Finns det fjäll i Småland?
Beror på vad man menar med fjäll... Men det är inte Kaledoniderna iaf!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det fjäll i Småland?
Finns det andra fjäll än kalfjäll? Skulle vara fiskfjäll ...Beror på vad man menar med fjäll... Men det är inte Kaledoniderna iaf!
Finns det andra fjäll än kalfjäll? Skulle vara fiskfjäll ...
Mina chilisar står i fönstret i sadelkammaren och producerar :-) Nästa år kommer jag sätta en busktomat i kruka, jag funderar på att försöka övervintra den med.Men åh. Åh! Du skulle i princip kunna hålla igång hemodlingen året runt då. Inte ett dugg avundsjuk
Mvh Småländska höglandet zon V
Fem stora frodiga chiliplantor tillbringade vintern i gästhuset, med växtbelysning.Mina chilisar står i fönstret i sadelkammaren och producerar :-) Nästa år kommer jag sätta en busktomat i kruka, jag funderar på att försöka övervintra den med.
Jag har nog inte mer än 10 grader i sadelkammaren, tror jag?Fem stora frodiga chiliplantor tillbringade vintern i gästhuset, med växtbelysning.
Alla är döda.
Undrar om det var för att det blev för kallt? Hade runt 10-15 grade där de stod. Nåväl - ska nog ändå odla chili mer. Har en kryddburk med chiliflingor i kryddskåpet. Den är halvfull och jag har haft den i flera år.
Fem stora frodiga chiliplantor tillbringade vintern i gästhuset, med växtbelysning.
Alla är döda.
Undrar om det var för att det blev för kallt? Hade runt 10-15 grade där de stod. Nåväl - ska nog ändå odla chili mer. Har en kryddburk med chiliflingor i kryddskåpet. Den är halvfull och jag har haft den i flera år.
Då då.Jag har nog inte mer än 10 grader i sadelkammaren, tror jag?
Jag köpte stora krukor på wexthuset. Då, förra året, var de billigast på stora plastkrukor.Min chili och paprika övervintrar inne som krukväxter. Det går utmärkt! Får väl se om de ger nån frukt bara. Gör åt mängder med chili Så i år har jag petat ner många frön och många har kommit upp fått köpa nya krukor på second hand så alla ska få egna hem sen när det är dags för omplantering.
Tja, chili och jag har inte en historia av vänskap och samverkan direkt - men en av mina plantor förra året blev fin, och det är den som jag gett en vinterbostad. Lyckas jag med en får jag ju hålla fast vid den så gott det går!Då då.
Du har chilifingrar. det har inte jag.
Jag håller mig till mina kryddgröna växter och allt annat jag odlar. Det räcker och blir över. Jag förser ju två hushåll med grönt hela sommaren och hösten. Så ingen chili blir ingen stor förlust.
Det jag ändå ska försöka i år är koriandern. Den borde jag klara bättre i år. Jag äter den inte, men avkommans hushåll slukar stora mängder. Eftersom jag lyckas med det mesta andra av gröna växter så borde det funka. Förra sommarens odlingselände var inte mitt fel.
Aha! Man måste alltså hitta denna enda livsdugliga. Kan du klona den?Tja, chili och jag har inte en historia av vänskap och samverkan direkt - men en av mina plantor förra året blev fin, och det är den som jag gett en vinterbostad. Lyckas jag med en får jag ju hålla fast vid den så gott det går!
Försöker jag ta en stickling dör den kanske :-DAha! Man måste alltså hitta denna enda livsdugliga. Kan du klona den?
Nä men nässjö var länge en av sveriges högst belägna städer. Högsta punkten är 377m över havet vilket är förhållandevis högt upp och ligger som sagt en till två växtzoner kallare än omlandet som även det ligger på en höjdplatå. Jag försökte skoja till det lite.Finns det fjäll i Småland?
Jag har ingen aning om grönsåpa fungerar som gödning, det borde höja ph-värdet i jorden och om det fungerade som gödning är det konstigt att jag aldrig hört talas om det. Snus vet jag ska fungera bra mot sorgflugor och jag har hört, ej testat själv, att man kan ta rå potatis, vända snittytan ner och låta stå nån dag i krukan så söker sig larverna till potatisen och man slänger allt sedan.Nu behöver jag tips på paprika.
Jag har en planta, och den blommar mest helatiden, men trots att jag polinerar så blir det aldrig någon frukt?
Den har egen lampa och ser förhållandevis frisk ut. Den blev ledsen när vi flyttade, 6 timmar i minusgrader... Och sedan tog det en vecka innan jag fick upp lampan till den.
Jag har tänkt att plantera om den nu, i en större kruka o se om det gör den lyckligare. Samt köpa ytterligare en lampa till den.
Nästa fråga, min pappa använder grönsåpa som gödning, fungerar det? Fungerar det på de små flugorna som finns i krukan oxå? Han sa att det skulle det, men han är lite mytoman så jag vill höra med er.
Den andra paprikaplantan är halvdöd, och jag gissar att de där flugorna är anledningen till att den inte piggar på sig.
Har ni tips på någon bra, lättskött planta som inte blir så stor, som ger röda frukter så hojta till.
Nässjöfjället?
Jag har ingen aning om grönsåpa fungerar som gödning, det borde höja ph-värdet i jorden och om det fungerade som gödning är det konstigt att jag aldrig hört talas om det. Snus vet jag ska fungera bra mot sorgflugor och jag har hört, ej testat själv, att man kan ta rå potatis, vända snittytan ner och låta stå nån dag i krukan så söker sig larverna till potatisen och man slänger allt sedan.
Tack för tipset!
Jag får fråga min far om jag kan stjäla lite snus, eller hur mkt tror du behövs?