Haha, förstod att jag skulle få ett sånt svar.. alltså max sex
Maxantalet beror på platsen i växthus (jag har ett miniminiväxthus). Det kommer förhoppningsvis att åtgärdas men jag har inte ekonomin för det nu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, förstod att jag skulle få ett sånt svar.. alltså max sex
Det är första året med växthus, så jag vet verkligen inte hur platsen kommer bli.. och sambon är "allergisk" mot chili så det behövs nog inga mängderMaxantalet beror på platsen i växthus (jag har ett miniminiväxthus). Det kommer förhoppningsvis att åtgärdas men jag har inte ekonomin för det nu
Det är första året med växthus, så jag vet verkligen inte hur platsen kommer bli.. och sambon är "allergisk" mot chili så det behövs nog inga mängder
I går kväll fick jag äntligen tummen ur och sådde mina frön
Tyvärr så är såjorden här inte bra alls, full av klumpar och lera men jag hade med mig perlite hemifrån så jag hoppas att det ska gå ändå.
Heja!!Det har redan kommit upp skott av grönkål!
Jag skulle kanske inte ha klagat på såjorden här, det hade visst kommit upp kiwano, djungelgurka och spaghettisquash ocksåDet har redan kommit upp skott av grönkål!
Har du någon bild på din varmbänk ?Nu är årets varmbänk fylld med härlig halm och gödsel direkt från dagens mockning. Jag vill verkligen inte klaga på frånvaron av vinter, men wow-faktorn är ju något högre med en varmbänk om det är minusgrader runt om och det ryker upp sådär effektfullt av värmen.
Nu har jag i stället stått och fyllt upp bänken iklädd en långärmad tröja, och funderat på om jag inte lika gärna skulle kunna skjutsa ut lite fröer direkt i jorden. Men, sallat och pak choi står på förodling så när värmen bara har peakat i bänken så får de minsann bo där hur varmt det än är utanför.
Blev tvungen att googla kiwano och det här såg ju hur gott ut som helst!Jag skulle kanske inte ha klagat på såjorden här, det hade visst kommit upp kiwano, djungelgurka och spaghettisquash också
Problemet nu är att jag trodde att jag skulle ha tid på mig att fixa belysning.
Har du någon bild på din varmbänk ?
Snyggt!Det var skymning när jag var klar igår, men jag har en bild från 2017 års variant och den ser likadan ut i år. Uppbyggd med spillvirke som träram och sedan bäddat med gammal hösilage för att isolera runt om.
Och under fönstren ligger stallgödseln och gottar sig och genererar värme. Och väntar på att det ska petas ner små fröer och annat smått och gott i det översta lagret med jord. Den här gången grävde jag ur resterna från fjolårets varmbänk som i stort sett multnat ihop till jord, sedan kanske jag toppar med en säck köpejord så det blir slätt när det ska sås och planteras om någon vecka.
Visa bifogad fil 11470
Intressant odlarintresse, vilken tid sår du mos, sylt och gelé?Idag har jag sått lite diverse
Purjolök, silverlök, gul lök, jordgubbar och tomat -TinyTim. Pluggbrätte med bevattningsmatta, ställer i fönster med varmt element under. Förra omgången med tomat, smultron och paprika grodde och växte snabbt som tusan så jag hoppas de här fröna också gillar stället
Sen får jag ta ned dem snabbt som tusan till källaren där det är svalt och finns två LED-lysrör, där växer de låååångsamt istället
Jag har alltid sett mig som väldigt hopplös när det gäller odling, haft död på varenda krukväxt, och tyckt mamma och mormor varit lite knasiga som jämt odlat och sått.
Men senaste åren har det börjat spira ett odlingsintresse trots allt, började med äppelmos, fortsatte med potatis, gelé och sylt.
Och nu ser jag fram emot mitt första seriösa odlingsår
Min man tyckte att vi skulle fokusera på pajväxter i trädgården :-DIntressant odlarintresse, vilken tid sår du mos, sylt och gelé?
Intressant odlarintresse, vilken tid sår du mos, sylt och gelé?