Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon här som har roliga tips på rosor? Både sorter och hur man kan plantera så att det blir fint. Behöver massor med inspiration. Har stor plats för en ordentlig rosenträdgård med känner mig låst i tanken så att det inte bara blir raka led eller att de råkar hamna lite hipp som happ.
p,s Gärna bilder både på era favoritsorter och era rosenplanteringar.
Jösses,du är ju nördKolla Flora Linnea och gå crazy
Jag är extremt kinkig så jag vill enbart ha gamla rosor, dvs före 1867 då den första moderna rosen kom. Det finns avsteg från den principen, jag har en Rosa helenae (jag heter Helena ), en Polstjärnan som jag har fått, en Finlands vita ros som mamma fick av en släkting och Skedarosen som är POM (och har en vansinnigt häftig färg). De jag har hittills är Salet, Quatre Saisons och Rose de Rescht. De jag har sedan tidigare är Mme Boll, Jacques Cartier samt vad jag tror är en Loiuse Odier (den har varit med läänge). Nyponrosorna räknas inte för jag är inte så förtjust i rugosor
Jag är också en hopplös nörd som samlar rostryck av Redoute på de rosor jag har... eller planerar att köpa rosor som jag redan har tryck på
Generellt skulle jag säga att titta gärna på Portland-, gallica-, alba- och damaskrosor. Sedan finns ju centifolia-, moss-, mysk- och bourbonrosor också...
Kolla Flora Linnea och gå crazy
Jag är extremt kinkig så jag vill enbart ha gamla rosor, dvs före 1867 då den första moderna rosen kom. Det finns avsteg från den principen, jag har en Rosa helenae (jag heter Helena ), en Polstjärnan som jag har fått, en Finlands vita ros som mamma fick av en släkting och Skedarosen som är POM (och har en vansinnigt häftig färg). De jag har hittills är Salet, Quatre Saisons och Rose de Rescht. De jag har sedan tidigare är Mme Boll, Jacques Cartier samt vad jag tror är en Loiuse Odier (den har varit med läänge). Nyponrosorna räknas inte för jag är inte så förtjust i rugosor
Jag är också en hopplös nörd som samlar rostryck av Redoute på de rosor jag har... eller planerar att köpa rosor som jag redan har tryck på
Generellt skulle jag säga att titta gärna på Portland-, gallica-, alba- och damaskrosor. Sedan finns ju centifolia-, moss-, mysk- och bourbonrosor också...
Jösses,du är ju nörd
Åh underbart - en rosnörd!!!
Det är en sån jag planerar att bli. Hittills har jag mest ägnat mig åt att odla sådant som går att äta ... men nu med ny trädgård (och färre hungriga barn) tänkte jag vidga mina vyer.
Bilder @athena_arabians !!!
Ja kattfoten är mycket besviken att hon inte längre får basa över sin äng. Men nu har jag bestämt att pallkragarna är off limits.
Åh, vilka fina!Jag har ju en "miniäng" i min trädgård, en pallkrage som jag fyllt med sand, torv och en liten del jord och sedan sått med ängsfröblandning och några få färdiga ängsplantor från Pratensis. Förra året kompletterade jag med lite (för mycket) ettåriga fröer, då såg det ut så här:
I år är det istället andra växter som får ta plats. Jag har inte sått något i år utan nu är det fleråringarna som dyker upp. Det ryms inte så mycket på en kvadratmeter, men det är nästan så att blommorna är extra vackra när de dyker upp där i ensamt majestät.
Åkervädd
Höskallra
Akleja
Smällglim
Humleblomster i frö
De gör sig inte så bra på bild ännu, de är nyplanterade Kolla på Flora Linnea, det är där jag handlat.
Det jag kan säga är att var noggrann med planteringen. Jag/vi har grävt som sjutton för att ge ordentlig plats till rötterna. Jag har också tillfört mykorrhiza för att de ska etablera sig snabbt. Blandar man i lövkompost i rosjorden (ja, jag köper rosjord) behövs ingen extra mykorrhiza, det finns naturligt i komposten.
Det märks tydlig skillnad på de jag planterade förra året och de jag planterade tidigare. De från förra året har tagit sig mycket bättre än de andra och det var förra året jag gjorde det ordentligt (fast förra året hade jag ingen mykorrhiza, det har jag testat i år).
Jag skulle vilja måla mina pallkragar. Grått, antingen i täckande grå färg som matchar lite stenar som finns i trädgården elleri någon mer transparent färg liknande järnvitrol. Men vad kan man välja för färg som inte är giftig?
@athena_arabians Ojojoj - Flora Linnea ... det här kan bli dyrt ...
Ja varför ska inte du bli fattig när alla vi andra är luspanka@athena_arabians Ojojoj - Flora Linnea ... det här kan bli dyrt ...
Jag brukade köra med två 20-30-litersdunkar
Ja varför ska inte du bli fattig när alla vi andra är luspanka
Du har antagligen en poäng där ... men SÅ pank ...