Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Nu blommar mina trädliljor! De vita är nog 2 meter höga och doften om natten är bedövande ljuvlig! Nattfjärilarna är saliga!
9a852ab2-190d-4fbf-b75e-a313c84b2bed.jpg
 
Fjädervallmon blommade över fort. Hur gör jag nu för att ta vara på frön? Kan jag kapa och torka kapseln redan nu eller ska jag lämna den ett tag? Hur länge?
Vallmon står i baljor med dahlior som det kommer grävas i en del i höst och vår så jag vill inte förlita mig enbart på att den självsår sig, och skulle vilja ge bort lite fröer också :)
20240723_115630.jpg
 
Fjädervallmon blommade över fort. Hur gör jag nu för att ta vara på frön? Kan jag kapa och torka kapseln redan nu eller ska jag lämna den ett tag? Hur länge?
Vallmon står i baljor med dahlior som det kommer grävas i en del i höst och vår så jag vill inte förlita mig enbart på att den självsår sig, och skulle vilja ge bort lite fröer också :) Visa bifogad fil 149778
Kapseln ska bli brun och torr först, om du skakar den kommer du höra att det rasslar. 😊
 
Den här trädliljan, intill den vita i inlägg #921, blommar ännu mer! Helt otrolig!! Den doftar också helt underbart! Men jag fick jaga liljebaggar så fort de första skotten dök upp ur marken i våras. Färgen är finare i verkligheten!Visa bifogad fil 149834
Så vackra de är, dina trädliljor! Är de svåra att få att trivas? Läste någonstans att de är känsliga för kalk och här är vattnet och marken kalkhaltigt. Är det idé att prova?
 
Oj! Det måste vara tvärtom - vi har extremt kalkrik mark och vatten och de stormtrivs!

Dessa (en vit och en röd/orange/rosa) satte jag nog för 10-15 år sedan. En enda av varje. Sen har den bara vuxit och vuxit varje år. Den sprider sig lite så nu är det nog 7-8 plantor men nära intill varandra. Jag bara gödslar litegrann på våren, inget annat. Håller efter liljebaggar och sniglar. Vattnar om det är torrt (med kalkrikt vatten ur sjön!!) Den står ganska soligt, intill verandan. Prova, absolut!!!
 
Jag ska flytta alla mina pallkragar. Kanske ta bort några, bygga upp på höjden istället. Vi får se .

Men. Frågan är, hur flyttar jag dem enklast? Och hur minimerar jag ogräset sen på nya stället? Är markduk det bästa eller finns det andra knep?
 
Oj! Det måste vara tvärtom - vi har extremt kalkrik mark och vatten och de stormtrivs!

Dessa (en vit och en röd/orange/rosa) satte jag nog för 10-15 år sedan. En enda av varje. Sen har den bara vuxit och vuxit varje år. Den sprider sig lite så nu är det nog 7-8 plantor men nära intill varandra. Jag bara gödslar litegrann på våren, inget annat. Håller efter liljebaggar och sniglar. Vattnar om det är torrt (med kalkrikt vatten ur sjön!!) Den står ganska soligt, intill verandan. Prova, absolut!!!
Det låter fantastiskt! Nästa uppdrag: fundera över sort/-er och hitta lökar :up:
 
Jag ska flytta alla mina pallkragar. Kanske ta bort några, bygga upp på höjden istället. Vi får se .

Men. Frågan är, hur flyttar jag dem enklast? Och hur minimerar jag ogräset sen på nya stället? Är markduk det bästa eller finns det andra knep?

Jag gillar inte riktigt markduk utan har börjat använda reklamblad och kartongpapp istället (efter inspo från Sara Bäckemo).
 
Jag har fått bra resultat med papper och kartong men om du inte är nöjd med det så är det ju markduk som gäller.
Ja, när kartongen är nedbruten kommer ogräset upp igen. Eller rättare sagt gräset. Och det rejält! Men med det sagt, jag har markduk i vissa kragar och har problem där med..
Är det värt att investera i brickor?
Fast då blir det ju maskfritt, och det är ju inte heller så kul..

Hmm.. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Nytt träd (plus ny buske) idag
Har länge varit kär i blomsterkornellerna 😍 men det har varit lite utanför min budget, I vår hittade jag dock en vit och idag hämtade jag en rosåa "Satomi" växer ju väldigt långsamt men kanske får se blommor nästa år 😍

Screenshot_2024-07-24-18-38-45-146_com.facebook.katana.jpg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp