Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(

:( Men ibland så måste man bara tillåta sig vara trött eller o-pepp utan att belasta sig själv med alla "borde" och måsten. Och vänta på att orken och inspirationen kommer tillbaka? Det fina med fröer och odlingar är ju att fröerna håller sig till ett annat år! Eller två andra år, eller... flera. Har jag själv noterat några gånger. :angel:

Och mycket går att direktså senare i år, om andan skulle falla på då.

För egen del handlade jag flera små boxar med t ex förodlade kålplantor i maj förra året, för en mycket anständig summa pengar, klara att bara sätta ut utan allt jox med belysning och fröer. Och med utmärkt resultat i odlingarna. Det kanske också kan vara ett alternativ?
 
:( Men ibland så måste man bara tillåta sig vara trött eller o-pepp utan att belasta sig själv med alla "borde" och måsten. Och vänta på att orken och inspirationen kommer tillbaka? Det fina med fröer och odlingar är ju att fröerna håller sig till ett annat år! Eller två andra år, eller... flera. Har jag själv noterat några gånger. :angel:

Och mycket går att direktså senare i år, om andan skulle falla på då.

För egen del handlade jag flera små boxar med t ex förodlade kålplantor i maj förra året, för en mycket anständig summa pengar, klara att bara sätta ut utan allt jox med belysning och fröer. Och med utmärkt resultat i odlingarna. Det kanske också kan vara ett alternativ?
Jo, jag vet, men alla roliga tomater jag köpte förra året och i år, chili och paprika ... sånt som borde petas ner nu ... det mesta andra av alla hundratals fröer går att så sen, fast mycket av blommorna ska ju också försås ... :(:(:(
 
Jag har ingen ork alls i år. :down:
Köpte massor med fröer tidigare när det var rea + beställt på eBay, men jag orkar inte ta tag i det mer. Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(
Samma här, jag bara köper o köper men inget kommer i jord :(
Men jag tänker att om jag inte orkar/hinner förså något i år, så sprider jag ut lite frilandsfrön bara och så får det vara bra så i år ;) Jag orkar inte med att trädgården också blir ett måste, den är och SKA vara rekreation - basta :p
 
F ö är ni så himla kloka med råden att slopa måsten - det är så himla lätt att bli den där duktiga flickan och göra allt som man ska.

Eller så gör jag det bara för att det är roligt - när det är roligt. Annars låter jag bli. Det blir som det blir när det inte blir som det skulle...
 
Jag har ingen ork alls i år. :down:
Köpte massor med fröer tidigare när det var rea + beställt på eBay, men jag orkar inte ta tag i det mer. Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(

:heart

Lite samma här. Jag har petat ner några chili men har liksom ingen ork. Dock är jag ledig imorgon så jag hoppas på att får ner lite tomater då.

Det får bli det det blir i år :)
 
4 mars 2016:
12801275_10208424709448926_330295241517325767_n.jpg

4 mars 2017:
wp-1488618651471.jpg

4 mars 2018:
wp-1520146967910..jpg
 

:arghh: :rage: :down: :turd:

Jag blir mycket provocerad av att läsa mina "den här dagen"-saker på Facebook om hur jag kunnat gräva och fixa och dona från slutet av februari tidigare år. Varmbänksplanteringen är försenad med en vecka i år - men idag är det dags! Och med lite förodlade saker att sätta ut så bör den nästan komma ikapp ändå.

Igår rensade jag lite bland grenar och visset gräs i hallon-/vinbärslandet. Mest som en protest mot att det inte går att gräva någonstans.
 
Jag har ingen ork alls i år. :down:
Köpte massor med fröer tidigare när det var rea + beställt på eBay, men jag orkar inte ta tag i det mer. Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(

Men du, du har ju gott om tid fortfarande. Man är ju inte direkt sugen heller när det är så mycket snö ute och ännu mer snö på väg.

Jag tror också att det är vanligt att känna sig väldigt trött i influensatider. Jag var extremt trött i några veckors tid i februari. Jag orkade inte göra ett skvatt efter jobbet utan låg mest raklång på sängen med hundarna. Det fanns ingen energi alls till någonting och det kändes hela tiden som om jag var på väg att bli sjuk, men att det vände precis innan det bröt ut. Förra helgen bröt dock influensan ut med besked och nu när den är på väg bort så känner jag mig piggare än på länge. Det är som att jag har fått livet tillbaka.

Hoppas att du får tillbaka orken snart!
 
@Mia_R - samma här. Fick ner några chilifrön för ett par veckor sen. Av fyra frön av vardera sort har det kommit upp en planta av varje. Gör inte lusten bättre :meh:.
Sambon ska dock hjälpa mig så idag, han vill själv ha lite saker. Gäller bara att jag orkar vattna och ha mig så de klarar sig medan han är borta.
 
@Mia_R - samma här. Fick ner några chilifrön för ett par veckor sen. Av fyra frön av vardera sort har det kommit upp en planta av varje. Gör inte lusten bättre :meh:.
Sambon ska dock hjälpa mig så idag, han vill själv ha lite saker. Gäller bara att jag orkar vattna och ha mig så de klarar sig medan han är borta.

Underbevattning med tank är en gudagåva till odlare :up:

g70-garland-self-watering-plant-tray-large.jpg

Finns på bla Wexthuset :)
 
Bara för att bringa lite hopp om och försmak av bättre tider till alla frusna och insnöade själar:

Persilja. Sallat Little Gem. Pak choi Color & Crunch och mini pak choi. Och ännu osynliga: rädisor Easter Egg och French breakfast samt spenat och ruccola. :d

(blev dock tvungen att köpa småpåsar jord som förvarades inne i trädgårdsbutiken för de stora var helt fastfrusna utomhus - så vårkänslorna har ännu lite motstånd att jobba med, även i nordvästra Skåne!)
 

Bifogade filer

  • Attachment-1 63.webp
    Attachment-1 63.webp
    73,2 KB · Visningar: 32
Bara för att bringa lite hopp om och försmak av bättre tider till alla frusna och insnöade själar:

Persilja. Sallat Little Gem. Pak choi Color & Crunch och mini pak choi. Och ännu osynliga: rädisor Easter Egg och French breakfast samt spenat och ruccola. :d

(blev dock tvungen att köpa småpåsar jord som förvarades inne i trädgårdsbutiken för de stora var helt fastfrusna utomhus - så vårkänslorna har ännu lite motstånd att jobba med, även i nordvästra Skåne!)
Fint :)
 
Jag har ingen ork alls i år. :down:
Köpte massor med fröer tidigare när det var rea + beställt på eBay, men jag orkar inte ta tag i det mer. Inte ett enda frö har kommit ner i jorden, inget är framplockat, inget är förberett. Jag är bara trött, trött, trött hela tiden. :(
Inte jag heller, kisse fick avlivas och jag fick influensa i två veckor. Ligger jätteefter och saknar engagemang. Men ska väll försöka ta tag i chilisarna...
 
Bara för att bringa lite hopp om och försmak av bättre tider till alla frusna och insnöade själar:

Persilja. Sallat Little Gem. Pak choi Color & Crunch och mini pak choi. Och ännu osynliga: rädisor Easter Egg och French breakfast samt spenat och ruccola. :d

(blev dock tvungen att köpa småpåsar jord som förvarades inne i trädgårdsbutiken för de stora var helt fastfrusna utomhus - så vårkänslorna har ännu lite motstånd att jobba med, även i nordvästra Skåne!)
Precis samma jord-upplevelse i södra Skåne :-D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp