Om det är hanterliga mängder tistlar fungerar det att ta ett hackjärn och hacka bort dem efterhand. Gräsklipparna tog inte mina för de växte för lågt men efter att det ovan mark hackats bort ett par gånger försvann de. Nässlor kan du ta med lie, men det måste upprepas ett antal gånger och med lagom mellanrum för att rötterna inte längre skall har kraft nog att skjuta nya skott.Problemet är att både brännässlor och tistlarna växer bland blommor och åkerbråken, som jag vill spara.
Nässlorna växer runt varende litet träd och buske, en hel del ställen som inte går att komma åt med gräsklipparen och jag tror att trimmern kan komma att skada buskarna och vissa mindre träd.
Eller det är sådant man får ta första året?
Är också rädd för att min åkerbräken kommer försvinna om jag klipper gräsmattan för ihärdigt.
Även kvickrot kan bekämpas på samma sätt. Det viktiga är att man inte släpper det utan är konsekvent och håller efter dem regelbundet så försvinner de ganska fort tycker jag men låter man det gå för länge så får rötterna ny energi av bladen och man är på ruta noll igen. Idealet är att ta bort när ogräset vuxit lite så att mycket energi från roten gått upp i skottet men att bladen inte hunnit skicka energi ned i roten, kompensationspunkten kallas det för och för kvickrot är det ungefär fyra blad.
Senast ändrad: