Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våren har uteblivit här också, -17° i går och fb berättade att för fyra år sen var det +21° samma datumO_o

Mina tulpaner hade börjat komma upp så jag hoppas att de inte dött:nailbiting:
 
Min fina varmbänk jobbar på riktigt bra! 45 härliga plusgrader någon decimeter ner nu på morgonen - trots några dagar av isvindar och rikligt med minusgrader runt om. Den har haft långsammare och en lite mer utplanad värmeutveckling i år än i fjol, när den var uppåt 70 grader efter bara några dagar. Eller så har jag kanske haft mindre manisk koll i år.

Jag skulle inte sagt det där att det är mer känsla med att lägga en varmbänk när det är snö och is runt om, för då kom i vart fall isen som på beställning.

Men, nu till helgen ska det nog funka att baxa ut ett tunt lager jord på toppen och börja få ut förodlad sallat och pak choi + persilja på tillväxt. :love: Och lite direktsådd av spenat och rädisor. :d Så nu anas trädgårdsåret 2018 på riktigt runt hörnet här. Håll ut, ni stackare som ännu måste skotta er fram - the times they are a-changin'.
 
Hur länge villhöver tomatplantorna bo i miniväxthus? (Inomhus på fönsterbräda, med växtlampa)
20180302_110047.jpg
 
Senast ändrad:
Hur länge villhöver tomatplantorna bo i miniväxthus? (Inomhus på fönsterbräda, med växtlampa)
3s8
De ser rangliga ut.
De buttar du har över släpper ju inte igenom allt ljus så jag skulle nog försöka byta till något mer transparent?

Fast... Just växthuseffekten vet jag inte heller om du verkligen behöver. Nu är de ju uppe och behöver bara ljus - mängder av ljus. Fuktigheten kan du ju hålla ändå genom att titta till dem ofta.
 
Bilden fungerar inte .
Fixat...
De ser rangliga ut.
De buttar du har över släpper ju inte igenom allt ljus så jag skulle nog försöka byta till något mer transparent?

Fast... Just växthuseffekten vet jag inte heller om du verkligen behöver. Nu är de ju uppe och behöver bara ljus - mängder av ljus. Fuktigheten kan du ju hålla ändå genom att titta till dem ofta.
De släpper genom mer ljus än vad som syns på bilden. (och det är hål i dem så de andas)
Och, de fick sin växtlampa först häromdagen.

Men, de borde alltså klara sig utan sina hus nu om man ser till att de har vatten?
 
Men, de borde alltså klara sig utan sina hus nu om man ser till att de har vatten?
Ja. Om man tänker vad "huset" gör för skillnad. Det behåller främst fukten i den känsliga groddfasen. Nu har de grott och har börjat utveckla rötter.

Förut var det fröets yta som tog fukten. När de har rötter så är det rötternas yta som exponeras för futken. Mångdubbelt större yta!

Jag ser inte vad växthusen skulle göra för nytta i det här läget?
 
Jag har ett angenämt problem. Köpte pelargonfrön som enligt påsarna hade en grobarhet på typ 60%. Jag har fått 100% på ena sorten och 90% på andra, vilket innebär 2-4 småplantor i 6 cm krukor :nailbiting: trodde aldrig att det skulle ta sig så bra! Plantorna är ca 4-5 cm höga just nu, är det bäst att vänta tills dom växt till rekommenderade 10 cm eller ska jag dela dom redan nu, innan rötterna(förhoppningsvis) blivit allt för hoptrasslade?
 
Jag har ett angenämt problem. Köpte pelargonfrön som enligt påsarna hade en grobarhet på typ 60%. Jag har fått 100% på ena sorten och 90% på andra, vilket innebär 2-4 småplantor i 6 cm krukor :nailbiting: trodde aldrig att det skulle ta sig så bra! Plantorna är ca 4-5 cm höga just nu, är det bäst att vänta tills dom växt till rekommenderade 10 cm eller ska jag dela dom redan nu, innan rötterna(förhoppningsvis) blivit allt för hoptrasslade?
Jag brukar plantera om när andra omgången blad dykt upp. Först kommer ju hjärtbladen och sedan kommer "de riktiga" bladen som ser ut som pelargonblad, då brukar jag plantera om. Eftersom man inte ska ta i stjälken så tar man i hjärtbladet när man flyttar växten och då är det bra om de riktiga bladen kommit ifall man råkar mosa hjärtbladet i förflyttningsprocessen. Höjden på plantan är mindre intressant.
 
Jag brukar plantera om när andra omgången blad dykt upp. Först kommer ju hjärtbladen och sedan kommer "de riktiga" bladen som ser ut som pelargonblad, då brukar jag plantera om. Eftersom man inte ska ta i stjälken så tar man i hjärtbladet när man flyttar växten och då är det bra om de riktiga bladen kommit ifall man råkar mosa hjärtbladet i förflyttningsprocessen. Höjden på plantan är mindre intressant.
Tack!!
 
Jag har ingen ork alls i år. :down:
Köpte massor med fröer tidigare när det var rea + beställt på eBay, men jag orkar inte ta tag i det mer. Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp