trädgårdstips tack...:)

tinissen

Trådstartare
vi har dränerat hus och lagt nytt avlopp o sånt vilket har inneburit att vi inte längre har en växt i trädgården:( men nu börjar de bli en slutände på allt markarbete och snart kan vi sätta igång o plantera o sånt:)
men vad ska vi ha?? jag o min man är överens om att vi iaf ska sätta ett par träd, vi är ute efter träd som blommar april-juni och sen får någon slags frukt/bär framåt augusti, och gärna annat än gröna blad, och det ska inte ha några stora frukter som ex äpplen o sånt.. och sen även lite tips på annorlunda buskar. vi har barn så det får inte vara några giftiga växter. vi har ganska lerrik väldränerad jord. kom med tips o ideer:)

Sv: trädgårdstips tack...:)

Hmmmm! Något som är gott, men det tar nog några år innan de bär frukt, är ju bigaråer!!! Supermumsigt och de kostar ju faktiskt en del att köpa i affär! Sedan har ni ju vinbärs- och krusbärsbuskar! :d

Annars kan ni ju kolla med t ex personal på Plantagen och andra växtbutiker, som borde kunna ge er bra tips och alternativ på olika buskar och träd. :D

Lycka till med trädgården! :banana:

Håller med om biggaråer, vi satt ett alldeles utanför altanen och det bär rikligt med bär. Supergott, men man får se till att skörda innan fåglarna gör det!

Men du, har ni barn är det väl perfekt med äppel- och andra fruktträd?
Äpple, körsbär (biggaråer), plommon och päron som fruktträd, rosenaplar bara för ögats lyst (blommar underbart)!
Buskar; svarta och röda vinbär, krusbär, blåbärsbuskar
också ett litet land (kanske upphöjt för lättast skötsel) med jordgubbar, smultron och rabarber.

hallon och björnbär har ju en tendens att bli lite "snåriga" så där bör man nog vara rätt smart i sitt val om lämplig växtplats.

Jag vet ju inte om det passar för er men vi har byggt på vår arsenal med "ätbara" träd och buskar eftersom, barnen tycker att det är hur mysigt som helst och jag hittar dem oftast kring den gigantiska röda vinbärsbusken!

Gör gärna "områden" snarare än solitärer, kanske kan ni rent av skapa något "rum" i trädgården?
Vi har syrénhäck runt gården och det ger en fantastisk väldoft, så gör även häggen.

Jag tycker de japanska körsbärsträden är så fina i sin rosa blomning :) Vet eg int eom de får frukt iofs. Har inget själv... Men de blommar jättefint här i byn nu :)

Syrener är fint men så kort tid på året...

Hur stor trädgård handlar ddet om?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 564
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar