Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon mer än jag som ska så/odla på balkong?
Är sugen på att köpa pallkragar, en stor och en liten att placera på en vanlig pall för at få upp dem lite, men jag är rädd att det kan bli märken i trägolvet på balkongen? Tex när regnvatten stannar för länge mellan trägolvet och de understa brädorna på pallen?
Vi hyr ju en bostadsrätt så vill inte riskera golvet, samtidigt känns miljoner krukor lite sisådär... :confused:
Om jag skulle odla på balkong skulle jag hellre skaffa krukor, hinkar och/eller baljor att odla i. (gör bara hål i botten på dem så att överskottsvatten kan rinna ut...)
Pallkrage är helt kass den dagen man ska tömma den på jord...
 
Någon mer än jag som ska så/odla på balkong?
Är sugen på att köpa pallkragar, en stor och en liten att placera på en vanlig pall för at få upp dem lite, men jag är rädd att det kan bli märken i trägolvet på balkongen? Tex när regnvatten stannar för länge mellan trägolvet och de understa brädorna på pallen?
Vi hyr ju en bostadsrätt så vill inte riskera golvet, samtidigt känns miljoner krukor lite sisådär... :confused:
Jag! Min plan är billiga hinkar i lagom storlek. Är första året jag odlar här så jag räknar med att behöva flytta om lite, så hink känns smidigt.
 
Det snöar (som vanligt)
28575949_2119732471377541_8033431883743562432_n.jpg


Men det är ju ändock mars månad = våren är i antågande, så jag har spetspaprikaplantor på gång och ska köpa in en del olika fröer nu under mars och för-så det som ska för-sås för senare utplantering i ffa växthuset.

Sen dröjer det ju ett litet tag till innan jag kan sätta och så något i det halvt enorma trädgårdslandet, som fn ligger under sisådär 1½ m snö, så där har jag lite mer tid på mig att klura på vad för sorter jag ska peta ner i jorden :) Men potatis, morötter, rödbetor, div sallader, ärtor och lökar är självklara ;)
 
Hur lång tid brukar det normalt ta för paprikafrön att gro?
Bara funderar på när man ska ge upp och så nya?
 
Jag sådde paprikafröer 3 februari som nyligen har börjat kikat fram, så det kan vara drygt. De paprikafröer av annan sort som jag sådde 21 januari syns däremot inte och dem börjar jag ge upp hoppet om.

Jag har för övrigt drabbats av ett mycket sorgligt avbräck i årets odlingsplaner efter att fibergrävningen planerats. Hur jag än fjäskar med dem, så kommer det vara nödvändigt att gräva upp en stor del av mina odlingslådor och min idylliskt och nogsamt anlagda köksträdgård. :cry: :arghh:

De positiva sakerna är att jag inte hunnit plantera en häck runt om den - som nu bara hade fått massakreras - men också att jag äntligen blir av med den kreosotimpregnerade elstolpe som står i en låda där jag inte vågat odla något ätbart i närheten. Visserligen kommer det ett elskåp i stället men det kan man väl plantera något frodigt framför.

Men min slutliga vision av de stora odlingslådorna, ett rostorn i mitten, grusgångar mellan med portaler som ingång och en avenbokshäck som ramar in allt - den kommer inte att förverkligas 2018 som jag hade tänkt. Men allt ska inte behöva rivas upp och det ska ju finnas något kvar att göra 2019 också. Och nu blir det bäst att försöka hitta sig ett nytt och tillfälligt odlingsställe för kommande sommar. Sådana gånger är det skönt att ha en del mark att förfoga över.
 
@Lillgrådis Inte plantera framför el- eller teleskåp! Vi som jobbar med dem blir helt förstörda när folk planerat grejer i vägen för skåpet. Visst, det kanske inte händer särskilt ofta men när det händer är det synd att förstöra planteringarna. Jag har dåligt samvete varenda gång jag måste klampa igenom någons rabatt för att komma åt skåp och ledningar..
 
Har idag varit på dollarstore och köpt ett minidrivhus. Ska idag så mina paprikafrön . Ska även så tomatfrön men har inte köpt några ännu. Kan ni rekomendera någon lättodlad busktomat? Den jag hittat hittills är Tiny tim :).
 
@sthu Alltså jag fattar att det är ledningsmänniskorna som har förtur till platsen men det här skulle stå kanske en meter in i en odlingslåda som hittills bara har innehållit ettåriga blommor typ rosenskära och blåklint och lejongap och sånt - så stora delar av året är det helt tillgängligt (och ja, synligt) :cautious:

Men om jag tar till min maximala charmoffensiv så kanske man kunde övertala ledningsmänniskorna att bara flytta skåpet ett par meter bort från lådorna? När man nu ändå ska ha ner stolpen och lägga allt under jord menar jag. Och det är ju ännu på min mark. Och så blir både lådorna och jag och ledningsmänniskorna lyckliga.
 
@sthu Alltså jag fattar att det är ledningsmänniskorna som har förtur till platsen men det här skulle stå kanske en meter in i en odlingslåda som hittills bara har innehållit ettåriga blommor typ rosenskära och blåklint och lejongap och sånt - så stora delar av året är det helt tillgängligt (och ja, synligt) :cautious:

Men om jag tar till min maximala charmoffensiv så kanske man kunde övertala ledningsmänniskorna att bara flytta skåpet ett par meter bort från lådorna? När man nu ändå ska ha ner stolpen och lägga allt under jord menar jag. Och det är ju ännu på min mark. Och så blir både lådorna och jag och ledningsmänniskorna lyckliga.
Du kan ju i viss mån bestämma var de får ställa skåpet på din mark. Min granne godkände inte den tänkta placeringen av ett skåp på hans åkermark och dragningen utan de fick en anvisad plats där det störde minst hans behov av att bruka marken.
 
Skulle vara så jäkla bra! Antagligen har de satt det där det står nu för att få det hyggligt nära huset och spara maximalt på åkermarken. Medan det bara var ogräs och mög i min nuvarande njutbara köksträdgård.

Sedan lär de gräva sönder mina odlingar ändå för att få ner stolpen men det är ju ett övergående problem. Jag har redan invänt lite om dragningen över marken så ruckar man bara lite på skåpet/centralen så borde det bli kortast och enklast möjliga dragning.
 
Jag sådde paprikafröer 3 februari som nyligen har börjat kikat fram, så det kan vara drygt. De paprikafröer av annan sort som jag sådde 21 januari syns däremot inte och dem börjar jag ge upp hoppet om.

Jag har för övrigt drabbats av ett mycket sorgligt avbräck i årets odlingsplaner efter att fibergrävningen planerats. Hur jag än fjäskar med dem, så kommer det vara nödvändigt att gräva upp en stor del av mina odlingslådor och min idylliskt och nogsamt anlagda köksträdgård. :cry: :arghh:

De positiva sakerna är att jag inte hunnit plantera en häck runt om den - som nu bara hade fått massakreras - men också att jag äntligen blir av med den kreosotimpregnerade elstolpe som står i en låda där jag inte vågat odla något ätbart i närheten. Visserligen kommer det ett elskåp i stället men det kan man väl plantera något frodigt framför.

Men min slutliga vision av de stora odlingslådorna, ett rostorn i mitten, grusgångar mellan med portaler som ingång och en avenbokshäck som ramar in allt - den kommer inte att förverkligas 2018 som jag hade tänkt. Men allt ska inte behöva rivas upp och det ska ju finnas något kvar att göra 2019 också. Och nu blir det bäst att försöka hitta sig ett nytt och tillfälligt odlingsställe för kommande sommar. Sådana gånger är det skönt att ha en del mark att förfoga över.
Du behöver inte fjäska med dom,sätt ner foten,det är du som bestämmer var dom ska gräva på din tomt.
Här grävde dom ihop med vänerenergi (så fick vi nedlagda elledningar på samma gång) Båda företagen var mycket noga med att fråga om det var ok att gräva här eller där,bla var mina lastpallar hotade men dom grävde snällt runt,samma på den helt nygrävda gården,jag lipade ju nästan den var typ 3 dagar gammal när vänerenergi behövde gräva till stolpen,så för att minimera förstörelsen så bestämde vi att sätta skåpet på magasinväggen istället för på stolpen.
Det var lika snyggt när dom var klara. :bow:
 
Har idag varit på dollarstore och köpt ett minidrivhus. Ska idag så mina paprikafrön . Ska även så tomatfrön men har inte köpt några ännu. Kan ni rekomendera någon lättodlad busktomat? Den jag hittat hittills är Tiny tim :).
Tiny Tim är jättesmaskig :d. Sått den för tredje året i rad nu. Mycket och god smak!
 
Sådde i måndags men har redan idag glott på drivhuset flera gånger om nåt kommit upp...
Snöat 1 dm idag, hönsen var inte så glad, inte heller katten, labben var däremot överlycklig.
Till helgen ska det dock bli plusgrader dagtid, så det märks att våren är på g, sakta men säkert.
 
Snöat två dagar i strräck nu, trots att de lovade igår att man inte ska behöva borsta fram bilen ur snön idag. :cautious: Men det utlovas plusgrader till helgen. Och fåglar insisterar på att det är vår.

I sommar tänker jag odla massor med ettåriga blommor i ena landet. Det kommer komma ringblommor av sig självt, sedan samlade jag lite frö av sommarmalva och kanske gror de också av sig självt, de som hamnade i jorden i höstas? Sedan vill jag ha in vallmo, blåklint och har massor med frö av honungsfacelia kvar. Någon solros kan få sticka upp ur havet också.
I "grönsakslandet" vet jag inte vad jag ska odla. Vad är absolut enklast? Jag kommer nämligen vara höggravid så jag antar rensning antingen görs med kratta/annat redskap på skaft eller kanske genom att sparka i jorden med foten... :rofl: Jag vill dock inte ha ett helt öppet och tomt land som bara växer igen. Och jag vill nog helst bara så direkt på friland (ge mig några dagar så står jag säkert och sår i små tråg ändå... :grin:).
 
I "grönsakslandet" vet jag inte vad jag ska odla. Vad är absolut enklast? Jag kommer nämligen vara höggravid så jag antar rensning antingen görs med kratta/annat redskap på skaft eller kanske genom att sparka i jorden med foten... :rofl: Jag vill dock inte ha ett helt öppet och tomt land som bara växer igen. Och jag vill nog helst bara så direkt på friland (ge mig några dagar så står jag säkert och sår i små tråg ändå... :grin:).
Mangold blir rejäl och växer glatt utan några större krav på omvårdnad. Plus att man kan ha den i soppor, wok, grutor erverad ensam och en massa till.
Röd- vit, gul- och polkabetor brukar inte heller vara så konkiga med TLC. Samma med morötter. Krafsa lite mellan raderna bara så blr det skörd. (*vet* :o )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp