Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina chilifröer har grott galet långsamt i år tycker jag. Det är först nu som två penischili börjar resa sig (förlåt min återkommande barnslighet i detta ämne) och mina mer vanliga chilis har nätt och jämnt också kravlat sig upp.

Men annars spirar det lite här och var! Rotsellerin var inte heller snabb men nu har båda sorterna kommit upp (prinz och mars tror jag de hette). Persiljan hade varit klar att sätta ut i varmbänken, även förodlad pak choi och Little Gem sallat. Men det blåser ju så satans kallt så jag orkar bara inte stå och greja med något med frusna fingrar förrän termometern behagar gå upp lite och vinden mojnar något.

Jag har inte testat att fröså någon "vanlig" lök, väljer sättlökar till gul och röd dito, men purjo och salladslök är också på gång. Och blandade blommor, massor av blomstertobak och fingerborgsblommor, sibirisk vallmo och något mer som jag nu har glömt. Tomaterna står nog i ett lite för kylslaget fönster ännu trots värmematta underifrån, men det blir också bättre när yttertemperaturen återgår till det normala för årstiden i Skåne.
 
Borde jag plantera om mina riddarsporrar nu tro? De kom upp för ett par veckor sedan, men nu ser dom mest rangliga ut. Första året jag sått såhär tidigt
 
Min trädgård har gått från tidig vår med massor med snödroppar, vintergäck och julrosor till midvinter med meterhöga drivor. Det känns som vi plötsligt blev fördröjda sådär en månad eller nåt.
wp-1519835525071..jpg
 
Min trädgård har gått från tidig vår med massor med snödroppar, vintergäck och julrosor till midvinter med meterhöga drivor. Det känns som vi plötsligt blev fördröjda sådär en månad eller nåt.
wp-1519835525071..jpg

Ja man blir lätt lite hopplös nu! Förra året var jag på gotland så här års, 15 grader varmt och solsken! Helt underbart!

Så jag planerade in fölningar efter det... Första är beräknad om 12 dagar. Det blir ju kul...
 
Här har det tittat upp både av Marmande och longkeeper. Sådde ett gäng Olivade idag. Chilisarna är lite mer kräsna men ett par har kommit upp iaf.
 
Det här känns som det nya normala, årstiderna förskjuts. Vinter kommer senare, våren senare, högsommar i september och sen en låååång sträcka på flera månader med bara regn och lera. :arghh:
 
Min trädgård har gått från tidig vår med massor med snödroppar, vintergäck och julrosor till midvinter med meterhöga drivor. Det känns som vi plötsligt blev fördröjda sådär en månad eller nåt.

Usch och blä och fy! Efter omständigheterna känner jag mig lyckligt lottad som nordvästskåning med komplett barmark runt om mig. Om än stenhårt frusen. Men jag kan i alla fall ännu se de förskrämda julrosorna och krokusbladen, som bara väntar på att solen ska få värma på på andra sidan nollstrecket. Och det syntes på tågen som passerar Helsingborg vilka som anlände från södra Skåne idag...
 
Usch och blä och fy! Efter omständigheterna känner jag mig lyckligt lottad som nordvästskåning med komplett barmark runt om mig. Om än stenhårt frusen. Men jag kan i alla fall ännu se de förskrämda julrosorna och krokusbladen, som bara väntar på att solen ska få värma på på andra sidan nollstrecket. Och det syntes på tågen som passerar Helsingborg vilka som anlände från södra Skåne idag...
Här har ju inte tågen gått på flera dagar, stora vägen utanför oss har varit avstängd. Vi har inte rört oss hemifrån på ett par dagar.
 
Men det här året är inget normalt år. Det är varmgrader över arktis som trycker ut kalluften till oss.

Jag undrar hur länge det kommer att dröja innan det blir vår i år.

Det lär dröja, speciellt här uppe. Min värdinna misstänker att de större snöhögarna inte kommer att vara helt borta innan midsommar O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp