TRäffade på lös hund

pernilla_s

Trådstartare
Jag vet att misstag kan ändå, men jag är glad över att inget hände. Jag har haft min hund i en månad. Han har problem med andra hanhundar så det håller vi på att arbeta bort, men inte hunnit så långt än.

Var ute med vovven igår såg att det var en hund där och gick lugnt förbi då de var en bra bit däifrån och hunden lyssnade fint. Sedan går vi över vägen (stor väg) för att komma till ett ställe där han kan rastas.

Då ser jag hunden vi sett innan komma i full kareta med kopplet hängandes efter och ägarna som ropar och kommer efter. Naturligtvis är det en hanhund också.

Tack och lov hände inget de hälsade och blev lite busiga, men det var ju ren tur att hunden int evar könsmogen än tippar på att den var ett halvår.

Nu brände jag bara fingrarna när min vovve drog till.

Men jag tänker lite på hur tänkte ägaren, stor väg och jag har en rottis. Känns ju som att eftersom vi passerat en liten stund tidigare har man inte ett bra fatt i kopplet då? Hunden kunde ju både blivit påkörd eller påhoppad.

Ajja nu kom vi undan med blotta förskräckelsen och ett svullet finger...

Sv: TRäffade på lös hund

Jadu, förstår inte att folk inte kan ha koll på sina hundar...

Tidigare idag kom det en staffetik utspringandes i full fart skällandes från tomten vi gick förbi. Tog faktiskt (för en gångs skull) upp min hund i famnen men det gick bra. Inte en människa syntes till på trädgården, varför släpper man ut sin hund lös utan att vara i närheten när tomten inte är ordentligt inhägnad?

jag träffade på en bunden hund igår, det hade väl inte varit nå speciellt om den inte var bunden i trappen utanför porten, stor rottis hanne som inte blev speciellt glad på att jag och min hund skulle gå förbi på väg ut på promenix. Den låg ner i skuggan av trappen så såg den inte genom dörren, utan hhan hoppade fram i full vakt mode, men nu fick han en dörr i huvudet och jag puttade in min med benet.
Och ägaren "nejj nejj inte såå där, vaa snäll pojke" till en rottis hanne som morrar och hugger så långt han når, utanför min port.

Hmm bra jobbat av ägaren... Har man en hund som inte gillar andra hundar så binder man väl inte fast hunden där det skulle kunna komma andra hundar?

Jag har ju en hund som inte gillar andra hanhundar och nog fasiken ser jag till att han är kopplad vid min sida och även går åt sidan så att det inte finns en chans att han ska nå fram om han gör utfall. Nu brukar jag gå några meter åt sidan sätta hunden och då har det fungerat utan stress.

Nu kan jag ju inte hindra lösa hundar att komma fram, men jag försöker ha respekt för att andra kan tycka det är obehagligt när min rottis gör utfall.

Kan det vara så att tyvärr handlar det än en gång om respekt, att kunna ta hänsyn till andra.

Då ser jag hunden vi sett innan komma i full kareta med kopplet hängandes efter och ägarna som ropar och kommer efter.

Men jag tänker lite på hur tänkte ägaren

Ja, undrar hur någon hundägare tänker som råkar snubbla och tappa kopplet, eller om/när något annat händer som gör att ägaren råkar tappa kopplet??

Herrejösse.. Det lär ju har varit någon form av olyckshändelse/misstag som gjorde att hunden tappades och sådant händer utan att det finns någon tanke bakom :cool:

Kan tänka mig att de säkerligen hade hjärtat i halsgropen när hunden for mot er och över vägen..

Vad jag uppfattade av dem hade dem typ lekt med hunden, alltså inget misstag.

Men alltså man måste ju typ få leka med sin hund då man inte håller i kopplet en liten stund :crazy:

Men det låter typ ändå som ett misstag. Att man gör ett misstag för att man inte hann ta kopplet. Det var ju inte så att det var meningen typ " Ja men nu släpper jag min rottis, som gör utfall, när det kommer en hund och en väg där framme " . Han (hon?) kanske skulle belöna hunden med lek och sen sprang hunden iväg..

Och du uppfattade det så, det måste inte var så..

Men alltså man måste ju typ få leka med sin hund då man inte håller i kopplet en liten stund :crazy:

Ja, det är väl klart man får. Om det inte finns någon annan hund i närheten, ifall man nu inte har kontroll på den då, och om man vet att man hinner få tag på kopplet innan hunden hinner dra om den får syn på något roligare. Annars så, nä, då håller man i kopplet.

Ja, det är väl klart man får. Om det inte finns någon annan hund i närheten, ifall man nu inte har kontroll på den då, och om man vet att man hinner få tag på kopplet innan hunden hinner dra om den får syn på något roligare. Annars så, nä, då håller man i kopplet.

Fast om brukar leka med sin hund utan att hålla i kopplet och det har alltid gått bra. Sen den här gången så stack hunden. Då var det ju ett misstag.

Så antagligen så var det ett misstag. Just den här gången så råkade husse vara en sekund sen.Det låter ju på ts som att de liksom släppte utan att bry sig. Men jag tror att det bara var ett misstag.

Jag kan iaf inte alltid ha 100 % koll hela tiden. Ifall jag haft det så skulle ju inte hunden ha så roligt :crazy:

Jag kan iaf inte alltid ha 100 % koll hela tiden. Ifall jag haft det så skulle ju inte hunden ha så roligt :crazy:

Att ha 100% koll hela tiden är inte samma sak som att ha koll på en plats där olyckor kan hända om hunden kutar iväg. Den kan ha blivit påkörd eller uppäten av en rottweiler, då håller man i kopplet även om hunden inte skulle ha så "roligt". Man rastar hunden lös på platser som är så säkra som möjligt.

Fast om brukar leka med sin hund utan att hålla i kopplet och det har alltid gått bra. Sen den här gången så stack hunden. Då var det ju ett misstag.

Så antagligen så var det ett misstag. Just den här gången så råkade husse vara en sekund sen.Det låter ju på ts som att de liksom släppte utan att bry sig. Men jag tror att det bara var ett misstag.

Jag har full förståelse för att misstag händer och är själv rätt så förstående/förlåtande när det kommer lösa hundar, både för att jag inte orkar hetsa upp mig om inget händer och för att jag gärna själv vill bli bemött så.

Men leker man med hunden med kopplet på så antar jag att det är för att man inte litar på den helt lös. Då kan jag inte se det som ett oskyldigt misstag när hunden sticker om man haft den lös trots att det är både en annan hund och en stor väg i närheten. Dumhet skulle jag kalla det.

Att hunden skulle slitit sig verkar också rätt osannolikt, så himla lätt är det inte att dra kopplet ur handen på någon. Inte ens min stora, som väger 10kg mindre än jag gör, har lyckats med det när han kastat sig efter harar.

Men jaja, spela roll.

Hunden kom lös nära en väg och en annan hund. Det är dåligt. Men jag har iaf förståelse om det händer en gång. Det är inte mer än mänskligt att göra något misstag ibland. Om ägaren bara släppte så är det inget misstag. Men om man råkar tappa sin hund en gång...
Jag skulle iaf inte vilja få massa skit för att jag råkade tappa min hund 1 gång :( Man kanske är mer försiktig i framtiden.

Om det skulle hände flera gånger så kanske jag inte skulle vara lika förstående :angel:

Men man kanske inte ska dra förhastade slutsatser. Ägaren kanske skulle plocka upp hundbajs eller nåt då är man inte lika beredd om ens hund gör ett ryck. Men ja, det var klantigt det kan man inte komma ifrån. Men jag fattar inte varför alla blir helt emot mig när jag säger att det kanske var ett misstag.

Men är det okej för er om vi bara släpper det här? För jag orkar inte att alla är irriterade på mig, jag har nog dåligt självförtroende som det är, okej?

Jag tror inte att någon är irriterad på dig, dom bara förklarar sin syn på saken/ståndpunkt eftersom detta är ett diskussionsforum ;)

KL

Håller med följande citat av Hoppelhase:

Jag har full förståelse för att misstag händer och är själv rätt så förstående/förlåtande när det kommer lösa hundar, både för att jag inte orkar hetsa upp mig om inget händer och för att jag gärna själv vill bli bemött så.

Oftast händer det ingenting om man bara är lugn. Idag på klubbens MH så gick det en inbiten brukssnubbe med sin unga schäfertik (skulle tippa på ca 5 mån) precis brevid MH-banan. Han stod där länge och tittade, varför hunden inte kunde vara i bilen kan jag inte begripa... Hur som helst så sprang den lösa rottisen fram under sin beskrivning varav mannen hissar upp sin stackars tik i halsbandet så att baktassarna knappt nuddar marken. :crazy: Hanen var snäll och ville bara hälsa. Tiken stod (fram tills mannen började hissa) och bara viftade på svansen. Hade han bara hållt sig lugn och inte försökt ta livet av sin valp så hade inget hänt. Beskrivaren sa till honom att släppa ner henne. Han gjorde så, men vid det laget var hon livrädd. Ägaren svor och sa åt rottisägaren att hålla ordning på sin hund. Jösses... det var ju inte så att han inte visste vad vi höll på med på banan direkt.

En eloge dock till alla dom som kom med sina hundar, stannade och väntade på tecken på att få passera! :bow:

Indil; Usch vissa människor borde inte ha hund :(
Hur svårt kan det va att läsa av hundars bas-språk?

Haha, jag vet att det här är ett diskussionsforum och jag har nu sagt mitt ( det kan faktiskt kan ha vart ett misstag ) så nu lägger jag mig. Eftersom alla säger att det inte var ett misstag utan bara idioti så behöver jag inte fortsätta förklara att det kan ha vart ett misstag, eftersom alla redan bestämt sig att det absolut var en dålig ägare som busar med sin hund. Alla får tycka som de vill! ;)

Jag gillar också Hoppelhase's citat. Och jag fattar inte riktigt varför man blir upphetsad :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att någon är irriterad på dig, dom bara förklarar sin syn på saken/ståndpunkt eftersom detta är ett diskussionsforum ;)

KL

Håller med följande citat av Hoppelhase:

Oftast händer det ingenting om man bara är lugn. Idag på klubbens MH så gick det en inbiten brukssnubbe med sin unga schäfertik (skulle tippa på ca 5 mån) precis brevid MH-banan. Han stod där länge och tittade, varför hunden inte kunde vara i bilen kan jag inte begripa... Hur som helst så sprang den lösa rottisen fram under sin beskrivning varav mannen hissar upp sin stackars tik i halsbandet så att baktassarna knappt nuddar marken. :crazy: Hanen var snäll och ville bara hälsa. Tiken stod (fram tills mannen började hissa) och bara viftade på svansen. Hade han bara hållt sig lugn och inte försökt ta livet av sin valp så hade inget hänt. Beskrivaren sa till honom att släppa ner henne. Han gjorde så, men vid det laget var hon livrädd. Ägaren svor och sa åt rottisägaren att hålla ordning på sin hund. Jösses... det var ju inte så att han inte visste vad vi höll på med på banan direkt.

En eloge dock till alla dom som kom med sina hundar, stannade och väntade på tecken på att få passera! :bow:

Under ett MH!?!?!?!
När vi väl kommer med på ett MH hoppas jag innerligt att ingen gör på samma sätt, har man en hund som gillar andra och är lös för att testas blir det ju tråkigt om ens hund piper iväg :(. Hoppas rottisen fick göra om momentet!

KL
Olyckor händer så lätt, och oavsett om det såg ut som att de lekte och hade släppt kopplet: hur vet du att inte de hade tappat hunden, och den busade iväg, och ägarna lekte och busade för att försöka få tag på hunden igen?
Inte alltid hunden sammarbetar och kommer ända fram och den är ung och busig!

Tycker inte att detta var något att uppröra sig över, speicellt då det inte hände nåt, bad de om ursäkt? Iof kan de varit så skärrade så de inte fick fram det med...

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka