att se vad det blir av det, och fungerar det med någon form av samarbete mellan PS och ASVH så lär vi inte förlora något på det precis, dock skall det som sagt bli intressant att se kan tänka mig att PS inte precis är någon som rättar in sig i ledet så kan nog bli händelserikt när ett sådant samarbete skall ta form......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka