Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Chilibarnen växer och frodas. Utom citronchilin som bara kommit med två pyttesmå plantor.
@Sleepan du kan få plantor isf frön. Har dubbelt av alla. Lite sent nu att sätta chilifrön om man inte har någon bra uppdrivningsanordning.
Visa bifogad fil 115575
Japp, de flesta baljväxterna är jordrenare Det är synd att häckkaragan blivit omodern, den är bra både för jord och luft.Eftersom jag hoppar in sent och inte läst från början vet jag inte om detta avhandlats.... sorry i så fall.
Jag råkade ut för blomjord med pyralider för några år sedan. De omplanterade blommorna tynade. Bl.a en clivia som är runt 60-70 år. Den har fortfarande inte repat sig helt.
Frågade Fritidsodlarna på mässan hur läget är nu. Hon gav mig ett superbra tips. Ta av jorden och sätt ärtor. Växer de som de ska så är jorden OK. Och sen kan du frossa i ärtskott.
Aha. Så de är extra effektiva att ta upp eventuella pyralider och ev dö...Japp, de flesta baljväxterna är jordrenare Det är synd att häckkaragan blivit omodern, den är bra både för jord och luft.
De behöver nog någon vecka till eller två innan de kan skolas om men sen så är det bara att hämta.Hemskt gärna. Mina lär det inte bli något av i år
Ja de har som renande bubblor på rötterna. Det finns ett namn på dem som jag inte minns alar har det också.Aha. Så de är extra effektiva att ta upp eventuella pyralider och ev dö...
Funderade på varför inte exvis solrosfrön var lika bra!
Vill minnas att det är någon här som brukar använda Binab för att förebygga svampangrepp på rosor? Det står att man ska vattna ut eller spruta rosor tidig vår. Är det lämpligt att göra det kort efter man beskurit rosorna?
Vad bra, då ska de få en omgång så fort jag får hem paketet med Binab.Absolut, ju tidigare desto bättre.
Vad bra, då ska de få en omgång så fort jag får hem paketet med Binab.
Jag vill alltid ha en grus eller helst kantsten en bit utanför runt om så blir det lättare att hålla efter gräs och ogräsJihoo! Mitt växthus är på g! Vi ska gräva "grunden" nästa helg. Tänkte ha grus och odla i baljor och krukor. Frågan är hur man gör rent praktiskt med grunden. Ska vi gräva bort matjorden, häva på grus och sen montera växthuset eller montera först och grusa sen? Behöver man nån slags sarg på insidan (växthuset är i kanalplast) för att inte skada plasten?
Dessutom, vi ska gräva ner en liten damm! Bara 250 liter, men ändå. Nåt litet liv kommer säkert uppskatta den.
Hur litet växthus tänker du dig?Funderar på att skaffa ett litet växthus i plast för att kunna få ut plantorna lite tidigare än när det är garanterat frostfritt på nätterna. Men funderar på hur mycket skydd de egentligen ger? Blir det -2 så blir det väl det även där, för plasten kan väl knappast ge tillräckligt skydd och värmen från dagen kan väl inte räcka för att hålla över nollan hela natten? Största nyttan vore kanske att jag då enkelt kan isolera runt hela plasten de nätter det behövs, istället för att behöva bära in alla plantor. Blir alltid så less på det...frostrisken kan här hålla i sig in i juni så det är först då jag vågar plantera ut permanent.
Någon som har testat?
Jag tänkte ha en rabatt runt omJag vill alltid ha en grus eller helst kantsten en bit utanför runt om så blir det lättare att hålla efter gräs och ogräs
AhaJag tänkte ha en rabatt runt om