Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
@GardenAngel Nej jag är inte sådär "what, är det SÅ det ser ut :eek: "-chockad av programmet, har sett en del av dokumentärerna och läser också en hel del om peak oil och "Matens pris" och sådana måttligt glada men upplysande saker. Men jag har inte slutat att bli deprimerad när jag ser en ny produktion på samma tema. Vet inte om det är bra eller dåligt... Men Sustainable tror jag inte jag känner igen, den ska jag kolla! (Varvat med Trädgårdstider och Trädgårdsdrömmar.) :D
 
@GardenAngel Nej jag är inte sådär "what, är det SÅ det ser ut :eek: "-chockad av programmet, har sett en del av dokumentärerna och läser också en hel del om peak oil och "Matens pris" och sådana måttligt glada men upplysande saker. Men jag har inte slutat att bli deprimerad när jag ser en ny produktion på samma tema. Vet inte om det är bra eller dåligt... Men Sustainable tror jag inte jag känner igen, den ska jag kolla! (Varvat med Trädgårdstider och Trädgårdsdrömmar.) :D
Sustainable är jättefin och hoppfull, med världens sötaste ekologiska hemmabonde i huvudrollen :love:
 
Fick tag på virkesleverantören idag, som konstaterade att "det var ju inte bra" när jag efterlyste mitt virke som skulle ha varit här veckan efter påsk, men det lät som att jag blir kompenserad med lite extra virke och det vore ju inte helt fel i såna fall, ty virke kan man ju aldrig ha för mycket av, säger jag som växte upp med ett sågverk i släkten och små byggprojekt finns ju alltid :idea:

Utlovad leverans i början av nästa vecka, så jag hoppas det kommer då också för till veckan ska det markisoleras om runt en av utbyggnaderna här = jordmassa till mitt land = vore bra att ha ramen klar till dess :D
Inser att sådd i landet och jordgubbslandsflytt inte är så långt bort nu :bump:
 
Klätterros (egen uppfödd) ska den toppas? Den är ganska klen i "stammen"
I natt var den ute för första gången.
DSCN1896.jpg
 
Jobbat i trädgården idag och tömt komposterna och fyllt på med kompostjord och jord i rabatterna. Ett riktigt skitgöra. Är inte klar än, men på god väg. Är nästan helt självförsörjande på jord nu, så det känns ju bra.

Annars har jag skolat om tomatplantorna. De ser ut att må finfint. Det är fullproppat överallt inomhus. Har sått gurka också som har grott på bara tre dagar.
Lite potatis har jag satt också. Har inget riktigt trädgårdsland så jag har satt ner dom lite här och var mellan bärbuskarna.
Sen har jag sått lite vallmo i rosrabatterna. Har olika vallmosorter i stort sett i hela trädgården, så man kan säga att jag gör skäl för mitt användarnamn i alla fall. ;)

Annars, tidigare i vår har jag ägnat mig åt att typ bonsaiklippa några uppstammade tujor vi har. Har tagit löjligt lång tid, säkert nästan tio timmar per träd.

Rosor och träd klippte jag tidigare i våras, trots att man egentligen ska vänta med rosorna. Men det verkar inte gått någon nöd på dom. :p

Planen är att börja så sallad och spenat i pallkragarna snart.
Lite bönor och sockerärtor blir det väl också. Det kommer jag förgro i växthuset om några veckor.

I övrigt, trädgården är i fantastiskt bra skick. Allt växer så det knakar och allt ser friskt ut. Alla vårlökar blommar. Min flod med scilla som jag planterat har blivit ett hav. :love: Det är fullt med kungsängsliljor och narcisser. Krokus och snödroppar har blommat tidigare i vår.
Pionerna är i full gång. Nävorna som jag har tagit skott på och planterat typ överallt har tagit sig fantastiskt bra.

Snart är det också dags att dra igång vattnet för året och sätta igång fontänen igen.
Men, den riktiga glädjen över trädgården vill tyvärr inte infinna sig ändå. Jag känner mig lite allmänt hopplös i humöret. :(
Jag hoppas att det vänder snart och att jag kan njuta av trädgården i alla fall.
 
Det har hunnit komma mer ogräs i min jordplätt nu på kort tid än jag trodde, sablarns förgätmigej... Men det gick rätt smidigt att gräva upp iaf. Enstaka kvickrot, nässlor, skräppor och kirskål. Jordfräsmetoden gjorde verkligen susen på kirskålen. :up: Nu återstår att köra dit gödsel och sprida ut gödseln som ligger i ett hörn, kratta fint, så och vattna. Riktigt varmt där och vindskyddat. Svettigt arbete! Hade jorden varit bättre skulle jag sått gurka och andra knussliga där! Kanske nästa år efter att ha vänt ner sommarblommorna i myllan och bättrat på med ännu mera gödsel. :)

Sådde luktärt men krukorna räckte inte till... Ska nog plutta ner resterande direkt i odlingsbädden. Fick fler frön av mamma också till mitt blomsterhav. Sommaraster och ringkrage och massor med självplockade ringblommor. :d
 
Nu har jag varit å handlat hem lite för att plantera i trädgården.
Det kommer bli så fint :love:

Det blev tre dvärgkörsbärsträd, ett dvärgsyrenträd på stam, 2 plantor med amerikanska blåbär, 1 björnbärsbuske och tre st norskspirea. Dom ska jag ha fler av men börjar med tre. Tanken är en liten häck men ska se hur många jag behöver :)

IMG_20170505_173912_539_zpsp6edcrqm.jpg


Hunden är en linslus så hon ville vara med :D
 
Har inte läst igenom tråden så kanske kommer med en fråga som redan har diskuterats här. Det är dags att beställa hem lite jord, dels till hallonplantorna (lär plantera om dem nu även fast det inte är helt optimal tid att göra det, ska byggas staket och vissa av plantorna står ivägen), sen ska det anläggas trädgårdsland med pallkragar, odlas lite blommor i nya rabatter. Men det är rena rama djungeln vad man ska välja för märke på jorden!!

Är Gardol planteringsjord bra eller dålig för att använda till det övre skiktet i pallkragarna? Undre ska jag fylla med blad, kvistar och även hästskit om jag får tag på det (grannens hästar går på lösdrift så beror på om det ska rensas i ligghallen).

Vad ska jag ha till hallonhäcken? Just nu är det bara lera där, uppblandat med lite aska sen säkert 10 år tillbaka. Vill hallonen ha täckbark som övre skikt?
 
Känner mig rik och nöjd med mina bortåt 20 kronärtskocksplantor, när jag på plantskolan ser att man kan köpa EN (förvisso ståtlig) för 155 spänn. O_o Jag pallade inte att åka till Flora Linnea idag, så jag "blev tvungen" att tröstköpa en annan ros (Crown Princess Margareta) på den närmare plantskolan i stället. (Vilket dock inte innebär att Gloire de Dijon är avbokad, bara uppskjuten. Den har redan en destinerad plats på innergården ju :) )

Och givetvis så slog den galna plantzombien till och bara "kolla, du kan köpa tre plantor ramslök för BARA 100 kronor, det gäller bara den här helgen! du kanske aldrig kan få tag på ramslök sedan, du måste köpa dem nu. Köp ramslök. Köp ramslök. Måste måste måste."

Och häpp - så står man där med ännu en ros att gräva ner. Och tre små plantor ramslök. Och två löjtnantshjärta (men de hade jag faktiskt planerat att köpa!)
 
Senast ändrad:
Idag har jag grävt upp en blomsterfunkia från en ogrässlänt, delat upp den i 6 delar och planterat om.
Förhoppningsvis så överlever både de större delarna som åkte direkt ner i jorden på ny ogräsfri plats och de små ströskotten som blev över och som planterades ner i krukor och i väntan på tillväxt/överlevnad står bredvid rabatten.

Den ogrässlänten har nog varit nått försök till rabatt en gång i tiden, tror jag för dolt i ogräset finns en stenkant och sen finns det sporadiskt med smultron och nån enstaka smulgubbsplanta och i alla fall de sistnämnda ska jag väl gräva upp och förflytta för de ser inte ut att trivas speciellt bra där i ogräsväldet..
 
Känner mig rik och nöjd med mina bortåt 20 kronärtskocksplantor, när jag på plantskolan ser att man kan köpa EN (förvisso ståtlig) för 155 spänn. O_o Jag pallade inte att åka till Flora Linnea idag, så jag "blev tvungen" att tröstköpa en annan ros (Crown Princess Margareta) på den närmare plantskolan i stället. (Vilket dock inte innebär att Gloire de Dijon är avbokad, bara uppskjuten. Den har redan en destinerad plats på innergården ju :) )

Och givetvis så slog den galna plantzombien till och bara "kolla, du kan köpa tre plantor ramslök för BARA 100 kronor, det gäller bara den här helgen! du kanske aldrig kan få tag på ramslök sedan, du måste köpa dem nu. Köp ramslök. Köp ramslök. Måste måste måste."

Och häpp - så står man där med ännu en ros att gräva ner. Och tre små plantor ramslök. Och två löjtnantshjärta (men de hade jag faktiskt planerat att köpa!)

Vad gäller ramslök... kolla på Tradera :up: Jag köpte ett gäng där och funkar det inte så var det inte så farlig kostnad.
 
Tradera är ett jättebra alternativ! Har köpt mina första jordärtskockor där. Och stjärnflocka. Men plant-jävla-zombien tar inte över lika jäkla starkt där, som när man plötsligt står och stirrar lystet på något som man inte ens vet var man ska plantera.

- "Du vill ha den här piprankan/klematisen/rosen. Du måste ha den. Ditt liv är inte alls komplett utan den."
- "Njä, det vet jag inte, jag kom ju inte hit för att köpa någon sådan, och var skulle jag sätta den någonstans?"
- "Det spelar ingen som helst roll. Du måste köpa den och forsla hem den. Och du måste göra det NU. Måste måste måste."
-"Ja. Jag måste köpa den. Jag måste köpa den nu."

*går viljelöst till kassan och betalar, med tom blick*

:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp