Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer inte heller ha träffat valpen före leverans och uppfödaren valde vilken som skulle till vilket hem. Man får vara noga med linjer och hitta en uppfödare vars omdöme man litar på.Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
I dessa tider kan man mest troligt inte träffa valpen innan nej. Men ”i vanliga fall” kan man ju ofta åka o hälsa på om man vill, beroende på vart man bor kan det ju många gånger vara närmare att åka till ett annat land än till en annan svensk stadHur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Det beror ju på när man köper valp, och varifrån.Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.
Eller är medveten om att det kan bli pannkaka om man nu inte känner till linjerna eller uppfödaren. Ibland importeras ju hundar för att deras linjer är ovanliga i landet där man bor, och det är inte alltid så att man känner till uppfödaren. Men då måste man ju också vara villig att ta risken och även ha en plan för vad man ska göra om valpen/hunden inte visar sig vara lämplig för avel exempelvis.Det viktigaste vid import är nog att en känner linjerna väl och/eller känner uppfödaren och dennes kompetens mycket väl.
Eller är medveten om att det kan bli pannkaka om man nu inte känner till linjerna eller uppfödaren. Ibland importeras ju hundar för att deras linjer är ovanliga i landet där man bor, och det är inte alltid så att man känner till uppfödaren. Men då måste man ju också vara villig att ta risken och även ha en plan för vad man ska göra om valpen/hunden inte visar sig vara lämplig för avel exempelvis.
Min ena hund var verkligen en chansning när vi importerade. Men stammen var intressant, föräldrarna såg fina ut, valpen såg trevlig ut på bilder och filmer och uppfödaren var också väldigt trevlig, tillmötesgående och seriös - men okänd.
Extremt vanligt. Detta orsakas av den längsta varianten av merle som kallas för "herding harlequin", vilken i sig själv kan orsaka stora mängder vitt. Tinja är mest troligt på den kortare sidan av herding harlequin.Japp, en harlekinfärgad som var mest svart, med bara lite harlekinteckning på nacken och nån enstaka grå fläck utöver det. På bilden här är det min valp Indigo till vänster och den dåligt tecknade brorsan till höger.
Visa bifogad fil 67610
Det är inte helt ovanligt att de harlekinfärgade blir feltecknade, det kan bli antingen som min valps bror, att de har för lite grått, eller att de får en massa vitt istället - här nedanför är en feltecknad med mycket vitt (från USA, därav kuperade öron).
Om man är intresserad finns det gruppen "merle - sine insertion from mc to mh - the incredible story of merle" på Facebook, en oerhört fascinerande grupp med mycket kunskap baserad på vetenskap.
Tror inte det är så vanligt att du får välja valp i Sverige heller. Jag låter inyr valpköparna göra det och ingen av mina kollegor heller.Hur fungerar det med import? Då kan man väl inte träffa valpen och familjen och hur väljer man vilken valp man vill ha? Hur kommer dom till Sverige? Förlåt för dumma frågor, är bara nyfiken.