Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla med din lokala trädgårdsförening eller amatörträdgårdgärdsodlarnas lokalförening tex. vad man säljer för beror ju på plantornas kvalitet och storlek.Är det via Facebook man hittar trädgårdsloppisar? Och vad säljs plantorna för?
Åh, gräset är alltid grönare! Jag sitter och grämer mig över att vår trädgård i princip är färdig och att de projekten jag har igång nu måste växa till sig lite innnan jag kan gå vidare.Jag ligger så mycket efter i förodlandet att det inte är klokt. Jag gjorde en sådd i slutet av december. Nästan hälften dog och hälften grodde inte. Några chilisar och två tomater lever.
Hur som helst så känner jag mig kanske mest sugen på att planera trädgården - och jag är SÅ velig. Ena dagen vill jag ha den vintergröna kaprifolen ”John Clayton” (gula blommor) klättrandes upp på pergolan. Andra dagen vill jag ha purpurfärgad akebia. Jag vill ena dagen ha vitt, gult och grönt i rabatten. Den andra dagen vitt rosa och purpur. osv.
Jag vill ha ett silverpäron i trädgården, men min kompis som jag handlar av har slut på det toppympade som är 180 cm högt. Som ersättning funderar jag på ett pelarpäron som hon inte har - och som ingen annan heller verkar ha. Sedan tänker jag att eukalyptusvide är fint - men nej, kanske inte. Ett persikoträd hade jag älskat att ha istället för silverpäronet, men vi har det ju för blåsigt. Kanske jag inte vill ha något träd alls vid närmare eftertanke? Jo, jag vill ha ett träd. Eller kanske inte ...
Kan ingen bara komma och planera min trädgård åt mig!
Vad jag vet att jag vill ha är något som ger solskydd och lite insynsskydd till vår altan. Just nu funderar jag på hur det skulle se ut med någon form av häck/buskar framför altanen - något som skärmar av 1,5-2 meter ungefär. Några idéer?
Du ska inte prova köpa nematoder och vattna ut? Det gjorde jag förra året med bra resultatJag har hittat larver i jorden hos mina små plantor. Tanken nu är att skola om alla i ny jord och få bort så mycket som möjligt av den gamla jorden från rötterna. Klarar de sig så klarar de sig, om inte så får jag sätta nytt. Det blir som det blir!
Lärdomen blev nog att inte ta av en ett år gammal öppnad jordpåse, tror jag.
De lokala trädgårdsföreningarna ordnar ofta plantmarknader.
Min granne brukar ha ett stort stånd med massor av perenner. Hennes fantastiska trädgård har mängder av sorter och de sprider sig ju gärna, till nytta för alla oss andra
På kosläppet i byn säljer folk av sitt överflöd också. En granne brukar ha krukor med ramslök.
De flesta tar runt en tjuga för perennplantor. Undantaget specialsorter som är lite dyrare. Uppvuxna plantor av t.ex. tomat är också dyrare.
Jag antar att lokala fb-grupper kan vara en bra grej för då är det lättare? Ingen behöver åka långt för att hämta.
Jag har inte ens tänkt på den lokala trädgårdsföreningen De har växtmarknad två gånger om året där man som medlem får lov att sälja sina växter så det är ju perfekt. Tack för tipset!Kolla med din lokala trädgårdsförening eller amatörträdgårdgärdsodlarnas lokalförening tex. vad man säljer för beror ju på plantornas kvalitet och storlek.
@athena_arabians Vilka skönheter! Mina småplantor skäms för att visa upp sig i jämförelse - men, de kommer så sakteliga. Nu blev jag pepp på att ge mig på kaprisen - det står att fröerna tar 1-3 månader på sig att gro, så det ser mörkt ut att få någon egen kapris till potatissalladen i år även om jag sår dem i kväll.
Men det är ju en del av charmen med odlandet, att gå in för några enkla och säkra sorter, och sedan chansa med några utmaningar som man får fjäska lite mer för!
Kaliumnitrat eller what?!? Jag känner mig som Den Lille Kemisten bara av att handla hem myrsyra och oxalsyra för att behandla mina bin, men här har du tappat en gymnasienaturvetare.
Som bonddotter låter kaliumnitrat åtminstone bekant, men var i hela världen hittar jag ens gibberibbibisyra, och hur piggar den upp sådderna?
(ok, google hjälpte mig med några svar - och hänvisade till jalapenosidan, låter som en spännande substans!)
Jag har läst att frökapslarna från krasse går att lägga in som kapris, om du vill testa istället. De är iaf lätta att gro.Nu står kaprissådden i kylen, intill en glasburk med inlagd kapris. Hoppas det också inspirerar groningsförmågan, att det finns några vuxna släktingar som förebilder i närheten.
Stärkt av alla försäljningstips i tråden, passade jag för övrigt på att skyffla ner hela innehållet i fröpåsen - här ska det krängas plantor!