Träffa hundar innan andra sprutan?

Cezzan

Trådstartare
Jag hör olika saker hela tiden.
Får eller får inte valpen hälsa på andra hundar innan den fått den "andra" sprutan vid tolv veckors ålder?
 
Sv: Träffa hundar innan andra sprutan?

hunden får och bör verkligen träffa andra hundar innan den är 12 veckor.
det händer väldigt mycket i den lilla valpens utveckling under dessa veckor och det är en super bra period att lära den att saker o ting inte är farliga. sen lär dom sig massor om dom får träffa andra vuxna hundar hur man beter sig och uppför sig.
om valpen inte får träffa andra hundar alls kan det bli att den blir osäker och så för att den inte vet hur den ska bete sig..
åk mycket bil och träffa alla snälla hundar ni känner så ska det nog gå bra i den lilla valpens uppväxt.

lycka till. :)
 
Sv: Träffa hundar innan andra sprutan?

Jag hörde också en massa olika...
Jag lät min valp träffa hundar i min närmaste krets som jag var säker på var välskötta och inte hade ngr sjukdomar.
Kom det en främmande hund när vi var på promenad plockade jag upp Enzo i famnen och sa till ägaren att jag inte ville att de skulle hälsa.
Med tanke på hur många hundar som smugglas in i Sverige nu för tiden... kan ju ha vilka sjukdomar som helst.
Kalla mig nojjig men det var ju mest under de första fyra veckorna. Fast iofs, en skabbig hund skulle jag hålla honom borta från nu också. Men som tur är så varkar de flasta som vi träffar väldigt måna om sina hundar.:)
 
Sv: Träffa hundar innan andra sprutan?

Vi har anmält vår valp till valpkurs, men han får inte närvara förrän han har fått sin 12 v.-vaccination.

Dock bor det här på gården flera hundar, så jag tror nog att han kommer att få träffa några ändå. Svärmor skaffar valp nästan samtidigt som oss också och de är i princip jämngamla, så där har han ju en kompis. Vi bor nära vår kennel också.
 
Sv: Träffa hundar innan andra sprutan?

Det är helt upp till dej!!! Vad du tycker alltså!
Min har inte fått den andra sprutan men han träffar andra hundar dagligen!
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: movi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp