Trafiksäker? behöver lite tips!

J

Jennifer80

Hejsan allihopa,

Jag har köpt en shettis på två år, han e jätte söt men jag behöver lite tips.
Han e snäll att gå med men väldigt pigg speciellt efter ett tag blir han väldigt stark. Nu har jag hittils gått bara med grimma runt i byn men man bekommer verkligen "långa armar". Hur kan jag få honom att inte gå så fort div. inte bli så stark?

Sedan reagerar han mycket på bilar, han blir inte dum men typ kastar sig i diket blir trippig. Jag har funderat på om min sambo ska typ köra våran bil lite fram och tillbaka medans jag står/ går med ponnyn. Vilka tips har ni hur man lär de bäst att bilar är inte farliga? Eller hur har ni gjort med era unghästar? Jag har även haft med min arabvalack som bryr sig inte om bilar men detta ger ingen skillnad.
Jag tackar för alla era tips!!!:bow:

Sv: Trafiksäker? behöver lite tips!

min 2-åring tränar jag mycket ledarskapsövninga med så att hon följer mig....fr at bli rafiksäker kan det vara bra om hästen kan gå i en hgae nära vägen....d vänjer den sig av sig själv....:)

han står vi vägen men han tycker d är läskigt när vi går på vägen och bilarna åker förbi. Har några tips på ledarskapsövningar? vad gör du till ex.?
jag tänkte gå med han på ridbanan först och främst och träna gå stanna o.s.v. men hur lär jag honom att inte typ springa före mig?

vi tränar våra hästar hemma på gården med "trafik" innan vi ger oss ut.

börja med att låta bilen stå på still och gå förbi med ponnyn tills denne inte reagerar.

sedan kör förbi ponnyn, har du möjlighet så gör likadant med mopeder, motorcyklar, traktorer, lastbilar osv. på hemma plan först. kommer hästen lös så är det ju bättre att det är lite mer "kontrollerat" än ute bland okända trafikanter.

en del pållar kan ju om dom blir rädda springa/slå mot "faran" istället för därifrån.

kanske låter helt fel i dina öron mendet du ska göra är att ta ett typ hoppspö med en stor flärp som "låter mer än det känns" och sedan leder du honom och när du stannar så ska han stanna. Stannar han inte så slår du till honom med spöet på bringan.Eller så kan du isället slå till honom på bringan i vilket fall som helst när du stannar så att han blir uppmärksam. :) När halterna sitter kan du börja backa, när du backar ska hästen backa osv. :) Jag har även tagit mycket hjälp av min underbara tränare Stina gatel som i vanliga fall håller på med western och problemlösning. Hon är superduktig.

kanske låter helt fel i dina öron mendet du ska göra är att ta ett typ hoppspö med en stor flärp som "låter mer än det känns" och sedan leder du honom och när du stannar så ska han stanna. Stannar han inte så slår du till honom med spöet på bringan.Eller så kan du isället slå till honom på bringan i vilket fall som helst när du stannar så att han blir uppmärksam. :) När halterna sitter kan du börja backa, när du backar ska hästen backa osv. :) Jag har även tagit mycket hjälp av min underbara tränare Stina gatel som i vanliga fall håller på med western och problemlösning. Hon är superduktig.

Det låter helt fel i mina öron i alla fall.
Om hästen är stark och det kan jag tänka mig att en shettis är så är repgrimma ett bra alternativ. Om det finns så små att köpa. Tänk på att det är en ganska skarp grimma för hästen. Jag har haft det till min ponny när jag har gått på vägen. Hon har också varit rädd för trafik. Även om man tränar det hemma så kan man ju inte träna in alla farliga fordon.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat