Trädgårdsuppfödning? Flock?

G

Geggnir

Jag funderar mycket på vad ni som talar om "trädgårdsuppfödning" menar.
Vill gärna ha ett uttömmande seriöst svar.

Vad beträffar hästar som går i flock så vill jag gärna veta hur många hästar ni menar då ni använder ordet flockuppfödning.
Vad anser ni vara minsta antalet hästar för att kallas flockuppfödning?

Jag har sett ett antal hästar (hos välkända uppfödare)som gått i stora flockar om 20-40 st och noterat att dessa unghästar hade bl.a eftersatt hovvård samt att en del var väldigt tunna och omusklade trots att de hade stora ytor att röra sig på.

Funderar också mycket på hur en unghästs foderstat kan tillgodoses
då den går i storflock.
Jag har aldrig hört att varken hö eller ensilage innehåller allt ifråga om mineraler som den växande hästen behöver eller den vuxna hästen heller för den delen.
Jag tror INTE på att de som har hästar i så stora flockar går ut och ger hästarna det tillskott de behöver.

Det pratas mycket om på forumet om rätt foderstat och jag vill gärna bli överbevisad om hur detta fungerar om hästarna inte utfodras individuellt.

Hoppas att den här tråden kan vara av intresse.:idea:
 
Sv: Trädgårdsuppfödning? Flock?

Vi måste till att börja med skilja på uppfostran och uppfödning. Begreppet "trädgårdsuppfödd" syftar oftast på uppfostran. Det betecknar en häst som inte fått lära sig de sociala regler och språk som gäller i en hästflock. Samtidigt har de inte den respekt och lyhördhet gentemot människor (OBS plural) som hästar uppfostrade i naturlig blandflock. Det är alltså en häst som bits och/eller trampar/går på och kan tänkas sparka, vilket är oerhört ovanligt med en "flockuppväxt" häst. Jag ser skillnad på de islandsfödda och många svenskfödda och föredrar helt klart islandsfödda om jag inte kan komma över en i blandflock europafödd pålle. De är mycket lättare att jobba med enligt min erfarenhet.
En flock kan bestå av en eller flera grupper och en grupp kan vara en hingst med ett eller flera ston och unghästar. Eftersom hästen inte är revirhävdande kan flera grupper röra sig tillsammans.
Foderstat och näringslära är en helt annan sak som gäller oavsett hur den lever, i eller utom flock.

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Trädgårdsuppfödning? Flock?

:bow: :bow: :bow:

Jag har tillslut beslutat att ha min isländska hingst(åring) hemma över sommaren i blandflock. Sedan ska han få gå på hingstbete på vintern(och vidare), så han får vara med många jämnåriga.

Mest för att jag ska kunna förebygga exem då jag ev ska visa honom så småningom...

Hoppas att jag kan behålla den respekt han har för människor. Har själv en tädgårdsuppfödning och han är inte särskillt rolig... går på, bufflar, springer över, noll respekt alltså..
 
Senast ändrad:
Sv: Trädgårdsuppfödning? Flock?

Jag har haft de hästar jag har fött upp i en flock från de att de skiljdes av från stoet till det var dags att rida in dem.
Resultatet blev harmoniska hästar som visar respekt för både männoskor och övriga hästar.
Ingen av dem tigger,nafsar med mera.
Det här med trädgårdsuppfödning ser jag ett samband med att en del hästägare (även om hästen går i flock) ger unghästarna mycket ur hand och "skämmer bort dem".
Det har jag sett resultat på i de här flockarna.
Det ena var ett sto, hon har gått i en flock på ca 20 hästar.
De hade fri tillgång på ensillage och hade sedan en mineralbalja som alla hade chans att äta ur.
Detta fungarade bra och alla var fina i hull.
Det andra var en hingst som gick i flock på ca 10 hästar.
Lika dant för dem hade de fri tillgång på ensilage och mineraler.
Det tredje är en hingst som i nuläget går i hingstflock hos en känd person med ca 15 hästar.Verkningen av hovarna har fungerat mycket bra.
Jag tror det hänger mycket på vem man sätter sin häst i flock hos om hur verkningen fungerar.Har bekanta som haft sina hästar i andra flockar och det har fungerat bra även för dem.
Minsta antalet hästar i en flock skulle jag tycka 7-10.
 
Sv: Trädgårdsuppfödning? Flock?

Handmatning och bortskämmning är ju precis det man ska passa sig för. Ska vara mkt noga och tänka igenom allt jag gör med denne lille.

Han får då gå med sju andra hästar i olika åldrar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp