Förodlarnas Fredagsfråga:
Dina tomat- och chiliplantor i fem - sex olika sorter vardera, har visat 100 % grobarhet. Eftersom du dessutom är klåfingrig och har svårt att bromsa så-febern har du pytsat i så många fröer av varje sort, att du nu står med ett femtiotal små bebisplantor (enbart tomat- och chilisorter).
Hur tänker du?
a) Oj så många plantor, dem kan jag inte ta hand om.
Jag får låta bli att skola om mer än ett par stycken av varje sort, och låta de andra bebisarna dö.
b) Oj så många plantor, det blir trångt på hyllorna men det får gå.
Men jag får förstås låta bli att pytsa i de andra fem sorterna som jag inte har sått ännu. Även om det hade varit skojigt att testa piennolotomaterna också. Men dem kan jag säkert spara till nästa år.
c) Oj så många plantor!
De får plats....? nånstans! Var gjorde jag nu av alla mina andra tomatfröer, jag MÅSTE ju testa dem också! Måstemåstemåste! Och fanns där inte några torkade chilisar som jag var sugen på att experimentera med? Går det så går det!
Första rätta svar vinner en tomat- eller chilibebisplanta för gratis avhämtning. Eller rotselleri. Eller aubergine. Eller någonting. Inte chokladskära! Där fanns det bara fem fröer, lyckligtvis.