Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara att skratta eller gråta 🙈 bävar för den tiden när mina är stora nog för att "hjälpa till" 😅
Jag grät kanske inte direkt, men jag stannade åkgräsklipparen jag satt på när jag upptäckte det och djupandades en stund innan jag gick för att prata med honom. Det var faktiskt värre den gången han bestämde sig för att bada alla mina frösådda perenner (som var SÅ fina!) i en murarbalja full med vatten :laugh: 🙈 alla dog inte men det blev ganska lång rehab, om man säger så... Eller den gången han kapade en nysatt valnöt, eller... :p
Vad fint att han har klippt bort det där skräpiga högst upp på blomman 😁
Ja men eller hur! Säg till om du behöver hjälp i trädgården så skickar jag över honom :angel:
Noooooo!!!! Jag hade nog adopterat bort barnet på studs :laugh:
Haha, jag är härdad vid det här laget. Han hade en mycket bra förklaring ("jag klippte en och det var så kul så jag klippte en till och en till tills dom var slut") och vi tog i hand på att det är bättre att fråga vilka blommor han kan klippa nästa gång. Kan man kanalisera energin åt rätt håll kommer vår trädgård vara ett mästerverk i dead-heading :D
 
Nu är mina dyrgripar planterade där dom förhoppningsvis ska ge massor med jordgubbar. Minitomaterna jag köpte var det ju många tomater på och vi har ätit allteftersom. Men nu vill jag allt se lite nya blommor....vill ju ha tomater hela sommaren. Dom fick murarhinksboende med gödsel. Dom får vara inne ett tag till. Glasverandan är ju perfekt men jag har bestämt att där ska det vara fint och inte en massa jord o blad. Men jag har ju inte vårstädat än.
 
Vad gör du med den? :) Vet att mamma och pappa hade en jättefin när jag var liten, men jag kommer inte alls ihåg användningsområdet.
Pesto, libbstickesalt (finhackar färska blad med matberedaren, blandar med salt, brer ut på bricka och låter torka något dygn. Rör runt, torkar ett par dygn till. Förvara på glasburkar), torkad libbsticka (både blad som smulas ned i mat/grytor och stjälkarna som kan koka med i grytor likt lagerblad) eller hackar färsk som ört i matiga sallader! Kan användas både i ren grönsakssallad och typ som i tabbouleh.
 
Vi rensar inte våra ängar efter att de anlagts, visst kan det vara så att det är en del mindre önskvärda växter i ytan i början men de minskar i omfattning medan de ängsväxter man sått in ökar i omfattning ju längre ytan slås och materialet forslas bort. Vi har ängar som är 10 år nu och de blir bara bättre och bättre. Men det kan se lite eländigt ut de första tre åren, och har man inte en mager jord så blir det såklart svårt att etablera tex en näringsfattig äng.
Jag gissar att det är jorden som varit problemet för det har fått läggas mycket tid på ogräsrensning här. Omföra långgräsytor till äng är ju enklare, där finns redan en viss flora samt täckande vegetation så det blir inget massuppslag med ogräs.
 
Nu är det här med trädgård en tävling i vem som är den största nörden, det vet väl alla? Så jag har DAMMSUGIT halva kökströdgården ikväll. Bjuder självklart på en förebild...
IMG20220525190012.jpg
 
Första herrgårdspionen slog ut idag.
IMG_20220525_162944_4.jpg
Min femåring får inte tag i sekatörerna, men här om dagen hade hon fäktningsträning i trädgården...med blommande grenar (kul när blombladen snöade ner) och allt annat som stack upp (däribland pionerna). Mitt inre mantra blev då, som en liten tröst jag gärna delar med mig av till berörda i tråden; "de blommar ändå bara någon dag"...



(...men mina fick i a f behålla sina huvuden.)
 
Plockade in lite sallad, ruccola, spenat och rädisor idag. Jag sköljde av dem och mamma sköljde av dem. Ändå hittade jag en snigel bland dem sedan. :meh:
Tyvärr var det en pantersnigel, men jag har ett avtal med dem om att de får vara i min trädgård så länge de inte äter min mat.
Tittade nu på bilder från i måndags...och vad hittar jag då?



IMG_20220523_200532_2~2.jpg



:rolleyes::rofl:
 
Akta dig, den kan bli ett monster :D
Älskar att den vill bli ett monster! :love:
Vad gör du med den? :) Vet att mamma och pappa hade en jättefin när jag var liten, men jag kommer inte alls ihåg användningsområdet.
Örtsalt med massa libbsticka är fantastiskt, men jag föredrar att blanda med annat också (innan den blivit monstruös kan nässlor och kirskål utgöra bulken och sedan lite mer smakrika örter i mindre mängd). Jag tycker det blir allra bäst när jag precis som någon skrev mixar den färsk med salt, då suger saltet åt sig växtsaften med smaken. När det väl torkat ordentligt brukar jag mortla och sila bort tuggiga bitar.
 
Första herrgårdspionen slog ut idag.
Visa bifogad fil 91553
Min femåring får inte tag i sekatörerna, men här om dagen hade hon fäktningsträning i trädgården...med blommande grenar (kul när blombladen snöade ner) och allt annat som stack upp (däribland pionerna). Mitt inre mantra blev då, som en liten tröst jag gärna delar med mig av till berörda i tråden; "de blommar ändå bara någon dag"...



(...men mina fick i a f behålla sina huvuden.)
Fin! :love: (Det gjorde bara lite ont i hjärtat.. :cry::D

Detta barn har mer eller mindre fri tillgång till både sekatörer, grensågar, -saxar mm. Dels skulle han tveklöst få tag på dem själv även om vi hängde högt, gömde etc (plus, orka själv leta efter ett verktyg när man snabbt vill klippa något :D ) och dels vill jag ändå försöka hålla liv i trädgårdsglädjen han faktiskt har. Även om det betyder att pionblomning eller några träd blir lidande på kuppen. :p

Han ser ju dessutom mig och sin pappa beskära, klippa, gräva och fixa i trädgården, så det är egentligen bara rimligt att han vill göra likadant :)
 
Jag råkade bli med sötpotatisstickling via rekoringen. Passar bra för balkongodling...:nailbiting: Min tanke är att mest odla den som bladgrönsak och blir det några knölar så är det bonus.

Kul nog visade det sig att den som sålde var någon som jag tidigare i våras skickat mina märgärter av en lokal namnsort, för han vill försöka föröka upp olika namnsorter som uppkallats efter orten där jag bor (och som tagits fram på en lokal plantskola som var aktiv fram till 50-talet). Det gjorde att sötpotatisen blev min alldeles gratis. Jag satte den i en öppnad jordsäck med hälften kvar, oglammigt och fult men praktiskt för den såg i det närmaste döende ut och behövde genast få väta, den stackars sticklingen. Det ska bli spännande att se vad det blir av den!
 
Tusen projekt pågår samtidigt. Påbörjade lite omskolning idag, eftersom det nog tar ett tag innan jag kan sätta ut sommarblommorna där de ska vara. Dessutom är det ju bra om de får lite storlek så inte sniglarna suger i sig dem första timman 🐌
 
Plantorna till skuggrabatten, lilla rabatten och rosrabatten är planterade och jag har rensat i stora rabatten. Inser dock att det jag köpt fortfarande inte räcker på långa vägar till den 🙈

Det hade ju varit trevligt om den kunde bli fylld någon gång :cautious:

Och jag har myggbett precis överallt nu
 
Sådde ny isbergssallad igår för den grodde inte. Nu på eftermiddagen hade massor av små plantor tittat upp i den första sådden. Tog ur samma påse och eftersom det var så dålig grobarhet så sådde jag måååånga frön :arghh:
Notera att jag har lite drygt 1 m2 till de 7 gurkplantorna och sallad ....... :bag:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 177
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 641
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 029
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp