Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trots det fungerade lysröret så blev det ingen omskolning. Jag hade slut på jord. Dock hade jag tillräckligt för att så sju sorters tomater: Sungold, Golden bumble bee, Brandywine yellow, Lipso, Hundreds and thousands, Red profusion, Sweet n’ neat lemon sherbet. Det blir bara små tomater med påstådd riklig avkastning i år, undantaget brandywine som är en bifftomat.

Egentligen skulle jag ha velat ha San marzano igen, men efter flera år med massor av pistillröta så ger jag upp. Vintage wine misslyckades jag också med förra året, men funderar på om jag kanske ändå ska så den som en åttonde sort.
 
Hoppar in i denna tråden då jag behöver lite feedback och inspiration.

Förra året gjorde jag ett grönsaksland. I år ska det bli större, helst dubbelt så stor.
Har inget växthus men många fönster som kanske går att göra ett växthus av.

I år tänkte jag odla:
Ärtor/bönor.
Morötter.
Zucchini.
Tomater.
Sallad.
Gräslök.
Gullök.
Rödlök.
Vitlök.
Potatis.
Pumpa (det blev inget förra året).
Persilja.
Chili.
Paprika.
Kålrötter.
Rödbetor.
Övrigt: beskära äppelträd och kolla igenom bärbuskar.
Plantera rabarber.

Känns som jag glömt bort någon.
Förra året var jag för sen så det blev liten skörd plus att det var en kall sommar.
Tänkte sätta fröer i början på mars är väl lagom? Och ha under växtlampan.
Kanske en pläd under så det blir lite varmare?
 
Hoppar in i denna tråden då jag behöver lite feedback och inspiration.

Förra året gjorde jag ett grönsaksland. I år ska det bli större, helst dubbelt så stor.
Har inget växthus men många fönster som kanske går att göra ett växthus av.

I år tänkte jag odla:
Ärtor/bönor.
Morötter.
Zucchini.
Tomater.
Sallad.
Gräslök.
Gullök.
Rödlök.
Vitlök.
Potatis.
Pumpa (det blev inget förra året).
Persilja.
Chili.
Paprika.
Kålrötter.
Rödbetor.
Övrigt: beskära äppelträd och kolla igenom bärbuskar.
Plantera rabarber.

Känns som jag glömt bort någon.
Förra året var jag för sen så det blev liten skörd plus att det var en kall sommar.
Tänkte sätta fröer i början på mars är väl lagom? Och ha under växtlampan.
Kanske en pläd under så det blir lite varmare?
En pläd under gör varken till eller från tror jag. En värmeplatta kan göra skillnad men kostar en del.

I övrigt.
Skilj på de sorter som behöver förodlas och de som ska sås direkt på friland.
Chili är det nästan sent att så nu. Tomater är det hög tid att ta itu med. Squash, pumpor och gurkor kan du vänta med att förodla.

Lättaste sättet att få bra gräsök är nog att köpa en eller två kryddkrukor i snabbköpet och skola om. De är lökväxter och de både förökar sig villigt och överlever det mesta.

- och du har glömt mangold :) :d
 
En pläd under gör varken till eller från tror jag. En värmeplatta kan göra skillnad men kostar en del.

I övrigt.
Skilj på de sorter som behöver förodlas och de som ska sås direkt på friland.
Chili är det nästan sent att så nu. Tomater är det hög tid att ta itu med. Squash, pumpor och gurkor kan du vänta med att förodla.

Lättaste sättet att få bra gräsök är nog att köpa en eller två kryddkrukor i snabbköpet och skola om. De är lökväxter och de både förökar sig villigt och överlever det mesta.

- och du har glömt mangold :) :d
Gräslöken tror jag klarar sig från förra året.
Och en del perenner och blommor från lökar hoppas jag på kommer igen :)
Ja nu när du säger det så är mangold väldigt gott! Får nog bli några rader av det med!

Ajdå är det alltså sent med chili nu?
Det blev tror jag en planta förra året med små små chilisar fast de skulle varit större. Kanske berodde på att jag satte dem för sent?

Värmeplatta ska jag kolla up! Tycker tyvärr att där jag haft förmodligen varit ganska kallt underifrån (i köket på en långbänk), så misstänker att det skulle löna sig med mer värme underifrån med?
 
Gräslöken tror jag klarar sig från förra året.
Och en del perenner och blommor från lökar hoppas jag på kommer igen :)
Ja nu när du säger det så är mangold väldigt gott! Får nog bli några rader av det med!

Ajdå är det alltså sent med chili nu?
Det blev tror jag en planta förra året med små små chilisar fast de skulle varit större. Kanske berodde på att jag satte dem för sent?

Värmeplatta ska jag kolla up! Tycker tyvärr att där jag haft förmodligen varit ganska kallt underifrån (i köket på en långbänk), så misstänker att det skulle löna sig med mer värme underifrån med?
Värmematta finns flera
https://www.impecta.se/sv/artiklar/varmematta-230v.html
https://www.wexthuset.com/odling/sa-forodla-foroka/undervarme

Chili kan gå? Om du sår dem på stört nu. Men de är kinkiga de små rackarna. Vill ha varmt och ljust väldigt ljust när de kommer upp. Jag upptäckte efter förra årets försök att det inte är något för mig. Avkomman ville ha men jag avstår jobbet i år. Äter ytterst begränsade mängder själv.

Men jag har en växttunnel och tomaterna blev bra trots att det var kallt och ljusfattigt förra sommaren. Få se vad som händer om det blir mer normalt i år
 
Fick ner ytterligare en sorts chili i jord idag. Den första sorten har bara en planta tittat upp från, få se om jag får slänga ner några nya frön nästa vecka.
Kliar i fingrarna över att så tomater, gurka mm nu.
 
:rage: Jag skulle ju inte handla fler fröer!! Fy dig och locka ut mig på Impecta igen :rage:

Den där såg ju helt perfekt ut att ha på en snutt av mitt stenparti/kryddland som ett äppelträd har lagt i halvskugga... :love: :o :D
Gillar att inleda folk i frestelse.
Jag har agerat omoraliskt stöd till min vänner i många år.;)

Så då är det överenskommet. Vi köper, och utvärderar tillsammans i sommar :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp