Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hjälp vad många olika slags jord man ska ha, frö jord, blomjord, leicablandad jord, kaktusjord, lätt jord, magerjord, tung jord, orkidéjord (tack och lov kommer jag inte odla orkidéer).

Tur att jag slipper rosjord, frukt och grönsaksjord, rhododendronjord.

Jag har fyra relativt (en lite större) krukor, en fyrkantig stor blomlåda och två långa smala blomlådor man hänger på balkongräcket. Vill ogärna ha 40+ liter av olika slags jord över som ska förvaras någonstans och osäker på om de håller sig över vintern i ett förråd.
Varför sak du göra allt så besvärligt ? Köp en påse jord,typ planteringsjord.
 
Snö igen! :banghead: jag är sugen på att börja fixa i trädgården ju! :D senaste suget är ramslök, så det ska jag försöka odla i år! Sett att det finns både frö och färdiga lökar och tänker att färdiga lökar borde man väl inte kunna misslyckas med? :o
Jag fick lökar från en vänlig bukefalist o satte dem på en plätt jag grävde ren nere vid bäcken. De lever och frodas fint. Behöver rensa bort kirskål hela tiden men det verkar inte bekomma dem.
 
Visa bifogad fil 66268
På bilden syns dahlia, solhatt, gul lök, i bakgrunden paprika/chili och till höger lite paprika och aubergine som behöver planteras om. Tycker det är himla fräsigt att så denna mytomspunna knöl till dahlia och se gror så fint och bra. Jag har aldrig haft dahlia, har tyckt att jag inte är tillräckligt omhändertagande för dem, så det är ett extra spännande experiment tycker jag. :)
Jag har också sått dahlia precis! Aldrig haft förut men snubblade över en fröannons på fb. Knölar verkar knepigt (eller åtminstone att gräva upp dem).
 
Tomat, djungelgurka, smultron och dahlia sått idag. Stockrosor omplanterade (och ungkatt svuren åt som snodde en). Och så har jag köpt penseer och minipåsklilja till trappen :)
 
Hjäääälp!!!! Jag har gjort bort mig BIG TIME! :nailbiting:

Tips: Så inte frön samtidigt som du har ett tjatande och överspeedat barn, plus en halvgalen hund, plus att det börjar blåsa halv storm precis när man satt sig och öppnat alla fröpåsar ute i solen...

Jag har alltså på något sätt lyckats läsa på tomatfröna, fast jag sen sådde gurka.... :banghead: Och dom (gurkorna) växer SNABBT!!!! Jag har alltså lyckats så gurkfrön som ska sås i maj/juni först!!!!! Vad ska jag göra av dom nu?!

Det är frilandsgurka och dom ska (skulle...) ut i pallkragar längre fram till försommaren. Jag stoppade ner dom i måndags och nu har jag alltså 10 stycken gurkplantor som är närmare 5,6 cm ovan jord.

Jag har inte hjärta att ta död på dom... Kan man på något sätt stoppa växten och hoppas att dom klarar sig tills dom går att plantera ut i slutet av maj? Eller köpa bautakrukor och skörda första skörden i vardagsrummet? :angel::o

(Tomatplantorna är sådda NU!)
 
Hämtade hästbajs och la i en av de nya odlingslådorna. Hö och lock på, så får vi se om det kanske kan bli tidig sådd där i år. Köpte ett drivhus till kragen i förra veckan.
Visa bifogad fil 66456
Fönstrena på huset till höger behöver renoveras, så jag har tagit bort dem och provar nu att så ruccola och spenat under fiberduk.



Har idag sått meloner, aubergine och aster inne. Och planterat om "?". :D
Det är verkligen fullt överallt...men jag kom på att jag kan få plats i källaren och på kontoret, så nog ska jag få plats med april-sådder också. :angel:
Visstja, måste plundra gödselstacken nästa gången jag är i stallet. Tack för påminnelsen!
 
Hjäääälp!!!! Jag har gjort bort mig BIG TIME! :nailbiting:

Tips: Så inte frön samtidigt som du har ett tjatande och överspeedat barn, plus en halvgalen hund, plus att det börjar blåsa halv storm precis när man satt sig och öppnat alla fröpåsar ute i solen...

Jag har alltså på något sätt lyckats läsa på tomatfröna, fast jag sen sådde gurka.... :banghead: Och dom (gurkorna) växer SNABBT!!!! Jag har alltså lyckats så gurkfrön som ska sås i maj/juni först!!!!! Vad ska jag göra av dom nu?!

Det är frilandsgurka och dom ska (skulle...) ut i pallkragar längre fram till försommaren. Jag stoppade ner dom i måndags och nu har jag alltså 10 stycken gurkplantor som är närmare 5,6 cm ovan jord.

Jag har inte hjärta att ta död på dom... Kan man på något sätt stoppa växten och hoppas att dom klarar sig tills dom går att plantera ut i slutet av maj? Eller köpa bautakrukor och skörda första skörden i vardagsrummet? :angel::o

(Tomatplantorna är sådda NU!)
Jag har provat så gurka tidigt för att få tidigare skörd. Dom är svinjobbiga att hantera och mår bättre av att sås senare, jag skulle alltså köpa nya frön ;) om du ställer gurkorna svalt (15 grader) och ljust kommer de växa lite långsammare i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp