Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
:D Maxantalet beror på platsen i växthus (jag har ett miniminiväxthus). Det kommer förhoppningsvis att åtgärdas men jag har inte ekonomin för det nu ;)
Det är första året med växthus, så jag vet verkligen inte hur platsen kommer bli.. och sambon är "allergisk" mot chili så det behövs nog inga mängder :rofl:
 
Det är första året med växthus, så jag vet verkligen inte hur platsen kommer bli.. och sambon är "allergisk" mot chili så det behövs nog inga mängder :rofl:

Du säger det nu ja... :sneaky:

Jag odlar min chili i 10-liters krukor, det funkar bra. Sedan finns det ju sorter som vill ha mer plats än så och de som trivs utmärkt i en mindre kruka.
 
Jag har tänkt mig tre chiliplantor i år. Har sått åtta stycken, men tanken är att ge bort ett gäng. Har tre sorter och nöjer mig med en av varje sort. Bor i lägenhet och maken var vansinnig på alla mina plantor förra året :D

Nytt för i år är inglasad balkong. Ser fram emot att flytta ut tomaterna där framöver :)
 
Nu är årets varmbänk fylld med härlig halm och gödsel direkt från dagens mockning. Jag vill verkligen inte klaga på frånvaron av vinter, men wow-faktorn är ju något högre med en varmbänk om det är minusgrader runt om och det ryker upp sådär effektfullt av värmen.

Nu har jag i stället stått och fyllt upp bänken iklädd en långärmad tröja, och funderat på om jag inte lika gärna skulle kunna skjutsa ut lite fröer direkt i jorden. Men, sallat och pak choi står på förodling så när värmen bara har peakat i bänken så får de minsann bo där hur varmt det än är utanför.
 
Det har redan kommit upp skott av grönkål!
Heja!!

Jag ska skotta mig in i uthuset och hämta brätten och krukor. Samt bära in en säck jord till gästhustoaletten så den får tina där.

Sedan ska jag så purjolök och grönkål.

Frön på gång från Impecta (kryddtagetes! :banana: )tillsammans med en ställning för lysrör. Ska bara skaffa armaturer till nämnda lysrör också.
 
Hoppar in i den här tråden för snart kommer jag få en trädgård att planera :D Men det kommer ju inte bli på riktigt förrän säsongen 2019, sååå eftersom jag flyttar in i slutet på maj/ början på juni och har inte riktigt koll på vad som finns i nuvarande rabatter (troligen inte mycket av utseendet på mäklarbilderna), så jag undrar vad jag eventuellt skulle hinna få i jorden då för att få en blommande sensommarträdgård :)

Jag kommer att så sallad och även rädisor tänkte jag, men jag vill ju även ha blommor även om det mesta kanske får bli blommor i krukor från närmaste handelsträdgård till hösten.
 
Oj så kul! @Paddington

Det finns ju massor av ettåringar som blommar villigt och fint. Du hinner så dem i slutet av maj - det är ungefär då jag kan så hos mig i zon IV.
Astrar finns som ettåringar. Ringblomma, sömntuta, lejongap, oändligt många vallmor, lövkoja. Ja helt enkelt massor.

När du börjar få begrepp om vad som redan finns så kanske du kan prata med dina nya grannar om de har nåt kul som du kan få del av?
 
Hade tänkt plantera idag men all jord är helt frysen så har tagit in lite nu och ska ta in mer senare så kanske jag hinner imorgon eller övermorgon.
Har iaf gjort plats på bänken och tagit fram miniväxthusen och minikrukorna.
 
Nu är årets varmbänk fylld med härlig halm och gödsel direkt från dagens mockning. Jag vill verkligen inte klaga på frånvaron av vinter, men wow-faktorn är ju något högre med en varmbänk om det är minusgrader runt om och det ryker upp sådär effektfullt av värmen.

Nu har jag i stället stått och fyllt upp bänken iklädd en långärmad tröja, och funderat på om jag inte lika gärna skulle kunna skjutsa ut lite fröer direkt i jorden. Men, sallat och pak choi står på förodling så när värmen bara har peakat i bänken så får de minsann bo där hur varmt det än är utanför.
Har du någon bild på din varmbänk :)?
 
Jag har tyvärr fått inse att de lysrören jag har nog inte gör hela jobbet till vissa av mina växter.

Har någon tips på billiga lysrörsarmaturer som ger MKT ljus?

OT, jag råkade damsuga en av mina busktomater idag.. Den är lite ledsen...
 
Idag har jag sått lite diverse :)
Purjolök, silverlök, gul lök, jordgubbar och tomat -TinyTim. Pluggbrätte med bevattningsmatta, ställer i fönster med varmt element under. Förra omgången med tomat, smultron och paprika grodde och växte snabbt som tusan så jag hoppas de här fröna också gillar stället :)
Sen får jag ta ned dem snabbt som tusan till källaren där det är svalt och finns två LED-lysrör, där växer de låååångsamt istället :p

Jag har alltid sett mig som väldigt hopplös när det gäller odling, haft död på varenda krukväxt, och tyckt mamma och mormor varit lite knasiga som jämt odlat och sått.

Men senaste åren har det börjat spira ett odlingsintresse trots allt, började med äppelmos, fortsatte med potatis, gelé och sylt.
Och nu ser jag fram emot mitt första seriösa odlingsår :banana:
 
Jag skulle kanske inte ha klagat på såjorden här, det hade visst kommit upp kiwano, djungelgurka och spaghettisquash också:D

Problemet nu är att jag trodde att jag skulle ha tid på mig att fixa belysning.
Blev tvungen att googla kiwano och det här såg ju hur gott ut som helst!
Är det sött eller mer grönsakigt?
maxresdefault.jpg
 
Har du någon bild på din varmbänk :)?

Det var skymning när jag var klar igår, men jag har en bild från 2017 års variant och den ser likadan ut i år. Uppbyggd med spillvirke som träram och sedan bäddat med gammal hösilage för att isolera runt om.

Och under fönstren ligger stallgödseln och gottar sig och genererar värme. Och väntar på att det ska petas ner små fröer och annat smått och gott i det översta lagret med jord. Den här gången grävde jag ur resterna från fjolårets varmbänk som i stort sett multnat ihop till jord, sedan kanske jag toppar med en säck köpejord så det blir slätt när det ska sås och planteras om någon vecka.

16996435_10154446351642684_2307649660951326471_n.webp
 
Det var skymning när jag var klar igår, men jag har en bild från 2017 års variant och den ser likadan ut i år. Uppbyggd med spillvirke som träram och sedan bäddat med gammal hösilage för att isolera runt om.

Och under fönstren ligger stallgödseln och gottar sig och genererar värme. Och väntar på att det ska petas ner små fröer och annat smått och gott i det översta lagret med jord. Den här gången grävde jag ur resterna från fjolårets varmbänk som i stort sett multnat ihop till jord, sedan kanske jag toppar med en säck köpejord så det blir slätt när det ska sås och planteras om någon vecka.

Visa bifogad fil 11470
Snyggt!
Glad att jag hittade den här tråden! Känner mig redan mycket mer inspirerad :)
 
Idag har jag sått lite diverse :)
Purjolök, silverlök, gul lök, jordgubbar och tomat -TinyTim. Pluggbrätte med bevattningsmatta, ställer i fönster med varmt element under. Förra omgången med tomat, smultron och paprika grodde och växte snabbt som tusan så jag hoppas de här fröna också gillar stället :)
Sen får jag ta ned dem snabbt som tusan till källaren där det är svalt och finns två LED-lysrör, där växer de låååångsamt istället :p

Jag har alltid sett mig som väldigt hopplös när det gäller odling, haft död på varenda krukväxt, och tyckt mamma och mormor varit lite knasiga som jämt odlat och sått.

Men senaste åren har det börjat spira ett odlingsintresse trots allt, började med äppelmos, fortsatte med potatis, gelé och sylt.
Och nu ser jag fram emot mitt första seriösa odlingsår :banana:
Intressant odlarintresse, vilken tid sår du mos, sylt och gelé? ;)



:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp