Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en trädgård i zon 5, extrem sandjord (ett matjordslager om kanske 30 cm, sen är det ren sand) och nära till havet så frosten kommer sent, men våren också. Relativt frodigt fram till midsommar ungefär, sen slutar allt utom ogräset att växa. Vi har syrén, schersmin, gullregn och kornell i trädgården, men jag skulle vilja plantera några fler buskar och träd, gärna med vackra höstfärger, som avgränsning och insynsskydd. Några tips?
 
Jag har en trädgård i zon 5, extrem sandjord (ett matjordslager om kanske 30 cm, sen är det ren sand) och nära till havet så frosten kommer sent, men våren också. Relativt frodigt fram till midsommar ungefär, sen slutar allt utom ogräset att växa. Vi har syrén, schersmin, gullregn och kornell i trädgården, men jag skulle vilja plantera några fler buskar och träd, gärna med vackra höstfärger, som avgränsning och insynsskydd. Några tips?

Jag planterade en syren-/vipphortensia i fjol och är så himla glad i den nu när den börjat blomma. Pytteliten ännu, men jag hoppas den ska växa på sig. Så kul med något som blommar så fint nu :love:

1660826316709.png
 
Jag har en trädgård i zon 5, extrem sandjord (ett matjordslager om kanske 30 cm, sen är det ren sand) och nära till havet så frosten kommer sent, men våren också. Relativt frodigt fram till midsommar ungefär, sen slutar allt utom ogräset att växa. Vi har syrén, schersmin, gullregn och kornell i trädgården, men jag skulle vilja plantera några fler buskar och träd, gärna med vackra höstfärger, som avgränsning och insynsskydd. Några tips?
Smällspirea i blandade färger kanske kan vara nått.
 
"Det är färdiggrävt för säsongen!" Citat från @Unafraid för en vecka sen.

IMG20220818185350.jpg

Nu behöver jag tips på övergång från grus till.. jord? Jag vet inte hur denna rabatt ska se ut än :laugh: och jag har bara fem växter. Behöver alltså köpa fler. 🤪

Köpte ett gräs på Facebook. Visade sig vara ett MONSTER så jag måste gräva ner det någon helt annanstans :laugh:
 
"Det är färdiggrävt för säsongen!" Citat från @Unafraid för en vecka sen.

Visa bifogad fil 98120
Nu behöver jag tips på övergång från grus till.. jord? Jag vet inte hur denna rabatt ska se ut än :laugh: och jag har bara fem växter. Behöver alltså köpa fler. 🤪

Köpte ett gräs på Facebook. Visade sig vara ett MONSTER så jag måste gräva ner det någon helt annanstans :laugh:
Hög kant utan skarvar om du inte vill ha gräs i gruset :angel:
 
Plockade en hink krusbär till idag och har precis hällt upp saften på flaskor :up: har även skördat mina två första mogna tomater. Imponerande ändå att de mognat här uppe, ute i det fria med den till största del värmelösa sommaren som varit :crazy:
 
"Det är färdiggrävt för säsongen!" Citat från @Unafraid för en vecka sen.

Visa bifogad fil 98120
Nu behöver jag tips på övergång från grus till.. jord? Jag vet inte hur denna rabatt ska se ut än :laugh: och jag har bara fem växter. Behöver alltså köpa fler. 🤪

Köpte ett gräs på Facebook. Visade sig vara ett MONSTER så jag måste gräva ner det någon helt annanstans :laugh:
Glasklart. Högsommarsäsongen går mot sitt slut och du inleder sensommarsäsongen med nya grävtag.

Tror också plåt skulle passa. Jag gillar sådana här, men de är ju tristare att rensa kring.
B3AA172E-DD1D-46AB-815A-ECA2E45713D2.jpeg
 
Jag har kommit fram till att vatten är för tungt och balkongdjungeln ska bort. :down: Vän hjälper på lördag. Får odla min ådra som pelargontant eller något. Men växterna finns ju kvar och går att dela sedan när jag är i bättre odlartag igen. Ser mest fram att min pimpernötstickling ska få bo vid kyrkan. Den (nöt och ved) har tydligen använts till radband i stora delar av Europa förr i tiden. Snart börjar väl kyrkan med radbandsknytarkurser…:p
 
Hmm, det är riktigt snyggt, men frågan är hur underhållsfritt det kommer bli i längden? Jag har så jäkla mycket rabatter att det måste vara ytterst lättskött 🤪

Plåtkant är nog det mest underhållsfria jag kommer på, tror jag. Låt den sticka upp en liten bit så hindrar den ju både gräs och grus. Sån där i rostig plåt jag har själv kikat på, verkar vara himla smidigt! Lär väl hålla i en halv evighet också. :)
 
På lördag ska jag till lotten och plantera kaprifolen, den ska få slingra sig runt ett träd. De skott som planterades direkt på frilandet har också tagit sig bra så nästa vår ska jag bygga en spaljé för dem att klättra på. Funderar också på en till kaprifol till våren... kan väl aldrig bli för mycket kaprifol :angel: Goldflame eller Tellmann vore läckert :love:

Ros-skottet jag tog från mammas buske ska också planteras, det har fått rejält med rötter så lär ta sig bra.

Grönsakslandet har jag gett upp fullständigt dock, på tok för mycket kvickrot. Ska vända ner allt som inte är ätklart och plantera en bärbuske eller nåt istället. + på med markväv, massa markväv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 737
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 682
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp