Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha :D
Okej jag erkänner! jag skriver det jag tänker, ibland helt utan granskning!
Trodde det var lugnt på trädgårdssidan, men så fel jag hade :cautious:
Lugnt? Har du ens läst trädgårdstrådarna? Här hejar vi på dåliga karaktärer, svagheter, slöseri, storhetsvansinne och odlarvansinne, beklagar och begråter mördarsniglar, rådjur, torka, regn och sol, dålig grobarhet mm.

Vi är helt skogstokiga hela bunden, så lugnt är det möjligtvis före stormen. :laugh:
 
Blev tvungen att googla kiwano och det här såg ju hur gott ut som helst!
Är det sött eller mer grönsakigt?
maxresdefault.jpg

Tyvärr ser den godare ut än vad den är tycker jag. Smaken var blaskig och lätt söt.
 
Oj så kul! @Paddington

Det finns ju massor av ettåringar som blommar villigt och fint. Du hinner så dem i slutet av maj - det är ungefär då jag kan så hos mig i zon IV.
Astrar finns som ettåringar. Ringblomma, sömntuta, lejongap, oändligt många vallmor, lövkoja. Ja helt enkelt massor.

När du börjar få begrepp om vad som redan finns så kanske du kan prata med dina nya grannar om de har nåt kul som du kan få del av?
Åh tack @tanten !
Jag älskar ju vallmos :love:, så otroligt bra tips! Jag har nog varit lite färgad av min kolonistuga jag hade tidigare där jag hade så många perenner så jag har helt glömt bort ettåringarna :o
Nu blev jag riktigt inspirerad att börja botanisera bland fröpåsarna :)
 
Åh tack @tanten !
Jag älskar ju vallmos :love:, så otroligt bra tips! Jag har nog varit lite färgad av min kolonistuga jag hade tidigare där jag hade så många perenner så jag har helt glömt bort ettåringarna :o
Nu blev jag riktigt inspirerad att börja botanisera bland fröpåsarna :)
Det finns väldigt många söta olika sorters klint förutom blåklint som du kan blanda in bland vallmon när du sår. Titta lite extra även på ettåringar som fjärilar och andra pollinerare gillar. :up:
 
Alla tomatsorter jag satte den 14 har grott. Även de allra äldsta fröerna. Så från och med idag lyser det över dem också.
Jag börjar känna mig stressad! Jag är ju inte klar med min köksrenovering och ska nu jobba resten av veckan. :eek:

Jag får försöka se om jag hinner så lite på fredag, eller på måndag efter jag sovit några timmar. :arghh:
 
Snokört är en fin blåblommande ettåring i kategorin "bi-/humle-/fjärilsväxter". Och lättodlad! Funkar bra att direktså framåt våren.
I år har jag också köpt frö till luktreseda, lite oansenligt blommande men väldoftande och gottis för pollinerarna.
Honungsört/honungsfacelia.

Och ett antal kryddväxter typ backtimjan, lavendel, oregano, isop.

Fjolårets snokörtsplantering i söderläge, varvat med klockranka och lite annat:

20663655_10154929783082684_8097235331232969783_n.webp
 
Senast ändrad:
Nu fick jag lite panik. Satte lite olika sorters tomater, vattenmelon och kronärtskocka i helgen. Egentligen för tidigt men kunde inte låta bli :o

Nu har hälften redan grott. Hade ju planen att det skulle ta en vecka iaf, inte bara 3 dagar. Nu är det en väldigt lång vår innan något går att sätta ut...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp