Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Luktärtor och gurkväxter har jag fått lära mig gillar inte att få rötterna störda så de brukar jag plantera direkt i stora krukor med plantjord under såjorden. Då blir det ju bara en omplantering och det är den när de ska ned i backen sedan.
Gurkor av olika sort är ju lite knepiga för de växer ju så infernaliskt. man tar en lagom kruka och sedanhinner de blir alldeles för stora innan det är temperatur att plantera ut. :meh:
Så jag bara tar ur dem och lyfter över i ny kruka, och försöker röra rötterna så lite det bara går.
 
Gurkor av olika sort är ju lite knepiga för de växer ju så infernaliskt. man tar en lagom kruka och sedanhinner de blir alldeles för stora innan det är temperatur att plantera ut. :meh:
Så jag bara tar ur dem och lyfter över i ny kruka, och försöker röra rötterna så lite det bara går.
Jag väljer en halvliterskruka, trycker ned två frön ifall det ena inte tar sig. Sedan tar sig båda och jag kan inte med att nypa bort det ena så jag delar ändå på dom när det är dags att plantera om och det brukar gå bra ändå. Men enligt boken ska man inte göra så ;).
 
Luktärtor och gurkväxter har jag fått lära mig gillar inte att få rötterna störda så de brukar jag plantera direkt i stora krukor med plantjord under såjorden. Då blir det ju bara en omplantering och det är den när de ska ned i backen sedan.
Tack, gurka har jag för första gången i år! Luktärtor har jag sått på plats tidigare men dom har varit lite sena.. vi får se hur jag gör i år :D
 
Jag har en öppen hösilagebal som stått som prydnad ett bra tag nu ... Den är typ svart :cautious:
Och varm! Snön smälter :)

Kan jag använda den till att bygga ett täckland till potatisen? :)
 

Bifogade filer

  • DSC_7296.webp
    DSC_7296.webp
    125,7 KB · Visningar: 27
Låt den brinna! Stör den inte!

När det är dags för potatislandet kan du avgöra om det är tillräckligt förmultnat för att vara jordförbättring eller funkar som täckmaterial.
Ånej, jag har inte tänkt riva runt i den innan våren är här !
Men jag vill ha en plan med vad jag ska göra med den. :)
Menar du att den kan passa bättre som jordförbättring än som potatisland?

Jag har tänkt göra nya potatisland i år och prova att lägga såpotatisen under ett tjockt lager med löv, gräsklipp, etc , och material från den där balen då.
 
Ånej, jag har inte tänkt riva runt i den innan våren är här !
Men jag vill ha en plan med vad jag ska göra med den. :)
Menar du att den kan passa bättre som jordförbättring än som potatisland?

Jag har tänkt göra nya potatisland i år och prova att lägga såpotatisen under ett tjockt lager med löv, gräsklipp, etc , och material från den där balen då.
Jag har ingen aning. Jag vt ju inte hur balen ser ut i vår!

Har aldring sysslat med täckodling men de jag sett har haft mer av halm, gräs och löv än halvförmultnat material. Jag funderar också på hur mycket mögel det kan finnas? Om det är bätte att mylla ner möglet i så fall mot att ha det uppepå potatisen?

Äh, jag torrsimmar nu. Och som sagt - jag vet ju inte hur den ser ut i vår.
 
Jag har ingen aning. Jag vt ju inte hur balen ser ut i vår!

Har aldring sysslat med täckodling men de jag sett har haft mer av halm, gräs och löv än halvförmultnat material. Jag funderar också på hur mycket mögel det kan finnas? Om det är bätte att mylla ner möglet i så fall mot att ha det uppepå potatisen?

Äh, jag torrsimmar nu. Och som sagt - jag vet ju inte hur den ser ut i vår.

Hrm ja.. Den kanske passar bättre att spä ut allt gödsel med i gödsellandet .
Jag får fortsätta klura på den.
 
Ånej, jag har inte tänkt riva runt i den innan våren är här !
Men jag vill ha en plan med vad jag ska göra med den. :)
Menar du att den kan passa bättre som jordförbättring än som potatisland?

Jag har tänkt göra nya potatisland i år och prova att lägga såpotatisen under ett tjockt lager med löv, gräsklipp, etc , och material från den där balen då.
Det ska gå bra att odla direkt i silade, mina stallägare lägger potatisen direkt på jorden och täcker med halm, det växer jättebra.
 
Tack, gurka har jag för första gången i år! Luktärtor har jag sått på plats tidigare men dom har varit lite sena.. vi får se hur jag gör i år :D
Gamla toarullar är perfekta att så i, när de behöver planteras om sätter du ner hela toarullen och slipper störa rötterna öht. :)
 
Idag låg min Impecta-beställning i brevlådan :up: Nu du @tanten ska här odlas Sköldsyra "Silver Leaf" ;)
Sen "råkade" det följa med Sötflockel "Stevie" och Röd Aubergin "Pumpkin on-a-stick" - det var ju 3 för 2 :angel:
Inget av detta har jag odlat förr, ska bli spännande. Jag har tagit sportlov med junior nästa vecka och vad passar bättre än att börja odla då :angel::D
 
Bolltistel kommer vi så i trädgården och hoppas på att de tar sig. Hade vid torpet vi bodde i förut och den blommande så fint i slutet av sommaren och var mycket uppskattad av bin och humlor.
Bolltistel är en av mina favoriter vid sidan av allium och solhattar :love:
Tråden påminde mig även om jag vill ha en rabarberbuske - får hoppas den hinner ner i tid för att ge skörd nästa år :)
 
Glaskins perpetual ska vara snabbväxande och ibland kunna ge liten skörd redan första året.
Jag har köpt frön och ska prova :)
Jag får ju inte tillgång till min trädgård förrän kring 1 juni och jag kan inte sätta igång några odlingar här hemma förrän lägenheten är såld å alla visningar avklarade. Har lixom ingen plats att gömma undan dem under tiden så jag får sikta mot nästa säsong m rabarbern känner jag
 
Jag får ju inte tillgång till min trädgård förrän kring 1 juni och jag kan inte sätta igång några odlingar här hemma förrän lägenheten är såld å alla visningar avklarade. Har lixom ingen plats att gömma undan dem under tiden så jag får sikta mot nästa säsong m rabarbern känner jag
Äh, sätt rabarbern i vanliga 10-litershinkar (gör nåt hål i botten bara), dem kan du bära ut eller placera i nåt förråd när du har visning. Och bära med dig till trädgården när du får tillgång till den. Du kan vänta till i höst med att plantera rabarbern i trädgårdslandet, den överlever i hinken över sommaren.
 
Trots det fungerade lysröret så blev det ingen omskolning. Jag hade slut på jord. Dock hade jag tillräckligt för att så sju sorters tomater: Sungold, Golden bumble bee, Brandywine yellow, Lipso, Hundreds and thousands, Red profusion, Sweet n’ neat lemon sherbet. Det blir bara små tomater med påstådd riklig avkastning i år, undantaget brandywine som är en bifftomat.

Egentligen skulle jag ha velat ha San marzano igen, men efter flera år med massor av pistillröta så ger jag upp. Vintage wine misslyckades jag också med förra året, men funderar på om jag kanske ändå ska så den som en åttonde sort.

Kom precis hem efter (sista!) pendlingsveckan och tomaterna jag sådde i lördags har grott fint. Av 21 sådder är bara en Golden bumble bee, två Brandywine yellow och tre Sweet ’n neat som inte har grott än.
 
Kom precis hem efter (sista!) pendlingsveckan och tomaterna jag sådde i lördags har grott fint. Av 21 sådder är bara en Golden bumble bee, två Brandywine yellow och tre Sweet ’n neat som inte har grott än.
Jag hade Brandywine förra året. Den röda varianten.
Den var så himla god, och gav så bra trots usla förhållanden och ljusbrist, att jag har sått den i år också. Den gula vet jag inget om men min röda kom upp efter 5 dagar.
De andra har också grott. Bara et par fådda frösorter av busktomat har lurats. Få se om de kommer. Jag har sänkt värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp