Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hör snöa det igår, är väldigt klar för stabilt varmare väder nu. Var iof lite orolig för att jag blev färdig med min vintersådd försent, nu har dom iaf fått sin kylbehandling, alltid nått 😅
 
IMG_20210311_094810438_HDR.webp

Växterna står och längtar ut till växthuset som jag tänker mig ska stå där ute om en månad eller två. Känns väldigt avlägset just nu :cautious:
 
Om man köper 2 krukor med härligt doftande Tazetter för att ha på köksbordet för senare utplantering så räknas väl inte det som att man köpt vare sig en krukväxt eller en trädgårdsväxt va? Det kan väl knappast anses att man ens köpt en växt :idea:
 
Wow vilken fart dahlia gror med. :love: I förrgår ingenting och igår var där världens största hjärtblad i princip. Idag är den ungefär lika stor som flera solhattar som varit uppe i flera veckor, men de rör inte på sig. Bidar sin tid. Minns förra året när jag kallsådde solhatt att de var sist framme av alla kallsådder, men de kom ikapp till slut.

Nu är det ju snaaaart mitten på mars så i ren desperation över hemmajobblappsjukan och snöstorm får man väl så precis så många sommarblommor man vill ungefär nu?!
 
Ni som har pallkragar, gör ni nått med dom? Invändig duk, målar, oljar?

Hur mkt sprider hallon ut sig, funderar på att ha några hösthallon i en pallkrage, kan man samplantera med något annat höstigt? Kan jag köpa bara en planta att börja med eller tar det tid för den att blir flera?

Kan tillägga att det snöar här idag med, var e våren? O_o
 
Ni som har pallkragar, gör ni nått med dom? Invändig duk, målar, oljar?

Hur mkt sprider hallon ut sig, funderar på att ha några hösthallon i en pallkrage, kan man samplantera med något annat höstigt? Kan jag köpa bara en planta att börja med eller tar det tid för den att blir flera?

Kan tillägga att det snöar här idag med, var e våren? O_o

Jag behandlar inte insidan med något, det gör ingen nytta i längden och det känns onödigt med kemikalier där. Mina pallkragar har hållit länge ändå.

Utsidan målar jag med svart linoljefärg, mest för utseendet men också för att de ska bli varma snabbare på våren.

Edit: Färgämnet i svart linoljefärg är järnoxid och det känns ändå som en kemikalie som är ok i närheten av grödor.
 
Ni som har pallkragar, gör ni nått med dom? Invändig duk, målar, oljar?

Hur mkt sprider hallon ut sig, funderar på att ha några hösthallon i en pallkrage, kan man samplantera med något annat höstigt? Kan jag köpa bara en planta att börja med eller tar det tid för den att blir flera?

Kan tillägga att det snöar här idag med, var e våren? O_o
När jag gör i ordning nya lådor har jag kartong i botten och upp mot sidorna, men det är ju för att minska risken för oönskade gräs och ogräs första året.
Har inte målat utsidorna på några ännu, men däremot satt snigeltejp på dem. En låda är gjord av gamla fasadbrädor, så den har samma färg som huset.
I år tänkte vi lägga markduk och tegelstenar runt lådorna, för att försöka få bort gräset från lådorna och minska på behovet att trimma bort snigelgömmor.

Angående hallonen så vet jag inte. Vet bara att hallon sprider sig.
 
Ni som har pallkragar, gör ni nått med dom? Invändig duk, målar, oljar?

Hur mkt sprider hallon ut sig, funderar på att ha några hösthallon i en pallkrage, kan man samplantera med något annat höstigt? Kan jag köpa bara en planta att börja med eller tar det tid för den att blir flera?

Kan tillägga att det snöar här idag med, var e våren? O_o
Jag köpte rea-hallon från Granngården.
Det visade sig vara hösthallon. De hinner inte mogna innan det är vinter. Bor i zon IV
 
Snön smälte men vaknade idag till ett nytt snötäcke av några cm blötsnö. Fnörk! Nåja, det är i alla fall bra mot gräsbrandsvarningen vi hade och håller på att smälta as we speak.

Tror jag ska så mer dahlia och lejongap idag. Fick i förrgår hem senaste tillskottet med rosenböna, rosa ringblomma och backtimjan. Ska så backtimjan i tråg med litet jorddjup för att kunna plantera ut på tunna jordlager på ett berg på baksidan av huset. Där bakas allting i södersol och är fullt av gräs (myrbon som bildar små små kullar). Är svårt att plantera ut köpta plantor för krukorna är lite väl djupa. Kommer förhoppningsvis även ha illrosa backnejlika samt trift att sätta där. :d Så trött på det gula gräset.

Ja man kan i alla fall drömma om den där heta södersolen en varm sommardag...
IMG_20210312_221328_289.jpg
 
Då har jag äntligen sått mina tomater. Har aldrig sått så här sent tidigare men nu kanske jag slipper drabbas av djungel de sista veckorna inomhus 🙈🤣

13 sorter blev det iaf varav 7st är sådana jag hade förra året och är nöjd med. Förra året blev det för mycket små sorter och väldigt lite normalstora samt biff. Återstår att se om jag är mer rätt på det nu, jag tror att jag kanske överkompenserat bristen på bifftomater denna gången med 6 sorters bifftomater 🙈 får väl snöa in mig lite på normalstora nästa år.
 
Jag köpte rea-hallon från Granngården.
Det visade sig vara hösthallon. De hinner inte mogna innan det är vinter. Bor i zon IV
Våra absoluta favorithallon i förra bostaden var just hösthallon, hos oss var det inga problem att hinna mogna men vi kanske har lite bättre zonläge.
 
Jag kommer framförallt satsa på att försöka få fart på lite perenner i år. Alldeles för lite tid den här våren för att känna att jag hinner med allt för mycket jobb tidigt med sådd och omplanteringar osv.
Men jag ramlade in på Skillnadens Trädgård igen och fastnade på Hugelbädd/hugelkultur och ser helt klart en bra möjlighet att dels göra mig av med grenar och dels skapa rabatter utan att behöva gräva ihjäl mig. Men är det någon som har provat själv? Jag ser mig själv som rätt tafflig trädgårdsodlare, så jag undrar om det verkligen är så lätt som det ser ut? ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp