Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur väl klarar sig plantor i kylig natt-temperatur...? Jag har mina tomater, chili, gurkor etc i vårt uterum, där det blir ljust och varmt om dagen (det är mer växthus än uterum...) men nattetid blir där kyligt; fortfarande neråt 1 eller 2 grader. Jag släpar fn in dem i huset varje kväll men det är ett elände för de blir ju allt fler och större allteftersom de ska omplanteras, så snart ryms ingen i huset längre. Vågar jag lämna dem ute om jag täcker med fleeceduk? Jag måste ha dörren på glänt så att katterna kan komma in, och jag har just nu inte råd att köpa en värmefläkt.....
 
Hur väl klarar sig plantor i kylig natt-temperatur...? Jag har mina tomater, chili, gurkor etc i vårt uterum, där det blir ljust och varmt om dagen (det är mer växthus än uterum...) men nattetid blir där kyligt; fortfarande neråt 1 eller 2 grader. Jag släpar fn in dem i huset varje kväll men det är ett elände för de blir ju allt fler och större allteftersom de ska omplanteras, så snart ryms ingen i huset längre. Vågar jag lämna dem ute om jag täcker med fleeceduk? Jag måste ha dörren på glänt så att katterna kan komma in, och jag har just nu inte råd att köpa en värmefläkt.....
Häng en filt över dörren så katterna kan passera men så värmen stannar kvar?
 
Hur väl klarar sig plantor i kylig natt-temperatur...? Jag har mina tomater, chili, gurkor etc i vårt uterum, där det blir ljust och varmt om dagen (det är mer växthus än uterum...) men nattetid blir där kyligt; fortfarande neråt 1 eller 2 grader. Jag släpar fn in dem i huset varje kväll men det är ett elände för de blir ju allt fler och större allteftersom de ska omplanteras, så snart ryms ingen i huset längre. Vågar jag lämna dem ute om jag täcker med fleeceduk? Jag måste ha dörren på glänt så att katterna kan komma in, och jag har just nu inte råd att köpa en värmefläkt.....

Jag skulle släpa in dem ett tag till. Det är så tråkigt att chansa om de inte överlever. Mitt uterum blir exakt lika kallt som det är utomhus men minus blåsten och tomater ser jag därför till att ha inomhus tills det 8-10 grader nattetid. Men skulle du ändå prova att lämna dem ute så behöver du ju inte testa med alla plantor på en och samma gång - om de nu inte skulle klara det.
 
Jag skulle släpa in dem ett tag till. Det är så tråkigt att chansa om de inte överlever. Mitt uterum blir exakt lika kallt som det är utomhus men minus blåsten och tomater ser jag därför till att ha inomhus tills det 8-10 grader nattetid. Men skulle du ändå prova att lämna dem ute så behöver du ju inte testa med alla plantor på en och samma gång - om de nu inte skulle klara det.

Oh nej. Jag som köpte 2 tomaplantor idag ( pga eran tråd ) jag kommer knäcka ryggen om jag måste släpa på lerkrukorna jag planterade dom i nu!

Jävla Netto som säljer plantor så billigt!
 
Hur väl klarar sig plantor i kylig natt-temperatur...? Jag har mina tomater, chili, gurkor etc i vårt uterum, där det blir ljust och varmt om dagen (det är mer växthus än uterum...) men nattetid blir där kyligt; fortfarande neråt 1 eller 2 grader. Jag släpar fn in dem i huset varje kväll men det är ett elände för de blir ju allt fler och större allteftersom de ska omplanteras, så snart ryms ingen i huset längre. Vågar jag lämna dem ute om jag täcker med fleeceduk? Jag måste ha dörren på glänt så att katterna kan komma in, och jag har just nu inte råd att köpa en värmefläkt.....
Gurkorna ska du absolut släpa in. Jag planterade ut tomater och chili i växthuset för snart två veckor sedan. Jag sätter på värmefläkt om det är kallare än 3 grader på natten. Men gurkorna väntar jag några veckor till med, de vill ha i alla fall 5-10 grader som kallast.
 
3 rejäla hjullastarskopor med ren hästskit har landat i landet, men det går bara att sprida ut på den plana delen, för än är det tjäle i backen så nån ram har jag inte kunnat snickra ihop än :meh:
 
:eek:

Orimligt! Avgå, någon! :rage:
:laugh:

Nåja, dylik altanvy om kvällarna sommartid väger ju upp att tjälen inte släpper förrän en bit in i maj ;)
DSC_0386_zpsg5cwzr0f.jpg
 
Hur väl klarar sig plantor i kylig natt-temperatur...? Jag har mina tomater, chili, gurkor etc i vårt uterum, där det blir ljust och varmt om dagen (det är mer växthus än uterum...) men nattetid blir där kyligt; fortfarande neråt 1 eller 2 grader. Jag släpar fn in dem i huset varje kväll men det är ett elände för de blir ju allt fler och större allteftersom de ska omplanteras, så snart ryms ingen i huset längre. Vågar jag lämna dem ute om jag täcker med fleeceduk? Jag måste ha dörren på glänt så att katterna kan komma in, och jag har just nu inte råd att köpa en värmefläkt.....
Jag satte ut ett par gurkplantor i pallkragar med hus över, för att jag inte tyckte jag hade plats inne. De dog typ första natten trots väl invirade i fiberduk :angel:. Man lär så länge man lever :p
 
Äntligen planterat! I skitlådor från Jula, värdelös genomskinligt plasttak men tja, 50 spänn för två... :p Fick ner sommarrudbeckia och rosa malva samt röd och gul solros. :) Sådde inte allt men kanske ska peta ner mer malva i kruka. Solros sätter jag nog fler på friland direkt. Samt la massor med luktärtor i blöt som jag kan plantera i morgon. Kommer nog så ett gäng direkt i landet om ett litet tag också. Mamma köpte gurkört till mig så den ska jag också så på friland ihop med honungsörten.

Kollegans kronärtskockor verkar jättefina och mina omplanterade blomstertobak frodas. Mina tomater verkar också återhämta sig och chilin är på väg att blomma igen. :)
 
Idag är det en månad kvar tills vi får tillgång till trädgården (och huset som vi ska bo i). Herregud så många planer jag för den pyttelilla trädgården!

Ack, livets svåra val! Snart börjar det bli dags att beställa häckplantor då jag vill få dem i jorden så snart som möjligt efter flytten så att de får hela sommaren på sig att etablera sig. Jag har nästan helt bestämt mig för att välja den lite dyrare leverantören där jag med säkerhet får väl förgrenade plantor. Det är dock en prisskillnad på 8000 kr jämfört med det billigare alternativet. Å andra sidan blir jag ju knappast glad av en avenbokshäck som kanske inte har några grenar nedtill alls på plantan och då är ju det också pengar i sjön. Men samtidigt så finns det ju inget som säger att de billigare plantorna inte är superfina och då har jag kanske betalat 8000 kr extra i onödan.

Ibland avskyr jag att jag är en person som måste vrida och vända på alla beslut i all oändlighet istället för att bara fatta ett beslut. :arghh:
 
Minusgrader och ev snö på gång! :nailbiting: Här var det minus inatt, jag har nog tagit död på en hel del blommor som blev kvar ute. :(
 
Ja vi hade också en minusgrad i natt men bara regn på horisonten, sisådär kring söndag. Perfekt att så i helgen alltså. :) Ska ev bli runt nollan en natt i början på veckan men de har stadigt ändrat prognosen till det bättre, från snö och minusgrader till 0/+ och regn.
Verkar som jag kommer gå bananas med min nakna jordplätt och sommarblommor och är helt förväntansfull över ymnig blomning. Tänker stå där på semestern och bara lyssna på allt surrande (och springa som en galning med kameran, men det är ju givet). Idag ska jag gräva bort resten av ogräset i kanterna och införskaffa vattenslang + vattenspridare. Kommer behövas i trädgårdens torraste hörn, men också det soligaste och mest vindskyddade. Gödsel ska flyttas och myllas ner.

Jag hoppas någon annan vill göra det sista i badrummet för det vill inte jag. :angel:

Tar förresten gärna tips på tåliga krukväxter att ha i söderfönstret. Förutom kaktus. :p Blir ruskigt varmt där. Är det kört även om man vattnar duktigt?
 
Miiih. Såg Den sista skörden förra veckan och GMO OMG igår. Och sen The Human Experiment (Jag älskar samhällsdokumentärer). Jag vill odla min egen mat :arghh:
Har iaf planterat om plantorna från mitt drivhus. Och gett bort tre av warg-tomaterna till en kollega. Hon ska få lite chili, tomat och paprika-plantor av mig också när dom har växt till sig lite mer. Det är en av fördelarna med att jobba på skola - det finns ofta en eller ett par NO-lärare som gillar växten som man kan kränga överblivna plantor på :D
 
Ja, "Den sista skörden" var motiverande att se för en hobbyodlare med ett eget litet kretslopp av djurhållningen.... och fasen så deprimerande i övrigt.
Jag har redan sett de flesta andra stora dokumentärer om klimat/kost/industri/samhälle så reagerade inte jättemycket, har redan gått igenom den depressionen :P men gillade att den hade en svensk kontext. Gillade du den kan jag rekommendera Sustainable - finns på nettan. Jag har sett den säkert 3-4 gånger nu senaste månaderna. (Varvat med Cowspiracy, Forks over knives och Before the Flood. Och Minimalism :angel: #hjärntvättad)
 
Idag fick jag hem dyngan, men försent för de blommor jag dåraktigt nog bar ut igår kväll. Hade jag hunnit få hem den tidigare hade jag fyllt pallkragarna och täckt dem där. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp