Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh ja, vill också till Lidl nu, har lust på en kaprifol, kommer förhoppningsvis sätta upp en utedusch i sommar hade varit kul med något som klättrar och luktar gott i "väggen" runt den...+ Trevligt om det är taggfritt runt duschen 😁

Har rafsat runt lite i mina små odlingslådor, snart ska jag väcka dahliorna också. Men först ska vi en runda i sommarhuset. Ser så fram till att äntligen få klippa, gräva och rensa i trädgård nu. På nått sätt har jag tyckt denna vinter varit extra lång och kall. Frågade äldsta minien vad som hen ser fram till mest med att åka till sommarstugan.... att ha min rullebør och åka å köpa kobajs blev svaret 🙈😅🌱🌱💩👌
 
FB_IMG_1680329946556.jpg
 
Eftersom jag hoppar in sent och inte läst från början vet jag inte om detta avhandlats.... sorry i så fall.

Jag råkade ut för blomjord med pyralider för några år sedan. De omplanterade blommorna tynade. Bl.a en clivia som är runt 60-70 år. Den har fortfarande inte repat sig helt.

Frågade Fritidsodlarna på mässan hur läget är nu. Hon gav mig ett superbra tips. Ta av jorden och sätt ärtor. Växer de som de ska så är jorden OK. Och sen kan du frossa i ärtskott. :)
 
Eftersom jag hoppar in sent och inte läst från början vet jag inte om detta avhandlats.... sorry i så fall.

Jag råkade ut för blomjord med pyralider för några år sedan. De omplanterade blommorna tynade. Bl.a en clivia som är runt 60-70 år. Den har fortfarande inte repat sig helt.

Frågade Fritidsodlarna på mässan hur läget är nu. Hon gav mig ett superbra tips. Ta av jorden och sätt ärtor. Växer de som de ska så är jorden OK. Och sen kan du frossa i ärtskott. :)
Japp, de flesta baljväxterna är jordrenare :up: Det är synd att häckkaragan blivit omodern, den är bra både för jord och luft.
 
Funderar på att skaffa ett litet växthus i plast för att kunna få ut plantorna lite tidigare än när det är garanterat frostfritt på nätterna. Men funderar på hur mycket skydd de egentligen ger? Blir det -2 så blir det väl det även där, för plasten kan väl knappast ge tillräckligt skydd och värmen från dagen kan väl inte räcka för att hålla över nollan hela natten? Största nyttan vore kanske att jag då enkelt kan isolera runt hela plasten de nätter det behövs, istället för att behöva bära in alla plantor. Blir alltid så less på det...frostrisken kan här hålla i sig in i juni så det är först då jag vågar plantera ut permanent.

Någon som har testat?
 
Vill minnas att det är någon här som brukar använda Binab för att förebygga svampangrepp på rosor? Det står att man ska vattna ut eller spruta rosor tidig vår. Är det lämpligt att göra det kort efter man beskurit rosorna?
 
Jihoo! Mitt växthus är på g! Vi ska gräva "grunden" nästa helg. Tänkte ha grus och odla i baljor och krukor. Frågan är hur man gör rent praktiskt med grunden. Ska vi gräva bort matjorden, häva på grus och sen montera växthuset eller montera först och grusa sen? Behöver man nån slags sarg på insidan (växthuset är i kanalplast) för att inte skada plasten?

Dessutom, vi ska gräva ner en liten damm! Bara 250 liter, men ändå. Nåt litet liv kommer säkert uppskatta den.
Jag vill alltid ha en grus eller helst kantsten en bit utanför runt om så blir det lättare att hålla efter gräs och ogräs
 
Funderar på att skaffa ett litet växthus i plast för att kunna få ut plantorna lite tidigare än när det är garanterat frostfritt på nätterna. Men funderar på hur mycket skydd de egentligen ger? Blir det -2 så blir det väl det även där, för plasten kan väl knappast ge tillräckligt skydd och värmen från dagen kan väl inte räcka för att hålla över nollan hela natten? Största nyttan vore kanske att jag då enkelt kan isolera runt hela plasten de nätter det behövs, istället för att behöva bära in alla plantor. Blir alltid så less på det...frostrisken kan här hålla i sig in i juni så det är först då jag vågar plantera ut permanent.

Någon som har testat?
Hur litet växthus tänker du dig?
 
Jag planterade om tomatplantor idag. Det gick inte jättebra, hade svårt att få upp dem och ett par av dem blev av med mycket av rötterna. Hoppas de klarar sig i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 898
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp