GaffelJag planterade om tomatplantor idag. Det gick inte jättebra, hade svårt att få upp dem och ett par av dem blev av med mycket av rötterna. Hoppas de klarar sig i alla fall.
Bästa tomatplanteringshjälpredskapet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
GaffelJag planterade om tomatplantor idag. Det gick inte jättebra, hade svårt att få upp dem och ett par av dem blev av med mycket av rötterna. Hoppas de klarar sig i alla fall.
Jag skadade ett par rejält vid omskolning, ingen dog! De verkar tåliga, tomaterna.Jag planterade om tomatplantor idag. Det gick inte jättebra, hade svårt att få upp dem och ett par av dem blev av med mycket av rötterna. Hoppas de klarar sig i alla fall.
Ja det låter logiskt. Vet inte riktigt hur jag tänkte i morseAha
Tänker nog ändå att det är bäst att grusa först så växthuset står på gruset
Tror jag i alla fall
Hur litet växthus tänker du dig?
Tänker mig typ 80-100 brett, 50 djup och 120-150 högt. Liknande det här, fast inte för pallkrage: https://www.xn--ob-eka.se/tradgard/odla-plantera/pallkrageodling/vaxthus-for-pallkrage-odla-5003633
Hade inte litat på att det skyddar från frosten, men du kan ju komplettera med att täcka plantorna med fiberduk. De blir dock rejält varma om solen ligger på, så det bör man hålla koll på!
Nej, jag tror det är lite väl optimistiskt att tro att det räcker vid frost. Tänker att jag har det så öppet det går under dagtid, och bara stänger på natten och då kompletterar med fiberduk om det är frostrisk. Förhoppningen är att det ändå ska vara en mindre arbetsinsats att täcka med duk i huset, än när plantorna står fritt och duken måste förankras för att inte blåsa iväg...
Hur många köldgrader klarar t ex tomater och gurkor med fiberduk?
Vissa växter är känsligare för pyralider än andra, ärtor är väll en sådan typ.Aha. Så de är extra effektiva att ta upp eventuella pyralider och ev dö...
Funderade på varför inte exvis solrosfrön var lika bra!
Även om de inte dör så brukar de stanna av i tillväxt om det faller under 14 grader i dygnstemperatur.Nej, jag tror det är lite väl optimistiskt att tro att det räcker vid frost. Tänker att jag har det så öppet det går under dagtid, och bara stänger på natten och då kompletterar med fiberduk om det är frostrisk. Förhoppningen är att det ändå ska vara en mindre arbetsinsats att täcka med duk i huset, än när plantorna står fritt och duken måste förankras för att inte blåsa iväg...
Hur många köldgrader klarar t ex tomater och gurkor med fiberduk?
Tomater vet jag inte, har inte utsatt dem.Hur många köldgrader klarar t ex tomater och gurkor med fiberduk?
Får prova det näst gång, tack för tips!Gaffel
Bästa tomatplanteringshjälpredskapet
Som tur är, så är de ju tåliga. Jag får hoppas på det bästa.Jag skadade ett par rejält vid omskolning, ingen dog! De verkar tåliga, tomaterna.
Även om de inte dör så brukar de stanna av i tillväxt om det faller under 14 grader i dygnstemperatur.
Hoppar in med en fråga. Jag gissar att detta diskuterats tidigare men jag hoppas att ni ursäktar mig för att inte ha tagit mig igenom denna och tidigare trådar.
Vi ska förr eller senare bygga en pergola med tillhörande staket på baksidan, men det blir inte i år och kanske inte nästa år heller. Tills dess måste vi ändå inhägna för barn och hund på ett snyggt sätt. Det är en veranda som kanske är 5 meter lång där vi tänkte ställa lite högre rabattlådor i rad. Men, vi har dovhjortar här, och när jag säger här så menar jag inte att de eventuellt passerar någon gång i veckan utan de bor här. Jag ser dem kanske varannan dag och ser spår i snön efter varje natt. Vi har dessutom ett smaskigt äppelträd 2 meter utanför verandan där jag gissar att de kommer att hänga från sommaren och framåt. Med andra ord blir våra rabattlådor i perfekt krubb-höjd för dem Nu är ju lådornas främsta syfte att agera staket men något vill man ju ha i dem. VAD i hela fridens namn kan man sätta i dessa lådor som vi har en chans att få behålla?
Växter som smakar starkt brukar få vara i fred tex kryddörter inkl lavendell. Googla på rådjurdsfria växter så borde du få upp lite. Kan tänka mig att petunia och pelargoner inte är så poppis att äta av de ettåriga och mer vanliga utplanteringsväxterna.Hoppar in med en fråga. Jag gissar att detta diskuterats tidigare men jag hoppas att ni ursäktar mig för att inte ha tagit mig igenom denna och tidigare trådar.
Vi ska förr eller senare bygga en pergola med tillhörande staket på baksidan, men det blir inte i år och kanske inte nästa år heller. Tills dess måste vi ändå inhägna för barn och hund på ett snyggt sätt. Det är en veranda som kanske är 5 meter lång där vi tänkte ställa lite högre rabattlådor i rad. Men, vi har dovhjortar här, och när jag säger här så menar jag inte att de eventuellt passerar någon gång i veckan utan de bor här. Jag ser dem kanske varannan dag och ser spår i snön efter varje natt. Vi har dessutom ett smaskigt äppelträd 2 meter utanför verandan där jag gissar att de kommer att hänga från sommaren och framåt. Med andra ord blir våra rabattlådor i perfekt krubb-höjd för dem Nu är ju lådornas främsta syfte att agera staket men något vill man ju ha i dem. VAD i hela fridens namn kan man sätta i dessa lådor som vi har en chans att få behålla?
Växter som smakar starkt brukar få vara i fred tex kryddörter inkl lavendell. Googla på rådjurdsfria växter så borde du få upp lite. Kan tänka mig att petunia och pelargoner inte är så poppis att äta av de ettåriga och mer vanliga utplanteringsväxterna.
Jo jag har haft råddjur och/eller hare som ätit narcisser och hyacinter, man undrar hur de mådde sedan. Så helt säkra växter finns ju inte. De verkar ju ha lite olika smakpreferenser med i olika områden."Mina" rådjur smaskar glatt petunior
Här är en lista https://www.wexthuset.com/fakta-och...i-tradgard-perenner-lokar-prydnadsvaxter-tradHoppar in med en fråga. Jag gissar att detta diskuterats tidigare men jag hoppas att ni ursäktar mig för att inte ha tagit mig igenom denna och tidigare trådar.