Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har en klätterhortensia på altanstaketet, den ger en tät inramning. Klematis är ju en mera skir vägg. Ska du sitta nära så hade jag valt en doftande kaprifolVi har byggt ett vindskyddande staket vid vår altan som jag tänkte låta några rosor och klematis växa upp på. Runtom har jag tänkt några perenner jag har tittat ut online. Jag var inom en plantskola som brukar ha mycket fint och visst hade de det nu med, men bara en av de tilltänkta perennerna. Det krävdes mycket karaktär att inte köpa något annat . Som väl är så ska staket målas en gång till innan plantering.
Det fick följa med lite sommarblommor till några krukor med hem i alla fall.
Däremot ökade listan med villhöver växter. En uppstammad lagerhägg hade varit trevligt, vintergrön dessutom, och så hade de så fina Rhododendron osv.
Zonkartan fungerar ju inte som en strikt ritad gräns i terrängen.Jag kanske minns fel men jag har för mig att jag har läst tidigare inlägg om folk som kunnat avgöra om zonen när de bott nära gränser etc, men den där kartan är ju inte så detaljerad. Gissar man eller finns det mera detaljerade kartor?
Vi bor i 3
Ja precis så är det med zoner. Och så kan man ha microklimat med en helt annan zon där det är skyddat och varmt. Det skulle jag vilja ha någonstans, och ha en katsura
Jag skulle säga zon 3/4 för dig.Nähä du högst oklart men jag är nog mer zon 2 Måste kolla med min kollega som är bättre på geografi än jag
Jag skulle säga zon 3/4 för dig.
Vi har en klätterhortensia på altanstaketet, den ger en tät inramning. Klematis är ju en mera skir vägg. Ska du sitta nära så hade jag valt en doftande kaprifol
Jo fukt vill hortensia ha. Den heter ju hydrangea = vattenkruka typ.Staketet är ganska tätt redan som det är. Jag kommer kanske få sätta en spaljé utanpå för att rosorna ska ha något att få bättre stöd av. Klematisen har jag tänkt ska fylla ut rosen lite, får se om det lyckas .
Kaprifol skulle nog kunna trivas, det finns massor av förvildad i skogen häromkring, men det är inte en av mina favoriter.
Jag har för mig att klätterhortensia helst vill ha mullrik fuktig jord?
Vi har ett lager sandig matjord och sen ren sand. Nyanlagd tomt. Salta hårda västvindar på det också . Folk har mycket Syrén, beskärda björkar, silverpäron och tallar i trädgårdarna häromkring.
Det är en utmaning att hitta växter som trivs i den här miljön, fördelen är iaf att det är zon 1.
Vi behöver jobba med tåliga buskar, häckar och träd på baksidan av trädgården för att få lite lugnare läge. Det är kul men inte så enkelt att börja från noll med en trädgård . Men det får ta sin tid och växa fram tänker jag.
Tycker det har varit intressanta inslag om sådan miljö i Gardeners World. Vissa har skapat superfina trädgårdar vid Storbritanniens kust med växter som många har i t.ex. Kalifornien eftersom det är torrt, blåsigt och salta vindar där. Man kan ha riktigt roliga saker men jag minns inga sorter nu. Googla runt lite, i zon 1 har du ju stor frihet och kan välja lite mer exotiska salttåliga växter. Hade jag tyckt var roligt!Staketet är ganska tätt redan som det är. Jag kommer kanske få sätta en spaljé utanpå för att rosorna ska ha något att få bättre stöd av. Klematisen har jag tänkt ska fylla ut rosen lite, får se om det lyckas .
Kaprifol skulle nog kunna trivas, det finns massor av förvildad i skogen häromkring, men det är inte en av mina favoriter.
Jag har för mig att klätterhortensia helst vill ha mullrik fuktig jord?
Vi har ett lager sandig matjord och sen ren sand. Nyanlagd tomt. Salta hårda västvindar på det också . Folk har mycket Syrén, beskärda björkar, silverpäron och tallar i trädgårdarna häromkring.
Det är en utmaning att hitta växter som trivs i den här miljön, fördelen är iaf att det är zon 1.
Vi behöver jobba med tåliga buskar, häckar och träd på baksidan av trädgården för att få lite lugnare läge. Det är kul men inte så enkelt att börja från noll med en trädgård . Men det får ta sin tid och växa fram tänker jag.
Jag har fått höra att norr om kullen är 2 och i söder om kullen är 3-4, lokalt. Vissa växter trivs ypperligt på ena sidan, men inte andra. Och sen spelar ju mineralerna roll också, beroende på platå, om man nu verkligen ska djupdyka.Fast jag bor inte i Skara ser ut att luta mer åt zon 2/3
Tycker det har varit intressanta inslag om sådan miljö i Gardeners World. Vissa har skapat superfina trädgårdar vid Storbritanniens kust med växter som många har i t.ex. Kalifornien eftersom det är torrt, blåsigt och salta vindar där. Man kan ha riktigt roliga saker men jag minns inga sorter nu. Googla runt lite, i zon 1 har du ju stor frihet och kan välja lite mer exotiska salttåliga växter. Hade jag tyckt var roligt!
Nästa avsnitt av Amerikanska trädgårdar ska vara i Florida och Kalifornien så du kanske kan få tips där ocksåVad spännande. Jag ska se om jag kan hitta några sådana avsnitt. Jag har en tanke om ungefär hur jag vill att trädgården ska bli och lite tips på vägen är alltid bra.
Hittade en lista på engelska här för UK så i zon 1 borde det funka för dig med?Vad spännande. Jag ska se om jag kan hitta några sådana avsnitt. Jag har en tanke om ungefär hur jag vill att trädgården ska bli och lite tips på vägen är alltid bra.
Vilken bra lista! De som är för de nordligare delarna av uk kan säkert funka här.Hittade en lista på engelska här för UK så i zon 1 borde det funka för dig med?
https://www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=472